ΚΟΣΜΟΣ

Εντοπίσθηκε έργο του Καραβάτζο από τον 17ο αιώνα

13s1kar1

ΤΟΥΛΟΥΖΗ. Ελαιογραφία του Ιταλού ζωγράφου Καραβάτζο εντοπίσθηκε σε σοφίτα κατοικίας της Τουλούζης στη Γαλλία, με πολλούς ειδικούς να εκτιμούν ότι δεν πρόκειται για αντίγραφο, αλλά για γνήσιο έργο του ζωγράφου από τις αρχές του 17ου αιώνα.

Το έργο απεικονίζει τον αποκεφαλισμό του Ασσυρίου στρατηγού Ολοφέρνη από την Ιουδήθ, κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Βαιτυλούας στην Ιουδαία τον 4ο π.Χ. αιώνα.

«Ο ιδιαίτερος φωτισμός του θέματος, η ενέργεια, τόσο χαρακτηριστική των έργων του Καραβάτζο, η απουσία διορθώσεων και η χρονολόγηση των χρωμάτων μάς κάνουν να πιστεύουμε ότι πρόκειται για γνήσιο», είπε χθες μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου ο Ερίκ Τουρκέν, επικεφαλής μεγάλου οίκου εμπειρογνωμόνων της γαλλικής πρωτεύουσας.

Ο Τουρκέν εξασφάλισε επίσης σημαντικό σύμμαχο, στο πρόσωπο του Νικόλα Σπινόζα, πρώην διευθυντή του Μουσείου της Νάπολης και έναν από τους σημαντικότερους ειδικούς του Καραβάτζο.

«Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στο έργο αυτό τις μοναδικές ικανότητες του Λομβαρδού Δασκάλου και αυτό παρά την απουσία απτών και αδιαμφισβήτητων αποδείξεων», αναφέρει ο Σπινόζα στην πραγματογνωμοσύνη του.

Ο Ερίκ Τουρκέν παραδέχθηκε ότι το έργο «θα οδηγήσει σε περισσότερες διχογνωμίες παρά πραγματογνωμοσύνες», αποκαλύπτοντας ότι διατήρησε την ελαιογραφία, που ανακαλύφθηκε το 2014, για δύο χρόνια στο υπνοδωμάτιό του για λόγους ασφάλειας αλλά και «διακριτικότητας», όπως εξήγησε.

Η ύπαρξη ελαιογραφίας με θέμα «Ιουδήθ και Ολοφέρνης» που είχε φιλοτεχνηθεί μεταξύ 1600 και 1610 ήταν γνωστή χάρη σε αντίγραφο του έργου, που αποδίδεται στον Λουί Φινσόν, Φλαμανδό ζωγράφο, σύγχρονο του Καραβάτζο και έμπορο των έργων του Λομβαρδού Δασκάλου. Εργο του Φινσόν με το ίδιο θέμα εκτίθεται σήμερα στο Ανάκτορο Ζεβάλος στη Νάπολη. Η ύπαρξη της ελαιογραφίας του Καραβάτζο ήταν γνωστή χάρη στη διαθήκη του Φινσόν, που συντάχθηκε στο Αμστερνταμ το 1617 και μνημόνευε το έργο. Το πρωτότυπο, όμως, χάθηκε αμέσως μετά, για να εμφανισθεί εκ νέου στη σοφίτα της Τουλούζης.

Την πατρότητα του έργου αμφισβητεί, ωστόσο, η ειδικός του Καραβάτζο, Μίνα Γκρεγκόρι, επιμένοντας ότι την ελαιογραφία δεν φιλοτέχνησε ο ίδιος ο Ιταλός, αλλά κάποιος –ιδιαίτερα ταλαντούχος– μιμητής του. Πριν από δύο εβδομάδες, προτού ακόμη ο εντοπισμός της ελαιογραφίας ανακοινωθεί στο κοινό, το υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας δημοσίευσε υπουργικό διάταγμα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με το οποίο «δεν παραχωρείται άδεια εξαγωγής του αποδιδόμενου στον Μικελάντζελο Μερίζι (επονομαζόμενο και Καραβάτζο) έργου σε άλλη χώρα».

Το υπουργείο ανέφερε χθες σε ανακοίνωσή του ότι το έργο «αξίζει να διατηρηθεί στο γαλλικό έδαφος ως σημαντικός σταθμός της δημιουργίας του Καραβάτζο, παρότι η απόδοση της πατρότητάς του δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί». Η υπουργική απόφαση σημαίνει ότι το έργο πρέπει να παραμείνει για 30 μήνες στη Γαλλία, δίνοντας την ευκαιρία στο κράτος να το αγοράσει.