ΚΟΣΜΟΣ

Μάθημα εναλλακτικής πλοήγησης

mathima-enallaktikis-ploigisis-2106496

ΑΝΑΠΟΛΙΣ, ΗΠΑ. Μάθημα ναυσιπλοΐας με εξάντα εγκαινίασε εκ νέου για όλους τους ναυτικούς δοκίμους η αμερικανική ακαδημία πολεμικού ναυτικού. Η χρήση του αρχαίου οργάνου πλοήγησης, που αξιοποιεί κάτοπτρα, στηρίζεται στην αρχή της διπλής ανάκλασης και εκτιμά με μεγάλη ακρίβεια τη γεωγραφική θέση, κρίθηκε αναγκαία εξαιτίας των φόβων διείσδυσης χάκερ στα ηλεκτρονικά συστήματα GPS.

Τα GPS έχουν πλέον υποκαταστήσει κάθε άλλη μέθοδο χάραξης πορείας και εντοπισμού γεωγραφικού στίγματος στη σύγχρονη ναυσιπλοΐα. Η ικανότητα των χάκερ, όμως, να εισχωρούν στο λογισμικό των συσκευών αυτών ή ακόμη και να παρεμβαίνουν στα δεδομένα που λαμβάνουν πλοία από δορυφόρους, καθιστά επιβεβλημένη τη χρήση εναλλακτικού μηχανικού συστήματος εντοπισμού στίγματος. Ο πλωτάρχης Ράιαν Ρότζερς, υποδιευθυντής της Σχολής Ναυσιπλοΐας της ναυτικής ακαδημίας, λέει: «Οι υπολογιστές είναι εκπληκτικές συσκευές. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικά συστήματα».

Η ναυτική ακαδημία των ΗΠΑ σταμάτησε να διδάσκει τη χρήση του εξάντα μετά το 1998, αφότου η πολεμική αεροπορία της χώρας εγκαινίασε το σύστημα GPS. Ενώ η πλοήγηση μέσω αστρικών σωμάτων μπορούσε να υπολογίσει τη γεωγραφική θέση με απόκλιση 1,5 μιλίου, το GPS προσέφερε ακρίβεια λίγων μόλις μέτρων.

Η ναυσιπλοΐα με τα άστρα και τον Ηλιο έχει ασφαλώς αποδείξει την αξία της σε όλη την ανθρώπινη ιστορία, καθοδηγώντας τους αρχαίους Πολυνήσιους στα ταξίδια τους στον Ειρηνικό Ωκεανό και τον εξερευνητή Ερνεστ Σάκλετον στα πιο απομακρυσμένα σημεία της Ανταρκτικής.

Σήμερα το παγκόσμιο σύστημα εντοπισμού γεωγραφικού στίγματος GPS βασίζεται σε 31 δορυφόρους που πραγματοποιούν περιστροφή γύρω από τη Γη δύο φορές την ημέρα ο κάθε ένας, με ετήσιο κόστος στους Αμερικανούς φορολογούμενους 1 δισ. δολάρια. «Ο ναυτικός κόσμος πείσθηκε ότι η ανάγκη για χρήση εξάντα έληξε ανεπιστρεπτί», λέει ο Πίτερ Τρόγκντον, πρόεδρος της εταιρείας κατασκευής ναυτικών οργάνων Weems & Plath στην Ανάπολις του Μέριλαντ.

Οι πωλήσεις εξάντων υποχώρησαν ραγδαία μετά την υιοθέτηση των φορητών GPS. «Πουλάμε μόλις μερικές χιλιάδες εξάντες κάθε χρόνο. Οι περισσότεροι αγοραστές είναι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής που θέλουν μια εναλλακτική λύση στο ηλεκτρονικό δορυφορικό σύστημα», λέει ο Τρόγκντον. «Η γνώση της χρήσης του εξάντα και η πλοήγηση μέσω των άστρων, η αστρονομική ναυσιπλοΐα, στην εποχή του GPS προσφέρουν γερές βάσεις ναυτοσύνης και την ικανότητα χάραξης πορείας σε περίπτωση δυσλειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων», λέει ο πλοίαρχος Τίμοθι Φις, καθηγητής της ακαδημίας εμποροπλοιάρχων των ΗΠΑ, που ουδέποτε εγκατέλειψε το μάθημα του εξάντα.

Οι τριτοετείς ναυτικοί δόκιμοι των ΗΠΑ ήταν οι πρώτοι που παρακολούθησαν το μάθημα αυτό φέτος το καλοκαίρι. Την ίδια ώρα, όλοι οι νέοι ναύτες του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ, που πραγματοποιούν εκπαίδευση προηγμένης ναυσιπλοΐας, θα πρέπει εφεξής να εκπαιδεύονται στη χρήση του εξάντα.