Παρίσι: Δημοψήφισμα για υψηλότερα τέλη στάθμευσης στα SUV

Παρίσι: Δημοψήφισμα για υψηλότερα τέλη στάθμευσης στα SUV

Πρέπει οι οδηγοί SUV να χρεώνονται περισσότερο για το πάρκινγκ επειδή τα αυτοκίνητά τους είναι πιο μεγάλα και πιο βαριά; Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν πάντως ήδη ξεκινήσει να τους χρεώνουν βάσει μεγέθους

2' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι κάτοικοι της γαλλικής πρωτεύουσας καλούνται να «πάρουν θέση» την προσεχή Κυριακή στο πλαίσιο ενός «διαφορετικού» δημοψηφίσματος.

Πρέπει να οδηγοί SUV να χρεώνονται περισσότερο για το πάρκινγκ επειδή τα αυτοκίνητά τους είναι πιο μεγάλα σε μέγεθος και πιο βαριά;

Αυτό είναι, επί της ουσίας, το ερώτημα επί του οποίου θα κληθούν να τοποθετηθούν οι Παριζιάνοι και εάν απαντήσουν θετικά, τότε οι χρεώσεις στάθμευσης θα μπορούσαν ως και να τριπλασιαστούν αγγίζοντας τα 18 ευρώ ανά ώρα σε κάποια σημεία του παρισινού αστικού κέντρου για τα αυτοκίνητα που ζυγίζουν πάνω από 1,6 τόνους.

«Αυτή η ψηφοφορία πραγματοποιείται εν μέσω ενός εντεινόμενου ντιμπέιτ γύρω από τον ρόλο των αυτοκινήτων στις πόλεις […] Η ψηφοφορία του Παρισιού για τα SUV προετοιμάζει το έδαφος για τη μάχη της Ευρώπης για τα μεγάλα αυτοκίνητα. Το δημοψήφισμα της Κυριακής θα κρίνει εάν θα αυξηθούν τα τέλη στάθμευσης για τα οχήματα εκείνα τα οποία γίνονται μεγαλύτερα σε μέγεθος και περισσότερο δημοφιλή», σημειώνουν οι FT, βλέποντας μάλιστα δυνητικούς «κινδύνους» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Οι πωλήσεις SUV αυξάνονται στην Ευρώπη (των «28», του Ηνωμένου Βασιλείου συμπεριλαμβανομένου) εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια. Από εκεί που άλλοτε αντιστοιχούσαν στο 20% επί του συνόλου των πωλήσεων (1 στα 5 αμάξια), πλέον έχουν ξεπεράσει το 50% ή ακόμη και το 60% σε κάποιες χώρες όπως είναι για παράδειγμα η Κροατία.

Περιβαλλοντικές οργανώσεις και πολιτικοί υποστηρίζουν, ωστόσο, ότι τα SUV προκαλούν προβλήματα στις πόλεις.

«Αυτά τα αυτοκίνητα εκπέμπουν περισσότερη ατμοσφαιρική ρύπανση και έχουν υψηλότερες εκπομπές άνθρακα από τα κανονικά οχήματα, καταλαμβάνουν πιο πολύ χώρο στον δρόμο και αποτελούν υψηλότερο κίνδυνο για τους πεζούς και τους ποδηλάτες σε περίπτωση ατυχήματος. Ακόμη και τα ηλεκτρικά μοντέλα αποδοκιμάζονται ως αδικαιολογήτως μεγάλα και πιο ρυπογόνα λόγω των μεγαλύτερων μπαταριών τους […] Υπάρχει, επίσης, θέμα με το μέγεθος καθώς τα SUV μεγαλώνουν (σ.σ. πλαταίνουν) κατά 1 εκατοστό κατά μέσο όρο κάθε δύο χρόνια, ενώ οι κανόνες της Ε.Ε επιτρέπουν επί του παρόντος στα SUV να έχουν πλάτος όσο ένα λεωφορείο», γράφουν οι Financial Times.   

Το Παρίσι δεν θα είναι η πρώτη πόλη που θα επιβάλει υψηλότερα τέλη για τα SUV. Η Λυών, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας, έχει ήδη επιβάλει υψηλότερες χρεώσεις.

Σε αρκετές περιοχές του Λονδίνου ισχύουν, επίσης, υψηλότερες χρεώσεις για όσα αυτοκίνητα είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος ή πιο ρυπογόνα. Πόλεις όπως το Τύμπινγκεν στη Γερμανία και το Μόντρεαλ στον Καναδά έχουν χρεώσεις πάρκινγκ που κυμαίνονται με βάση το βάρος του οχήματος.

Ωστόσο, η γαλλική πρωτεύουσα θεωρείται κάτι σαν διαμορφωτής των τάσεων σε αυτά τα θέματα. Απέκτησε ποδηλατόδρομους πριν από άλλες πόλεις, εισήγαγε ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων, πεζοδρόμησε μεγάλες οδικές αρτηρίες και σχεδιάζει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα που καίνε ντίζελ μετά το 2025.

Με πληροφορίες από FT

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή