Το Metaverse στην πίστα της K-pop

Τραγουδιστές της K-pop από... πίξελ συναγωνίζονται σε ένα εικονικό σύμπαν

6' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ένα τεράστιο στούντιο έξω από τη Σεούλ, τεχνικοί παρακολουθούσαν, στριμωγμένοι μπροστά σε οθόνες, τραγουδίστριες της K-pop σε μορφή καρτούν -εκ των οποίων τουλάχιστον μία είχε ουρά- να χορεύουν μπροστά σε ένα ψυχεδελικό σκηνικό. Μια γυναίκα με… φτερά νεράιδας περνούσε από δίπλα τους.

Ολοι στην οθόνη ήταν αληθινοί, κατά κάποιον τρόπο. Στις τραγουδίστριες αντιστοιχούσαν πραγματικοί άνθρωποι στο στούντιο, απομονωμένοι σε καμπίνες, με ακουστικά και χειριστήρια στα δύο χέρια. «Βυθισμένοι» σε έναν εικονικό κόσμο, ανταγωνίζονταν για να γίνουν μέρος (ελπίζω) του επόμενου μεγάλου κορεατικού κοριτσίστικου συγκροτήματος.

Το διακύβευμα, υψηλό. Μερικές από τις διαγωνιζόμενες, αφού δεν κατάφεραν να περάσουν, έπεσαν στη… λάβα που κόχλαζε.

Αυτό, λένε κάποιοι, είναι το μέλλον της ψυχαγωγίας στο Μetaverse, το οποίο φέρνει η Νότια Κορέα, η χώρα όπου δοκιμάζεται κάθε τι τεχνολογικά νέο.

«Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θέλουν να μπουν στο Μetaverse, αλλά δεν έχει συγκεντρωθεί ακόμα ο απαραίτητος αριθμός χρηστών» δήλωσε ο Jung Yoon-hyuk, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Μέσων και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Κορέας. Αλλα μέρη θέλουν να επιχειρήσουν να μπουν στο Μetaverse, όμως, για να είναι επιτυχημένο, πρέπει να έχεις καλό περιεχόμενο. Στην Κορέα, αυτό το περιεχόμενο είναι η K-pop, σημειώνουν οι ΝΥΤ.

Στο Μetaverse -ό,τι κι αν είναι αυτό – δεν ισχύουν οι συνηθισμένοι κανόνες. Και η κορεατική βιομηχανία ψυχαγωγίας εξετάζει τις πιθανότητες με την πεποίθηση ότι οι οπαδοί θα ακολουθήσουν ευχαρίστως.

Τα γκρουπ της K-pop έχουν εδώ και χρόνια εικονικούς ομολόγους. Μπορεί να δει κανείς την Karina, μέλος του συγκροτήματος Aespa, να συνομιλεί με τον ψηφιακό εαυτό της, την «ae-Karina», στο Youtube, σε μια συνομιλία που θυμίζει talk show τηλεόρασης.

Συγκρότημα μόνο στον κυβερνοχώρο

Η κορεατική εταιρεία Kakao Entertainment θέλει να πάει τα πράγματα παραπέρα. Συνεργάζεται με μια εταιρεία παιχνιδιών για κινητά, την Netmarble, για την ανάπτυξη ενός συγκροτήματος K-pop με την ονομασία Mave, που υπάρχει μόνο στον κυβερνοχώρο, όπου τα τέσσερα εικονικά μέλη του θα αλληλεπιδρούν με πραγματικούς θαυμαστές σε όλο τον κόσμο.

Η Kakao βρίσκεται επίσης πίσω από το «Girl’s Re:verse», μια εκπομπή της K-pop στο Metaverse, της οποίας το πρώτο επεισόδιο προβλήθηκε σε πλατφόρμες streaming αυτό τον μήνα πάνω από ένα εκατομμύριο φορές μέσα σε τρεις ημέρες. Και για τα δύο εγχειρήματα η Kakao ετοιμάζει, μεταξύ άλλων, κυκλοφορίες άλμπουμ, εγκρίσεις εμπορικών σημάτων, βιντεοπαιχνίδια και ψηφιακά κόμικς.

Σε σύγκριση με τους Κορεάτες ομολόγους τους, οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν πειραματιστεί «ελαφρώς» με το Μetaverse μέχρι στιγμής, δήλωσε ο Andrew Wallenstein, πρόεδρος και επικεφαλής αναλυτής μέσων ενημέρωσης της Variety Intelligence Platform.

Χώρες όπως η Νότια Κορέα «συχνά θεωρούνται πεδίο δοκιμών για το πώς θα εξελιχθεί το μέλλον» δήλωσε ο A. Wallenstein. «Αν κάποια τάση από το εξωτερικό φτάσει στις ΗΠΑ, η Νότια Κορέα είναι η πρώτη χώρα από όπου θα έχει ξεκινήσει».

Τα πειράματα της Νότιας Κορέας με την εικονική ψυχαγωγία χρονολογούνται τουλάχιστον 25 χρόνια πίσω, στη σύντομη διάρκεια ζωής ενός εικονικού τραγουδιστή που ονομαζόταν Adam. Παιδί της δεκαετίας του ‘90, ήταν ένα εικονογραφημένο πλάσμα του υπολογιστή, με αφέλειες που κάλυπταν τα μάτια και μια τραχιά φωνή που προσπαθούσε υπερβολικά να ακουστεί σέξι. Ο Adam εξαφανίστηκε από το προσκήνιο μετά την κυκλοφορία ενός άλμπουμ το 1998.

Ψηφιακές δημιουργίες όπως ο Adam, αποτελούν σήμα κατατεθέν της κορεατικής λαϊκής κουλτούρας εδώ και μία γενιά. Σήμερα, Κορεάτες «εικονικοί influencers», όπως η Rozy και η Lucy, έχουν εξαψήφιους followers στο Instagram, προωθώντας διάσημα brands όπως η Chevrolet και η Gucci.

Οι influencers φαίνονται σχεδόν αληθινοί, αλλά όχι ακριβώς – η σχεδόν ανθρώπινη «ποιότητά» τους είναι μέρος της γοητείας τους, δήλωσε ο Baik Seung-yup, δημιουργός του Rozy.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο είδος περιεχομένου» δήλωσε ο κ. Baik, ο οποίος εκτίμησε ότι περίπου το 70% των εικονικών influencers στον κόσμο είναι Κορεάτες.

Σύμφωνα με την McKinsey, περισσότερα από 120 δισεκατομμύρια δολάρια δαπανήθηκαν παγκοσμίως για την ανάπτυξη της τεχνολογίας Μetaverse τους πρώτους πέντε μήνες του 2022. Μεγάλο μέρος αυτού του ποσού προήλθε από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσε ο Matthew Ball, επιχειρηματίας τεχνολογίας που έχει γράψει ένα βιβλίο για το Μetaverse.

Επενδύσεις 170 εκατ. δολαρίων

Το πιο προβεβλημένο πρόσφατο παράδειγμα ήταν όταν το Facebook μετονομάστηκε σε «Meta», σε μια προσπάθεια πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων να αγκαλιάσει το επόμενο ψηφιακό σύνορο, μόνο και μόνο για να δει τη μετοχή του να πέφτει και τα κέρδη του να μειώνονται.

Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας έχει επενδύσει πάνω από 170 εκατομμύρια δολάρια για να σχηματίσει αυτό που αποκαλεί «συμμαχία Μetaverse», η οποία περιλαμβάνει εκατοντάδες εταιρείες. Ο κ. Ball δήλωσε ότι πρόκειται για ένα από τα πιο επιθετικά προγράμματα του είδους του. Ενώ λοιπόν η Νότια Κορέα είναι πολύ μπροστά σε ό,τι αφορά τους εικονικούς ποπ σταρ, το ερώτημα είναι αν οι εταιρείες της μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους καθώς το metaverse εξελίσσεται, τόνισε ο κ. Ball.

Η κυβερνητική υποστήριξη των νέων τεχνολογιών έχει αποδώσει στη Νότια Κορέα στο παρελθόν. Η σύγχρονη οικονομία βασίστηκε στους τεχνολογικούς ομίλους, οι οποίοι κέρδισαν το στοίχημα στη βιομηχανία κινητής τηλεφωνίας θέτοντας τις βάσεις για να γίνει αυτό που ο Μπέρνι Ισο, στέλεχος της μουσικής βιομηχανίας στη Σεούλ, αποκάλεσε «η πιο “καλωδιωμένη” και ασύρματη χώρα».

Οι έφηβοι εδώ ξεφυλλίζουν κόμικς στα τηλέφωνα, βλέπουν αμέτρητες ώρες κορεατικές σειρές χωρίς καλωδιακή και ακολουθούν με ζήλο τους αστέρες της K-pop στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε νέες πλατφόρμες. Στο Zepeto και το Weverse, οι οπαδοί αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, μερικές φορές ως προσαρμόσιμα avatars, και με τα αγαπημένα τους συγκροτήματα.

Η Kakao Entertainment -ένας βραχίονας της Kakao, της νοτιοκορεατικής εταιρείας τεχνολογίας η οποία κάνει τα πάντα- χαρακτηρίζει το Mave, το εικονικό της συγκρότημα σε εξέλιξη, ως το πρώτο συγκρότημα K-pop που δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου μέσα στο metaverse, χρησιμοποιώντας μηχανική μάθηση, ανταλλαγή προσώπων και τεχνολογία παραγωγής πλήρους τρισδιάστατης εικόνας. Για να τους δώσει παγκόσμια απήχηση, η εταιρεία θέλει τα «κορίτσια» του Mave να μπορούν τελικά να συνομιλούν, ας πούμε, στα πορτογαλικά με έναν Βραζιλιάνο θαυμαστή και στα μανδαρινικά με κάποιον στην Ταϊβάν, με ευχέρεια και πειστικότητα.

«Κανένας πραγματικός άνθρωπος δεν θα νιώθει ποτέ μόνος»

Η ιδέα, δήλωσε ο Kang Sung-ku, τεχνικός διευθυντής του έργου, είναι ότι όταν αυτά τα εικονικά όντα θα μπορούν να προσομοιώνουν ουσιαστικές συνομιλίες, «κανένας πραγματικός άνθρωπος δεν θα νιώθει ποτέ μόνος».

Το σόου τραγουδιού της Kakao, «Girl’s Re:verse», έχει τη γνωστή μορφή «επιβίωσης» της ριάλιτι τηλεόρασης: 30 τραγουδιστές, που αποκλείονται με την πάροδο του χρόνου μέχρι οι πέντε τελευταίοι να σχηματίσουν ένα συγκρότημα. Αλλά οι διαγωνιζόμενοι -όλοι μέλη καθιερωμένων K-pop συγκροτημάτων ή σόλο καλλιτέχνες- ανταγωνίζονται, πειράζουν και κάνουν παρέα ως avatars, σε έναν εικονικό κόσμο που ονομάζεται «W». Η πραγματική τους ταυτότητα δεν αποκαλύπτεται μέχρι να αποχωρήσουν από το σόου (σε ορισμένες περιπτώσεις, πέφτοντας στη λάβα) ή να φτάσουν μέχρι το τέλος.

Υπάρχουν λίγα όρια στη φαντασία στο «W», το οποίο ταξιδεύει τους διαγωνιζόμενους από την ανοιχτή θάλασσα σε ένα παλάτι που μοιάζει με τις Βερσαλλίες και σε ένα τοπίο της ερήμου. Ένα avatar είναι μια σοκολατένια πριγκίπισσα γεννημένη σε ένα κακαόδεντρο- ένα άλλο έχει κόκκινα διαβολικά κέρατα. Ο Pengsoo μια δημοφιλής μασκότ πιγκουίνος που μιλάει ωμά, είναι ένας από τους κριτές.

Οι διαγωνιζόμενοι συμμετείχαν στη δημιουργία των avatars τους, δήλωσε η Son Su-jung, παραγωγός του σόου. Σκοπός ήταν οι τραγουδιστές της K-pop – τα «είδωλα», όπως αποκαλούνται, να αποστασιοποιηθούν από τα αδυσώπητα πρότυπα ομορφιάς της βιομηχανίας, αφήνοντάς τους να κριθούν από το ταλέντο τους και όχι από την εμφάνισή τους. (Αν και τα άβαταρ, θα πρέπει ίσως να πούμε ότι όλα έχουν μεγάλα μάτια και πρόσωπα σε σχήμα καρδιάς).

Η εκπομπή τους επιτρέπει επίσης να αφήσουν τον ρόλο της καλοσχηματισμένης περσόνας να χαλαρώσουν και να κάνουν αστεία. «Τα είδωλα στον πραγματικό κόσμο αναμένεται να είναι ένα προϊόν τελειότητας, αλλά ελπίζουμε ότι, μέσω αυτής της εκπομπής, μπορούν να αφήσουν αυτές τις πιέσεις» δήλωσε η κ. Son.

Σε μια πρόσφατη μαγνητοσκόπηση, οι δυσλειτουργίες ακόμη διορθώνονταν. Το προσωπικό υποστήριξης μπαινόβγαινε στα κουβούκλια για να βοηθήσει τους τραγουδιστές να χειριστούν τον εξοπλισμό τους. Τουλάχιστον ένα ατύχημα μπήκε στο πρώτο επεισόδιο: «Δεν σας ακούω!» φώναξε μια διαγωνιζόμενη καθώς ένας κριτής της έκανε επανειλημμένως την ίδια ερώτηση.

Αλλά κάποια πράγματα για τα ριάλιτι δεν είχαν αλλάξει. Ακόμα και τα avatars, όπως αποδεικνύεται, ενθαρρύνονται να κατακεραυνώνουν τους ανταγωνιστές τους.

«Κοίτα το πράσινο φως» τόνισε ένας παραγωγός μέσω μικροφώνου σε έναν διαγωνιζόμενο, του οποίου το άβαταρ τον κοιτούσε από την οθόνη. «Ποιος νομίζεις ότι τα πήγε χειρότερα;» είπε. «Μιλήστε σαν να κουτσομπολεύετε για κάποιον».

Πηγή: ΝΥΤ

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT