Eσκεμμένη βουτιά θανάτου στις Αλπεις

4' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το μαύρο κουτί τα αποκάλυψε όλα και οι εμπειρογνώμονες που άκουσαν με προσοχή τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες από το χειριστήριο της μοιραίας πτήσης της Germanwings 9525 δεν είχαν πολλές αμφιβολίες για το τι συνέβη. Οι αγωνιώδεις χτύποι του κυβερνήτη πάνω στην ερμητικά κλειστή πόρτα του πιλοτηρίου και οι ανατριχιαστικές κραυγές των επιβαινόντων στην πραγματικότητα ζωγράφισαν τις τελευταίες στιγμές της μοιραίας πτήσης από τη Βαρκελώνη της Ισπανίας στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, μια πτήση που συνετρίβη στις Γαλλικές Αλπεις με συνέπεια να σκοτωθούν και οι 150 επιβαίνοντες.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες το μεσημέρι ο εισαγγελέας της Μασσαλίας, Μπρι Ρομπέν, γνωστοποίησε τα συγκλονιστικά στοιχεία που διαθέτουμε μέχρι σήμερα χάρη στην ανάλυση του μαύρου κουτιού, λύνοντας πολλά από τα αναπάντητα ερωτήματα αυτής της αεροπορικής τραγωδίας. Ο Γάλλος δικαστικός δήλωσε ότι ο συγκυβερνήτης της μοιραίας πτήσης, ο Αντρέας Λούμπιτζ, 28 ετών, είχε πρόθεση να καταστρέψει το αεροσκάφος και η κατάληξή του φαίνεται να οφείλεται στις δικές του ενέργειες. Από χθες το πρωί η γερμανική αστυνομία ξεκίνησε έρευνες σε δύο σπίτια του συγκυβερνήτη, στο Μονταμπάουρ και το Ντίσελντορφ. Το Airbus A320 της θυγατρικής της Lufthansa φαίνεται να πραγματοποιεί μια ελεγχόμενη και ομαλή κάθοδο, από το ύψος πτήσης, τα 38 χιλιάδες πόδια, για να καταλήξει πάνω στον ορεινό όγκο. Ειδικότερα, ο κυβερνήτης του αεροπλάνου ακούγεται να εγκαταλείπει τη θέση του προκειμένου να βγει από το πιλοτήριο, πιθανώς για να πάει στην τουαλέτα. Στην απουσία του ο συγκυβερνήτης, πατώντας ένα κουμπί, βάζει το αεροσκάφος σε πορεία καθόδου ανάλογη με αυτή που θα ακολουθούσε σε περίπτωση που προσέγγιζε τον προορισμό του. Οταν ο κυβερνήτης επιστρέφει, ακούγεται να χτυπάει μαλακά την πόρτα, αλλά δεν λαμβάνει απάντηση. Οπως λένε οι γνώστες των αεροπορικών συστημάτων, η πόρτα του πιλοτηρίου, η οποία ανοίγει με το πάτημα ενός κωδικού, μπορεί να μπλοκαριστεί από το εσωτερικό του πιλοτηρίου μόνο αν το πλήρωμα γυρίσει έναν μικρό διακόπτη. «Το πιο πιθανό είναι ότι ο συγκυβερνήτης αρνήθηκε να ανοίξει την πόρτα και ξεκίνησε τη διαδικασία καθόδου», επισήμανε συναισθηματικά φορτισμένος ο Γάλλος δικαστικός. Μέσα στο πιλοτήριο δεν ακουγόταν το παραμικρό, παρά η ήρεμη, φυσιολογική αναπνοή του συγκυβερνήτη. Οι επανειλημμένες εκκλήσεις του πύργου ελέγχου, που ζητάει από τους χειριστές του αεροσκάφους να εξηγήσουν γιατί είχαν αλλάξει ύψος πτήσης, παραμένουν αναπάντητες, ενώ κατά τις τελευταίες στιγμές της πτήσης ο κυβερνήτης, πιθανότατα έχοντας αντιληφθεί τι επρόκειτο να συμβεί, χτυπάει με βία την πόρτα προσπαθώντας να τη σπάσει.

Συναγερμοί και ουρλιαχτά

Αλλά και οι αρχικές συνομιλίες του πληρώματος δεν μαρτυρούν κάτι από τον εφιάλτη που επρόκειτο να ακολουθήσει. Οι συνομιλίες των δύο χειριστών είναι ευχάριστες και αβίαστες και μόνο όταν ο κυβερνήτης ξεκινά την ενημέρωση για την προσγείωση, ο Λούμπιτζ εμφανίζεται να απαντά κοφτά και μονολεκτικά. Τις τελευταίες στιγμές πτήσης του αεροπλάνου, ακούγονται συναγερμοί, που δείχνουν ότι το αεροπλάνο προσέγγιζε έδαφος, καθώς και ουρλιαχτά από τους επιβάτες.

Ο Λούμπιτζ άρχισε να εργάζεται στην Germanwings τον Σεπτέμβριο του 2013 και είχε συγκεντρώσει 630 ώρες πτήσης. Τι είναι αυτό που τον οδήγησε στις ενέργειές του παραμένει άγνωστο, αλλά σύμφωνα με τις Αρχές δεν φέρεται να έχει οποιαδήποτε διασύνδεση με τρομοκρατικές οργανώσεις, ούτε υπήρχε κάτι στη συμπεριφορά του που να μαρτυρούσε ότι είχε κάτι κατά νου. Μέλη της αερολέσχης στη γενέτειρά του, το Μονταμπάουρ, υποστηρίζουν πως ήταν ευχαριστημένος με την εργασία του στην εταιρεία. «Ηταν ευτυχισμένος που δούλευε για την εταιρεία και τα κατάφερνε καλά», λέει μέλος της αερολέσχης. Αφού πήρε την άδεια πτήσης ανεμοπλάνου, ο Λούμπιτζ έγινε δεκτός ως εκπαιδευόμενος στη Lufthansa. Οπως ανακοίνωσε η αεροπορική εταιρεία χθες, ο νεαρός διέκοψε την εκπαίδευσή του για αρκετές εβδομάδες, πριν από έξι χρόνια. Ωστόσο, η εταιρεία επικαλούμενη το ιατρικό απόρρητο δεν έδωσε στη δημοσιότητα περισσότερα στοιχεία γι’ αυτή τη διακοπή, το περιοδικό Stern όμως έκανε λόγο «για φήμες ότι έπασχε από ψυχολογικά προβλήματα». Παρ’ όλα αυτά, ο νεαρός πιλότος πέρασε από όλα τα ιατρικά και ψυχοτεχνικά τεστ προτού αρχίσει να εργάζεται. Σοκαρισμένα από τις εξελίξεις δηλώνουν τα στελέχη της Germanwings και της Lufthansa. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κάρστεν Σποχρ, δήλωσε ότι «κανένα μέτρο ασφάλειας δεν μπορεί να αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο».

Δυστυχώς, η αυτοκτονία του χειριστή ως αίτιο αεροπορικού δυστυχήματος δεν είναι τόσο σπάνιο φαινόμενο. Χαρακτηριστικά, μία από τις θεωρίες που εξετάστηκαν και δεν αποκλείστηκαν για την εξαφάνιση της πτήσης των Μαλαισιανών Αερογραμμών ΜΗ370 που εκτελούσε την πτήση Κουάλα Λουμπούρ – Πεκίνο όταν εξαφανίστηκε, ήταν η αυτοκτονία του χειριστή. Συχνά οι γνώστες των αεροπορικών ζητημάτων επισημαίνουν πως ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο πιο αδύναμος κρίκος στην ασφάλεια των πτήσεων.

Τα στατιστικά των τελευταίων ετών

Περισσότεροι θάνατοι αλλά λιγότερα αεροπορικά δυστυχήματα καταγράφηκαν την περασμένη χρονιά, σύμφωνα με έκθεση της Διεθνούς Ενωσης Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα.

Ειδικότερα, η Διεθνής Ενωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) αναφέρει στην ετήσια έκθεσή της ότι κατά το 2014, 641 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε αεροπορικά δυστυχήματα. Στον αριθμό, ωστόσο, δεν περιλαμβάνονται οι 298 επιβαίνοντες της πτήσης ΜΗ17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, που καταρρίφθηκε από πύραυλο ενώ πετούσε πάνω από την Ουκρανία. Αναλόγως, το 2013 καταγράφηκαν μόλις 210 θάνατοι σε αεροπορικά δυστυχήματα, ενώ ο μέσος όρος πενταετίας είναι 517 θάνατοι.

Ωστόσο, τα αεροπορικά δυστυχήματα περιορίστηκαν την περασμένη χρονιά σε 12 από 16 που ήταν το 2013. Ο μέσος όρος πενταετίας είναι 19. Αυτό σημαίνει ότι ένα σοβαρό δυστύχημα, δηλαδή ένα συμβάν κατά το οποίο καταστρέφεται το αεροσκάφος, συμβαίνει ανά 4,4 εκατομμύρια πτήσεις. Η αναλογία για το 2013 ήταν ολοκληρωτική καταστροφή ενός αεροσκάφους ανά 2,4 εκατομμύρια πτήσεις. Ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ, Τόνι Τάιλερ, επισήμανε ότι με το πέρασμα του χρόνου οι αεροπορικές γίνονται όλο και πιο ασφαλείς.

Τέλος, όπως διαπιστώνεται, για την πλειοψηφία των θανάτων που καταγράφηκαν κατά τη χρονιά που πέρασε, ευθύνονται τρία από τα 12 αεροπορικά δυστυχήματα. Τον Δεκέμβριο, ένα αεροσκάφος της AirAsia με 162 επιβαίνοντες εξαφανίστηκε στη θάλασσα της Ιάβας, τον Ιούλιο ένα αεροσκάφος της AirAlgerie κατέπεσε στο Μάλι εξαιτίας κακοκαιρίας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 116 επιβαίνοντες, ενώ τον Μάρτιο εξαφανίστηκε το αεροσκάφος της Malaysia Air που εκτελούσε την πτήση ΜΗ370, με αποτέλεσμα να χαθούν 298 επιβαίνοντες.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT