Πολιτικά αεροσκάφη «θύματα» του ηλεκτρονικού πολέμου

Πολιτικά αεροσκάφη «θύματα» του ηλεκτρονικού πολέμου

Πολιτικές πτήσεις μακριά από τα πεδία μαχών στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία έχουν αντιμετωπίσει παρεμβολές ή λαμβάνουν λάθος δεδομένα

1' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο ηλεκτρονικός πόλεμος στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία φαίνεται πως επηρεάζει τις πτήσεις πολιτικών και εμπορικών αεροσκαφών ακόμα και αν το ταξίδι εκτελείται μακριά από τα πεδία των μαχών. 

Πολιτικά αεροπλάνα έχουν χάσει δορυφορικά σήματα, πτήσεις έχουν αλλάξει πορεία και πιλότοι έχουν λάβει ψευδείς αναφορές θέσης ή ανακριβείς προειδοποιήσεις ότι πετούσαν κοντά στο έδαφος, σύμφωνα με τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ένα εσωτερικό έγγραφο αεροπορικής εταιρείας. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στις ΗΠΑ έχει επίσης προειδοποιήσει τους πιλότους για παρεμβολές στα GPS περνώντας από τη Μέση Ανατολή.

Οι παρεμβολές ραδιοσυχνοτήτων, που αποσκοπούν στη διακοπή των δορυφορικών σημάτων που χρησιμοποιούνται από πυραύλους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη και άλλα όπλα, αυξήθηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις αρχές του 2022 και έγιναν ακόμη πιο έντονες μετά το ξέσπασμα του πολέμου στο Ισραήλ. Οι παρεμβολές αυτές μπορεί να στοχεύουν στην αλλοίωση των δορυφορικών σημάτων ή στη μίμηση πραγματικών σημάτων με σκοπό να ξεγελαστούν οι παραλήπτες. 

Μέχρι στιγμής, οι παρεμβολές δεν έχουν αποδειχθεί επικίνδυνες, όπως αναφέρει η Opsgroup, ένας οργανισμός που παρακολουθεί τις αλλαγές και τους κινδύνους στον κλάδο των αερομεταφορών. Ωστόσο, τα συστήματα αεροσκαφών έχουν αποδειχθεί σε μεγάλο βαθμό ανίκανα να διορθώσουν ή έστω να ανιχνεύσουν την παραποίηση, για παράδειγμα, της τοποθεσίας στο GPS. Είναι ενδεικτικό ότι ένα αεροσκάφος Embraer με προορισμό το Ντουμπάι παραλίγο να μπει στον ιρανικό εναέριο χώρο τον Σεπτέμβριο, προτού οι πιλότοι αντιληφθούν ότι κάτι δεν πήγαινε καλά.

«Αντιληφθήκαμε ότι υπήρχε πρόβλημα μόνο επειδή ο αυτόματος πιλότος άρχισε να στρίβει προς τα αριστερά και προς τα δεξιά, οπότε ήταν προφανές ότι κάτι δεν πήγαινε καλά», ανέφεραν τα μέλη του πληρώματος στο Opsgroup.

Τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη διαθέτουν τουλάχιστον έξι εναλλακτικά συστήματα πλοήγησης. Ωστόσο, τζετ τύπου Dassault Falcon, Gulfstreams και Bombardiers, φαίνεται να είναι πιο ευάλωτα στην αλλοίωση του σήματος, σύμφωνα με τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας.

Με πληροφορίες από New York Times

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή