ΠΑΡΙΣΙ/ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Επιφανειακά όλα πάνε καλά. Πριν από λίγες ημέρες ο Γερμανός καγκελάριος Σολτς υποδέχθηκε τον Γάλλο πρόεδρο Μακρόν στο καθιερωμένο δείπνο για τον εορτασμό της γερμανικής ενοποίησης και οι δύο ηγέτες χαμογέλασαν πλατιά στις κάμερες. Ακούστηκαν διάφορα ευχολόγια για μελλοντική συνεργασία στον τομέα της άμυνας και της ενέργειας. Αλλά η ένταση ήταν αισθητή, όπως λένε στο πρακτορείο Bloomberg άνθρωποι που είναι σε θέση να γνωρίζουν.
Ενώ ο πόλεμος μαίνεται στα σύνορα της Ευρώπης, οι δύο χώρες που συνθέτουν την ευρωπαϊκή ατμομηχανή έχουν σημαντικές διαφωνίες σε μια σειρά ζητημάτων, από το πώς θα προστατεύσουν τις οικονομίες τους απέναντι στις συνέπειες του πολέμου έως τι θα συμβεί με ένα κοινό αμυντικό πρόγραμμα ύψους 100 δισ. ευρώ.
Από την πλευρά του Μακρόν υπάρχει ανησυχία ότι η Γερμανία δεν αντιμετωπίζει τη σχέση της με τη Γαλλία ως ζήτημα προτεραιότητας. Τα προσχήματα τηρούνται – το πρώτο ταξίδι του Γερμανού καγκελαρίου στο εξωτερικό ήταν στο Παρίσι, όπως συμβαίνει παραδοσιακά. Αλλά οι παραφωνίες είναι πολλές. Ενα παράδειγμα που ανέφεραν γαλλικές πηγές έχει να κάνει με την πρόσφατη προγραμματισμένη τηλεφωνική συνομιλία του Σολτς με τη Γαλλίδα πρωθυπουργό Ελιζαμπέτ Μπορν. Ο Σολτς ακύρωσε τη συνομιλία επειδή έπασχε από κορωνοϊό και λίγες ώρες αργότερα παραχώρησε συνέντευξη Τύπου με βιντεοκλήση, στην οποία ανακοίνωσε ότι η χώρα του θα δανειστεί 200 δισ. ευρώ ώστε να βοηθήσει τις εταιρείες και τα νοικοκυριά να αντιμετωπίσουν την ενεργειακή κρίση.
Οι Γάλλοι ενοχλήθηκαν από το γεγονός ότι δεν είχαν ενημερωθεί για την ανακοίνωση αλλά και από το περιεχόμενό της, φοβούμενοι ότι αν οι Γερμανοί επιδοτήσουν το ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεών τους θα υπάρξει στρέβλωση του ανταγωνισμού στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η πρώτη φράση του υπουργού Οικονομικών της Γαλλίας Μπρινό Λε Μερ όταν βγήκε από το αυτοκίνητό του προσερχόμενος στη σύνοδο των Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών στο Λουξεμβούργο, τη Δευτέρα, ήταν ότι υπάρχει κίνδυνος «κατακερματισμού» στο εσωτερικό της Ε.Ε. Αντιθέτως, ο Γερμανός ομόλογός του Κρίστιαν Λίντνερ εκτίμησε ότι αυτό που πράττει η Γερμανία δεν διαφέρει από αυτά που πράττουν άλλες χώρες.
Την τελευταία φορά που οι Γερμανοί είχαν παρουσιάσει δικό τους μεγάλο πακέτο οικονομικής βοήθειας, στη διάρκεια της πανδημίας, ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν ήρθε σε συμφωνία με τη Γερμανίδα καγκελάριο Μέρκελ ώστε αυτό να μετατραπεί σε κοινό ταμείο βοήθειας, το γνωστό Ταμείο Ανάκαμψης. Υπάρχει ένα ενδεχόμενο να συμβεί και αυτή τη φορά κάτι παρόμοιο.
Στο ενεργειακό πεδίο, οι διαφορές των δύο χωρών είναι διαχρονικές, με τη Γαλλία να ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια, ενώ η Γερμανία δεν βλέπει την ώρα να την εγκαταλείψει. Πρόσφατα, όμως, καταγράφηκε και η διαφωνία της Γαλλίας στα σχέδια της Γερμανίας να εισάγει φυσικό αέριο μέσω ενός νέου αγωγού, του MidCat, που θα συνδέει την Ισπανία με τη Γαλλία και τη Γερμανία. «Πιστεύω ότι τα διευρωπαϊκά δίκτυα που πρέπει να αναπτύξουμε κατά προτεραιότητα είναι τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Εμανουέλ Μακρόν στη σύνοδο της Πράγας.
Στο δείπνο του Βερολίνου, όμως, το πρόβλημα ήταν άλλο. Η Γαλλία υποστηρίζει ένθερμα ένα ευρωπαϊκό εξοπλιστικό πρόγραμμα, το FCAS (Future Combat Air System), που θα εξασφάλιζε στην Ε.Ε. στρατηγική αυτονομία από τις ΗΠΑ, αντικαθιστώντας τα γαλλικά μαχητικά Rafale και τα γερμανικά Typhoon μετά το 2040. Ωστόσο, πηγές με γνώση του θέματος αναφέρουν τώρα ότι οι δύο χώρες ετοιμάζονται να ακολουθήσουν διαφορετικούς δρόμους, με τη Γαλλία να αναθέτει την κατασκευή στην Dassault και τη Γερμανία να εισάγει μαχητικά από τις ΗΠΑ.