ΚΟΣΜΟΣ

Ηρέμησαν τα πνεύματα στην Κορσική

iremisan-ta-pneymata-stin-korsiki-2116215

ΑΙΑΚΕΙΟ. Η ηρεμία επέστρεψε χθες στο Αιάκειο της Κορσικής, έπειτα από τέσσερις ημέρες διαδηλώσεων που ξεκίνησαν την ημέρα των Χριστουγέννων. Την παραμονή των Χριστουγέννων, άγνωστοι είχαν στήσει ενέδρα σε όχημα της πυροσβεστικής, το οποίο πετροβόλησαν με αποτέλεσμα να τραυματισθούν ελαφρά δύο πυροσβέστες καθώς και ο αστυνομικός που έφθασε στο σημείο για να αποκαταστήσει την τάξη.

Το περιστατικό οδήγησε σε ξέσπασμα οργής απέναντι στους μουσουλμάνους συνολικά – χωρίς καν να έχει διευκρινισθεί αν οι κουκουλοφόροι ήταν μουσουλμάνοι, κάτι που, ακόμη και αν επιβεβαιωνόταν, θα ήταν αδύνατον να δικαιολογήσει την ενοχοποίηση ολόκληρης κατηγορίας πολιτών.

Οι γαλλικές αρχές έχουν ανοίξει δύο έρευνες, την πρώτη για το περιστατικό της 24ης Δεκεμβρίου και τη δεύτερη για το ξέσπασμα ρατσισμού που ακολούθησε. Την ημέρα των Χριστουγέννων, όχλος λεηλάτησε χώρο λατρείας μουσουλμάνων, έκαψε αντίτυπα του Κορανίου και προξένησε ζημιές σε κατάστημα κεμπάπ, ενώ προηγουμένως 600 άτομα είχαν συγκεντρωθεί έξω από τη νομαρχία του Αιακείου, όπου ακούστηκαν συνθήματα «Αραμπι φόρα» (έξω οι Αραβες στην κορσικανική διάλεκτο) και «Είμαστε στο σπίτι μας». 

Δηλώσεις Ζιλ Σιμεονί

Ο επικεφαλής των κορσικανών εθνικιστών και νεοεκλεγείς πρόεδρος του νομαρχιακού συμβουλίου της Κορσικής, Ζιλ Σιμεονί, είπε ότι το κίνημά του «βρίσκεται στον αντίποδα όλων των φαινομένων ρατσισμού, ξενοφοβίας ή αποκλεισμού». «Το έθνος μας είναι ένα προοδευτικό εγχείρημα, είναι η επιβεβαίωση της ύπαρξης ενός λαού, του λαού της Κορσικής. Η ίδια η έννοια του λαού της Κορσικής είναι μια σύλληψη ανοιχτή, γενναιόδωρη, φιλόξενη. Εδώ και αιώνες, άνδρες και γυναίκες που φθάνουν σε αυτό το νησί, απ’ όπου κι αν προέρχονται και οποιοδήποτε χρώμα κι αν έχει το δέρμα τους ή όποια κι αν ήταν η θρησκεία τους, έγιναν αναπόσπαστο μέρος του λαού μας», είπε ο Σιμεονί στη γαλλική τηλεόραση.

Στην κορσικανική ταυτότητα ωστόσο φαίνεται ότι περιλαμβάνεται και η έννοια της βεντέτας, με τα πλήθη να ζητούν εκδίκηση. «Αν μεταφερθούν σε οποιοδήποτε δύσκολο προάστιο της Ευρώπης, οι σκηνές που εκτυλίχθηκαν την Παρασκευή και το Σάββατο στο Αιάκειο μοιάζουν απλώς απίστευτες», σχολίασε ο Ολιβιέ Ογκιστ στην εφημερίδα «Λ’ Οπίνιον». «Ηταν μια έξαρση θυμού που χαρακτηρίζει την περιοχή, με την έννοια ότι η βεντέτα είναι ένας νόμος πάνω από όλους τους νόμους», υποστήριξε ο Ζαν Μισέλ Ελβίγκ στην εφημερίδα «Ρεπουμπλίκ ντε Πιρενέ». «Η Κορσική αποδέχεται τις δολοφονίες στη μέση του δρόμου και τα μαφιόζικα ξεκαθαρίσματα, αλλά τρομάζει με τη μικροπαραβατικότητα, αντιστρέφοντας το φυσιολογικό αξιακό σύστημα» υποστήριξε ο Ζαν Λουί Ερβουά στην εφημερίδα «Σαράντ Λιμπρ».

«Βαθιά σύγχυση»

Στην εφημερίδα «Λα Κρουά», η Ιζαμπέλ ντε Γκολμέν έκανε λόγο για «βαθιά σύγχυση που έχει απλωθεί στη χώρα, ανάμεσα στη θρησκεία, τον τόπο καταγωγής και την παραβατικότητα, με τον πειρασμό να μετατρέπονται οι μουσουλμάνοι σε αποδιοπομπαίους τράγους που θυσιάζονται στον βωμό της εθνικής ταυτότητας».

Μετά και τη δεύτερη ημέρα διαδηλώσεων υπό την έντονη παρουσία των δυνάμεων της αστυνομίας, ο έπαρχος της Κορσικής επέβαλε απαγόρευση διαδηλώσεων ώς τις 4 Ιανουαρίου στο προάστιο των Κήπων του Αυτοκράτορα, όπου σημειώθηκαν οι εντάσεις. Την Κυριακή οι διαδηλώσεις επανελήφθησαν, αλλά χωρίς εξάρσεις, σε άλλες λαϊκές συνοικίες της κορσικανικής πρωτεύουσας.

H Κορσική, νησί 320.000 κατοίκων, γνωστό ως γενέτειρα του Ναπολέοντα, προσαρτήθηκε στη Γαλλία το 1768. Στις 13 Δεκεμβρίου η Κορσική εξέλεξε πολιτικούς που ζητούν την απόσχιση, ακολουθώντας τα βήματα της Σκωτίας και της Καταλωνίας.