Κλιματική κρίση: «Ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός και κλιματικός νόμος της Ε.Ε.»

Κλιματική κρίση: «Ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός και κλιματικός νόμος της Ε.Ε.»

Διακυβεύεται η ικανότητα της Ε.Ε. να συμβάλει στις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι διαπραγματευτές της Ευρωπαϊκής Ενωσης συναντώνται σήμερα Παρασκευή σε μια προσπάθεια να επιτύχουν συμφωνία για την αναμόρφωση της αγοράς άνθρακα, του κύριου εργαλείου πολιτικής για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, όπως και για το ταμείο για την προστασία των ευάλωτων πολιτών από το κόστος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Διακυβεύεται η ικανότητα της Ε.Ε. να συμβάλει στις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και να επιτύχει τον στόχο της να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 έως το 2030.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτηθεί η μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα της Ε.Ε. για τη μείωση των εκπομπών γρηγορότερα, κάτι που θα συμβεί απαιτώντας από περίπου 10.000 εργοστάσια παραγωγής ενέργειας να αγοράζουν άδεια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα όταν ρυπαίνουν.

«Είναι ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός και κλιματικός νόμος με τον οποίο ασχολήθηκε ποτέ η Ευρώπη» δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Πέτερ Λίζε.

Αξιωματούχοι της Ε.Ε. και της Ευρωβουλής -πρέπει να συμφωνήσουν αμφότερα τα Σώματα για τον τελικό νόμο- δήλωσαν ότι δεν είναι σαφές εάν θα επιτευχθεί συμφωνία, δεδομένου του μεγάλου αριθμού ανεπίλυτων ζητημάτων.

Οι διαπραγματευτές εξετάζουν πιθανό συμβιβασμό που θα μείωνε τις εκπομπές από την αγορά άνθρακα κατά 62% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 2005 – μεταξύ του 63% που επιδιώκει το Ευρωκοινοβούλιο και του 61% που ζητούν τα κράτη-μέλη.

Αλλα ζητήματα φαίνεται πιο δύσκολο να επιλυθούν. Οι διαπραγματευτές διαφωνούν σχετικά με το πόσο γρήγορα θα τερματιστούν οι δωρεάν άδειες εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που παρέχει η Ε.Ε. στις βιομηχανίες για να τις προστατεύσει από τον ξένο ανταγωνισμό.

Μεταξύ άλλων, στα ζητήματα περιλαμβάνονται η σχεδιαζόμενη νέα αγορά άνθρακα για την επιβολή κόστους εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στους προμηθευτές καυσίμων κίνησης και θέρμανσης, μια διχαστική πολιτική που ορισμένες χώρες και Κοινοβούλια φοβούνται ότι θα μπορούσε να προκαλέσει δημόσιες αντιδράσεις.

Τα έσοδα που θα συγκεντρωθούν από τη νέα αγορά θα αποτελέσουν το ταμείο των 59 δισ. ευρώ για την αποζημίωση των καταναλωτών που αντιμετωπίζουν υψηλότερους λογαριασμούς, σύμφωνα με την αρχική πρόταση της Ε.Ε.

Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι νομοθέτες θέλουν να αποκλείσουν τους ιδιώτες καταναλωτές από τη νέα αγορά διοξειδίου του άνθρακα, μια στάση στην οποία αντιτίθενται οι χώρες της Ε.Ε., οι οποίες λένε ότι πρέπει να συμπεριληφθούν για να διασφαλιστεί ότι επιτυγχάνεται ο στόχος μείωσης των εκπομπών της Ενωσης και συγκεντρώνονται αρκετά χρήματα για το νέο ταμείο.

Εάν εγκριθεί, η ανανεωμένη αγορά άνθρακα θα αποτελέσει το επίκεντρο ενός πακέτου 12 νέων πολιτικών της Ε.Ε., καθεμία από τις οποίες έχει σχεδιαστεί για να μειώσει ταχύτερα τις εκπομπές του πλανήτη. Οι διαπραγματευτές έχουν ήδη συμφωνήσει σημεία της μεταρρύθμισης της αγοράς άνθρακα, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του συστήματος για την κάλυψη της ναυτιλίας και την αύξηση του κόστους εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα για τις αεροπορικές εταιρείες.

Πηγή: Reuters

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή