ΚΟΣΜΟΣ

Η κατάρα των Μαλαισιανών Αερογραμμών

i-katara-ton-malaisianon-aerogrammon-2035797

Ούτε ο πιο ευφάνταστος νους δεν θα μπορούσε να διανοηθεί ότι μία αεροπορική εταιρεία ήταν δυνατόν να χτυπηθεί από δύο τόσο παράξενες αεροπορικές τραγωδίες μέσα σε τόσο μικρό διάστημα. Και όμως, αυτό ακριβώς φαίνεται να συμβαίνει με τις Μαλαισιανές Αερογραμμές.

Η πτήση ΜΗ17 από το Αμστερνταμ για την Κουάλα Λουμπούρ καταρρίφθηκε, όπως όλα δείχνουν, από πύραυλο εδάφους αέρος, το απόγευμα της Πέμπτης, με αποτέλεσμα να βρουν φρικτό θάνατο και οι 298 επιβαίνοντες, ανάμεσα στους οποίους και 80 παιδιά. Κι όμως, μόλις τέσσερις μήνες νωρίτερα, το βράδυ της 8ης Μαρτίου, ένα άλλο αεροσκάφος της Μalaysia Airlines, ένα αεροσκάφος του ιδίου τύπου με αυτό που εκτελούσε την ΜΗ17, ένα Boeing 777-200 ER, με 239 επιβαίνοντες, εξαφανίστηκε από τα ραντάρ, ενώ εκτελούσε την πτήση ΜΗ370 από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο. Ακόμη και σήμερα δεν έχει βρεθεί το παραμικρό αχνάρι εκείνου του αεροπλάνου, ούτε και γνωρίζουμε ποια ήταν η αιτία της εξαφάνισής του και κυρίως γιατί, ενώ πετούσε προς το Πεκίνο, έκανε στροφή και κινήθηκε προς το νότιο Ινδικό Ωκεανό. Η μυστηριώδης εξαφάνισή του φαίνεται να στοιχειώνει την εταιρεία αλλά και γενικότερα την πολιτική αεροπορία.

Η αλήθεια είναι ότι το μέλλον των αερογραμμών της Μαλαισίας διαγράφεται ζοφερό. Ακόμη και πριν από την τραγωδία του Μαρτίου, ο κρατικός αερομεταφορέας της Μαλαισίας αντιμετώπιζε σημαντικά οικονομικά προβλήματα. Η εξαφάνιση της ΜΗ370 αλλά κυρίως η χαοτική αντιμετώπιση εκείνης της κρίσης από τις Μαλαισιανές Αερογραμμές τραυμάτισαν ακόμη περισσότερο τον ήδη προβληματικό αερομεταφορέα.

«Σήμερα η Malaysia Airlines χάνει περί τα 1,18 εκατομμύριο ευρώ την ημέρα και δεν θα πρέπει κανείς να περιμένει ότι πρόκειται να γίνει κάποιο θαύμα», επισημαίνει ο Μοσίν Αζίζ, ειδικός αναλυτής σε θέματα της αεροπορικής βιομηχανίας στη Maybank, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι ακόμη και πριν από την τραγωδία της Πέμπτης ο ίδιος δεν πίστευε ότι η εταιρεία επρόκειτο να επιβιώσει για περισσότερο από έναν χρόνο. Χθες η τιμή της μετοχής της εταιρείας κατρακύλησε κατά 11%.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι, αντιθέτως με την εξαφάνιση της πτήσης ΜΗ370, οι ευθύνες για την οποία βαραίνουν αποκλειστικά την αεροπορική εταιρία, η αεροπορική τραγωδία στην ανατολική Ουκρανία ήταν προφανώς πέρα από τον έλεγχό της. Βέβαια, ένα κομβικό ερώτημα το οποίο η Malaysia Airlines θα κληθεί να απαντήσει εν καιρώ είναι γιατί τα αεροσκάφη της χρησιμοποιούσαν έναν αεροδιάδρομο που διερχόταν πάνω από εμπόλεμη ζώνη, όταν άλλες αεροπορικές εταιρίες αποφεύγαν να πετούν πάνω από την Ουκρανία. Πάντως, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας ICAO θεωρούσε ασφαλή τη συγκεκριμένη διαδρομή.

Λιγότερο ελκυστική

Είναι βέβαιο ότι η νέα τραγωδία θα καταστήσει τη μαλαισιανή εταιρεία ακόμη λιγότερο ελκυστική, ιδιαίτερα για τους ταξιδιώτες της Ασίας που έχουν πολλές επιλογές, ανάμεσα στις οποίες και κάποιες με πολύ χαμηλό κόστος. Η εταιρεία, παραδόξως, απέκτησε «όνομα» εκτός της ασιατικής ηπείρου, στον υπόλοιπο κόσμο, μετά την εξαφάνιση της πτήσης ΜΗ370 και σήμερα συνδέεται με τους χειρότερους φόβους που μπορεί να έχει ένας αεροπορικός ταξιδιώτης. Πέρυσι οι οικονομικές της ζημίες έφτασαν τα 268 εκατομμύρια ευρώ (τριπλασιάστηκαν από το 2012). Η κακή οικονομική της κατάσταση αποτελεί παράγοντα ανησυχίας για πολλούς ταξιδιώτες, καθώς φοβούνται ότι ενδέχεται να γίνονται περικοπές από τομείς όπως η συντήρηση των αεροσκαφών.

Οπως τονίζουν ειδικοί στη διαχείριση και επίλυση κρίσεων, η εταιρεία, αν θέλει να επιβιώσει, θα πρέπει να κάνει τεράστιες αλλαγές, να απομακρύνει τα ανώτατα στελέχη και να προετοιμάσει το τρόπο που θα διαχειριστεί τα δύσκολα ερωτήματα που σίγουρα θα της θέσουν.