ΚΟΣΜΟΣ

Το πρώτο της φυσικό κατάστημα άνοιξε η Amazon στο Σιάτλ

to-proto-tis-fysiko-katastima-anoixe-i-amazon-sto-siatl-2108848

H Amazon, η εταιρεία που ξεκίνησε να πουλάει βιβλία από το Ιντερνετ πριν από περίπου είκοσι χρόνια και που στην πορεία έγινε η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικών πωλήσεων μέσω του Διαδικτύου, άνοιξε χθες το πρώτο βιβλιοπωλείο της στο Σιάτλ. Η επιλογή του Σιάτλ δεν είναι τυχαία. Σε αυτήν την πόλη της δυτικής ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών έχει την έδρα της η Amazon. Παράλληλα, οι κάτοικοι του Σιάτλ είναι οι μεγαλύτεροι βιβλιοφάγοι των ΗΠΑ. Το ερώτημα είναι σε τι διαφέρει, αν διαφέρει σε κάτι, το βιβλιοπωλείο της Amazon σε σχέση με τα υπόλοιπα βιβλιοπωλεία. «Εκμεταλλευτήκαμε την εμπειρία που αποκομίσαμε πουλώντας για είκοσι χρόνια βιβλία μέσω του Ιντερνετ προκειμένου να κατασκευάσουμε ένα κατάστημα που να συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της αγοράς βιβλίου ονλάιν και οφλάιν», λέει η κ. Τζένιφερ Καστ, αντιπρόεδρος της Amazon υπεύθυνη για το νέο επιχειρηματικό εγχείρημα, σε ανάρτησή της στο σάιτ της εταιρείας. «Τα βιβλία που έχουμε στο βιβλιοπωλείο μας επιλέγονται βάσει της βαθμολογίας που τους έχουν δώσει οι πελάτες της εταιρείας, των προπωλήσεων, των πωλήσεων, της δημοτικότητάς τους και της αξιολόγησης που έχουν κάνει οι επιμελητές μας», εξηγεί η κ. Καστ.

Ο εσωτερικός σχεδιασμός του νέου βιβλιοπωλείου δεν φαίνεται να διαφέρει ιδιαίτερα από αυτόν ενός οποιουδήποτε άλλου βιβλιοπωλείου. Η σημαντικότερη διαφορά μάλλον είναι ο τρόπος που τοποθετούνται τα βιβλία και η διαφήμιση που τους γίνεται. Τα βιβλία τοποθετούνται στα ράφια όχι με την πλάτη, αλλά με το εξώφυλλο εμφανές. Από κάτω υπάρχει μία ταμπέλα με κριτική για το βιβλίο από την ίδια την Amazon.

Κοντά στα ταμεία του βιβλιοπωλείου υπάρχει ειδικό τμήμα όπου βρίσκονται βιβλία που αξιολογούνται, κατά μέσο όρο, με 4,8 αστέρια ή περισσότερα (με άριστα τα 5 αστέρια). Στο βιβλιοπωλείο θα πωλούνται, φυσικά, και τα Kindle της Amazon, δηλαδή οι συσκευές της εταιρείας (με σχήμα ταμπλέτας) για την ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων.

Πιλοτικό κατάστημα

Προς το παρόν, η εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει τα σχέδιά της, αλλά είναι προφανές ότι αν αποδειχτεί επιτυχημένο το πρώτο βιβλιοπωλείο τότε θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλα. Για τα υπόλοιπα βιβλιοπωλεία, πολλά εκ των οποίων έχουν κλείσει στη διάρκεια των προηγούμενων είκοσι χρόνων εξαιτίας του άγριου ανταγωνισμού που αντιμετωπίζουν από την Amazon, η δημιουργία φυσικού (σε αντίθεση με το ηλεκτρονικό) βιβλιοπωλείου από τον ιντερνετικό γίγαντα μάλλον θα αποτελέσει μία ακόμη επιθετική κίνηση. Βεβαίως, η επιτυχία της Amazon ως ηλεκτρονικού βιβλιοπωλείου, αρχικά, διότι στην πορεία των χρόνων άρχισε να πουλάει σχεδόν τα πάντα, δεν εγγυάται και την επιτυχία του φυσικού καταστήματος. Πολλά φυσικά βιβλιοπωλεία βασίζουν τη φήμη και τις πωλήσεις τους όχι μόνο στις χαμηλές τιμές που προσφέρουν, αλλά και στη σχέση μεταξύ του βιβλιοπώλη και του πελάτη, στις συμβουλές που δίνουν και στο λογοτεχνικό κριτήριο των βιβλιοπωλών. Το αν θα καταφέρει η Amazon να παντρέψει αποτελεσματικά τα πλεονεκτήματα των δύο κόσμων, του φυσικού και του ηλεκτρονικού, θα φανεί τα επόμενα χρόνια.