Βλέπουν την κόλαση και όχι την Εδέμ

Βλέπουν την κόλαση και όχι την Εδέμ

Η κόλαση και όχι η Εδέμ προσελκύει περισσότερα βλέμματα στο τρίπτυχο αριστούργημα του Ιερώνυμου Μπος που εκτίθεται στο Πράδο της Μαδρίτης.

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Παρά τον πλούτο, τα χρώματα, τις απολαύσεις και τη λαγνεία της επίγειας ζωής, τα βλέμματα των επισκεπτών φαίνεται πως κέρδισε η βάσανος της κόλασης στο διάσημο τρίπτυχο του Ιερώνυμου Μπος «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων» που εκτίθεται στο μουσείο Πράδο της Μαδρίτης. 

Όπως προκύπτει από τον χάρτη θερμότητας, οι επισκέπτες του Πράδο πέρασαν περισσότερο χρόνο παρατηρώντας το δεξί μέρος της ζωγραφικής τριλογίας του Ολλανδού καλλιτέχνη. 

Σύμφωνα με νέα έρευνα του μουσείου, όπου εκτίθεται το αριστούργημα του Μπος εδώ και περίπου έναν αιώνα, τα βλέμματα των επισκεπτών προσελκύει ο πίνακας της κόλασης όπου τιμωρείται η αμαρτωλή σάρκα. 

Στο τρίπτυχό του, ο Ολλανδός ζωγράφος αποτυπώνει στον πρώτο πίνακα το Θεό να παρουσιάζει την Εύα και τον Αδάμ, στη συνέχεια ένα πανόραμα μορφών, ζώων, φυτών και ουτοπικών δομών σε μια οργιώδη κοινωνική ζύμωση και στο τέλος, την κόλαση όπου τιμωρείται η ανθρώπινη φαυλότητα για τις επίγειες απολαύσεις της.

Βλέπουν την κόλαση και όχι την Εδέμ-1
Πηγή: Museo Nacional del Prado/Wikimedia

Μια ομάδα από το πανεπιστήμιο Μιγκέλ Χερνάντες της Ισπανίας, χρησιμοποίησε ειδικά γυαλιά για να ανιχνεύει την κίνηση των ματιών και τις αντιδράσεις 52 επισκεπτών του συγκεκριμένου πίνακα. Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως οι θαυμαστές του Μπος αφιέρωσαν κατά μέσον όρο 16 δευτερόλεπτα ανά τετραγωνικό μέτρο παρατηρώντας τον αριστερό πίνακα που απεικονίζει τον Κήπο της Εδέμ, 26 δευτερόλεπτα ανά τετραγωνικό μέτρο στον κεντρικό πίνακα και πάνω από μισό λεπτό (33,2 δευτερόλεπτα) στον αριστερό πίνακα της κόλασης. 

Εκτός από τη μέτρηση του χρόνου παρατήρησης του πίνακα που ξεπερνούσε τα 4 λεπτά για το συνολικό έργο του Μπος, η τεχνολογία παρακολούθησε το μέγεθος της κόρης των ματιών των επισκεπτών ώστε να εκτιμήσει τη συναισθηματική τους ανταπόκριση, δημιουργώντας ένα θερμικό χάρτη των πιο διεγερτικών, οπτικά, σημείων του πίνακα. 

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, οι κόρες των ματιών των γυναικών που στέκονταν μπροστά στο επιβλητικό έργο, διαστέλλονταν από 5,2 χιλιοστά ενώ θαύμαζαν το πρώτο έργο του τρίπτυχου, σε 5,4 χιλιοστά κατά την παρατήρηση του πίνακα των απολαύσεων και σε 5,8 χιλιοστά στα βασανιστήρια των κολασμένων. Στους άνδρες, αντιθέτως, η μεγαλύτερη διαστολή της κόρης των ματιών τους καταγραφόταν στον πίνακα των απολαύσεων (8,6 χιλιοστά), έπειτα της κόλασης (6,8 χιλιοστά) και τέλος στην Εδέμ (6,4 χιλιοστά). 

Φιλοτεχνημένος από τον Μπος μεταξύ 1490 και 1510, ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων κοσμούσε τον οίκο των Νασσάου στις Βρυξέλλες προτού αγοραστεί και μεταφερθεί στο τεράστιο παλάτι του Φιλίππου Β’ στο Ελ Εσκοριάλ το 1593. Εκεί παρέμεινε για 340 χρόνια έως ότου μετακομίσει στο Πράδο, το 1933. 

Σε ανακοίνωσή του το μουσείο σημειώνει πως το πέρασμα των αιώνων ποσώς έχει αμβλύνει τη δύναμη του επιβλητικού έργου του Ιερώνυμου Μπος. 

«Μια από τις τελευταίες θεωρίες είναι πως ο πίνακας προοριζόταν να αποτελέσει αντικείμενο για συζήτηση» εξηγεί το μουσείο. «Φαινόταν πως ακόμη και στο παλάτι των Νασσάου, οι ιδιοκτήτες το επεδείκνυαν στην ελίτ της εποχής και συζητούσαν μεταξύ τους. Το ίδιο συμβαίνει σε καθημερινή βάση στην αίθουσα όπου εκτίθεται στο Πράδο -μια αίθουσα που καταγράφει τους μεγαλύτερους αριθμούς τόσο επισκεπτών όσο και συχνότητας». 

Πηγή: Guardian

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή