Ρωσοουκρανική διαμάχη στον Αθω

Ρωσοουκρανική διαμάχη στον Αθω

2' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Βίκτoρ Γιανουκόβιτς επισκεπτόταν συχνά το Aγιον Oρος, δίχως να ήταν τότε ξεκάθαρο αν τον έφεραν στον Αθω προσωπικές μεταφυσικές αναζητήσεις ή λόγοι που είχαν να κάνουν με το γενικότερο παιχνίδι της ρωσο-ουκρανικής παρουσίας στο «Περιβόλι της Παναγίας». Το 2011, με αφορμή επίσημη επίσκεψή του στην Αθήνα, έσπευσε στις Καρυές, επισήμως για να λαμπρύνει με την παρουσία του την επέτειο της συμπλήρωσης 20 χρόνων από την άνοδο του κ.κ. Βαρθολομαίου στον οικουμενικό θρόνο. Ανεπισήμως, όπως διέρρευσε στη συνέχεια, επιδίωξε τη συνάντηση για να ζητήσει από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, να επιτρέψει την επάνδρωση της εγκαταλελειμμένης σκήτης του Προφήτη Ηλία στην αθωνική χερσόνησο με Ουκρανούς μοναχούς. Ο κ.κ. Βαρθολομαίος απέρριψε το αίτημά του, καθώς το Φανάρι αντιμετωπίζει με μεγάλη καχυποψία την επιδιωκόμενη από βορρά μαζική κάθοδο Ρώσων και Ουκρανών στον Αθω.

Ο κ. Γιανουκόβιτς θα επιδιώξει και δεύτερη συνάντηση με τον κ.κ. Βαρθολομαίο και πάλι στις Καρυές, έναν χρόνο μετά, με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση του Αγίου Ορους στο ελληνικό κράτος, για να του χαρίσει, σύμφωνα με το επίσημο αίτημα, ένα… ευαγγέλιο που θα έφερνε από την Ουκρανία. Θα έκανε άραγε ένα τόσο μακρινό ταξίδι μόνο γι’ αυτό; Δύσκολο να το πιστέψουν οι Αγιορείτες που βρήκαν ένα καλό πρόσχημα, ότι δεν έχουν κληθεί και άλλοι επίσημοι στη γιορτή, για να απορρίψουν το αίτημά του, πράγμα που ασφαλώς δεν θα έκαναν χωρίς να έχουν την έγκριση του πνευματικού τους ηγέτη.

Το τι μπορεί να ήθελε από τον πατριάρχη αυτή τη φορά, δεν έγινε γνωστό. Οι γνωρίζοντες, ωστόσο, τα αγιορείτικα δρώμενα δεν θεωρούν καθόλου άσχετο το πηγαινέλα του Γιανουκόβιτς με το ρωσικό παιχνίδι στον Αθω, με επίκεντρο την Ιερά Μονή Παντελεήμονος. Πίσω από τις βαριές πόρτες της ιστορικής μονής, μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, σοβούσε διαμάχη Ρώσων και Ουκρανών μοναχών για τον έλεγχο της μονής. Ηταν τότε που η εκκλησία της Ουκρανίας διασπάστηκε σε φιλορωσική και «ανεξάρτητη», ρήγμα που παραμένει έως σήμερα. Η διαπάλη Ρώσων και Ουκρανών ήταν σκληρή, τροφοδοτούμενη από τη Μόσχα και το Κίεβο επί εποχής Βίκτορ Γιουσένκο, που διαγκωνιζόταν με τον Πούτιν ποιος θα πάει πρώτος και θα δώσει τα περισσότερα στο μοναστήρι. Για τους Ρώσους η συγκεκριμένη μονή ταυτίζεται με την προαιώνια παρουσία τους στον Αθω και η απώλεια της κυριαρχίας θεωρείται περίπου αδιανόητη. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο ηγουμενοσυμβούλιο οι Ουκρανοί έχουν από καιρό το πάνω χέρι. Με την άνοδό του στην εξουσία ο Γιανουκόβιτς, όμως, ως καλός «αδερφός» των Ρώσων, φαίνεται ότι ανέλαβε να λύσει και τον γόρδιο δεσμό στη Μονή.

Και ενώ στην Ουκρανία παράλληλα με την εθνοτική και πολιτική σύγκρουση βρίσκεται σε εξέλιξη και ενδοεκκλησιαστική διελκυστίνδα μεταξύ «φιλοδυτικών» και «φιλορώσων», οι σχέσεις μεταξύ της Εκκλησίας της Ελλάδας και εκείνης της Ρωσίας, με αφορμή την ουκρανική κρίση, εισέρχονται σε ψυχροπολεμική τροχιά. Αφορμή, η ματαίωση της προγραμματισμένης επίσκεψης του κ. Ιερώνυμου στη Μόσχα, λόγω «βεβαρημένου προγράμματος». Η ρωσική πλευρά θεώρησε ότι η απόφαση εντάσσεται στο πνεύμα των κυρώσεων της Δύσης και προχώρησε σε αντίμετρα. Ματαίωσε τη παρουσία σήμερα, Κυριακή της Ορθοδοξίας, στη δεξίωση που παραθέτει η ελληνική πρεσβεία στη Μόσχα, του Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλου. Εκκλησιαστικοί κύκλοι στη ρωσική πρωτεύουσα μετέδιδαν «υποψίες» ότι πίσω από την απόφαση του κ. Ιερώνυμου βρίσκεται το Φανάρι και δεν απέκλειαν να υπάρξει και συνέχεια με ρωσικά «αντίποινα»…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή