ΚΟΣΜΟΣ

Δρομολογείται η επέκταση του Χίθροου

dromologeitai-i-epektasi-toy-chithrooy-2157516

ΛΟΝΔΙΝΟ. Η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες ότι δρομολογεί την κατασκευή τρίτου διαδρόμου απογείωσης και έκτου τερματικού σταθμού στο αεροδρόμιο Χίθροου, σε μια αμφιλεγόμενη απόφαση που καλωσόρισε η επιχειρηματική κοινότητα, αλλά επικρίθηκε έντονα από μέλη του υπουργικού συμβουλίου, από τον δήμαρχο του Λονδίνου, οργανώσεις και γειτονικούς δήμους, που ετοιμάζονται για νομικές προσφυγές. Οι αντιδράσεις είχαν αποτρέψει την υλοποίηση παρόμοιας απόφασης για επέκταση του Χίθροου πριν από έξι χρόνια.

«Υστερα από δεκαετίες καθυστερήσεων δείχνουμε ότι λαμβάνουμε μεγάλες αποφάσεις όταν αυτές είναι σωστές για τη Βρετανία», δήλωσε η Βρετανίδα πρωθυπουργός Τερέζα Μέι στην εφημερίδα Evening Standard.

Πρόκειται για την πλέον πολυδάπανη και περίπλοκη από τις τέσσερις διαθέσιμες επιλογές, που ήταν οι εξής: Επέκταση ενός από τους υπάρχοντες διαδρόμους του Χίθροου, κατασκευή νέου διαδρόμου στο αεροδρόμιο Γκάτγουικ, κατασκευή νέου αεροδρομίου στις εκβολές του Τάμεση ή διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης. Το κόστος της κατασκευής νέου διαδρόμου στο Χίθροου υπολογίζεται στα 20 δισ. ευρώ, καθώς μεταξύ άλλων θα απαιτηθούν η ανακατασκευή τμήματος της περιφερειακής οδού του Λονδίνου και η κατεδάφιση του οικισμού Χάρμοντσγουορθ.

Ο υπουργός Εξωτερικών και πρώην δήμαρχος του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον, που στο παρελθόν είχε δηλώσει ότι θα ξαπλώσει μπροστά από τα εκσκαφικά μηχανήματα σε περίπτωση που επιχειρηθεί η επέκταση του αεροδρομίου, χθες εκτίμησε ότι το έργο δεν θα υλοποιηθεί.

«Καμία άλλη πόλη του κόσμου δεν θα μπορούσε να διανοηθεί να επιβαρύνει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους με περισσότερη ηχορρύπανση. Ενας τρίτος διάδρομος στο μέσο των δυτικών προαστίων της σπουδαιότερης πόλης στη Γη είναι λάθος. Μακροπρόθεσμα, το Χίθροου βρίσκεται σε λάθος μέρος και πολύ φοβάμαι ότι ένας τρίτος διάδρομος είναι ανέφικτος. Θεωρώ πολύ πιθανό να μην προχωρήσει».

Ο διάδοχός του στη δημαρχία Σαντίκ Καν σημείωσε ότι σήμερα περισσότεροι άνθρωποι εκτίθενται στην ηχορρύπανση από το Χίθροου απ’ όσοι υποφέρουν εξαιτίας των αεροδρομίων του Παρισιού, του Αμστερνταμ, της Φρανκφούρτης, του Μονάχου και της Μαδρίτης μαζί. Επίσης, η ατμοσφαιρική ρύπανση γύρω από το Χίθροου ήδη ξεπερνά τα νόμιμα όρια ως προς τα επικίνδυνα οξείδια του αζώτου.

H μεγαλύτερη δραστηριότητα στο Χίθροου προβλέπεται να μεταφραστεί σε οικονομικό όφελος της τάξης των 61 δισ. στερλίνων και στη δημιουργία 77.000 θέσεων εργασίας. Η βρετανική κυβέρνηση υποσχέθηκε ότι η επέκταση θα χρηματοδοτηθεί χωρίς να αυξηθούν τα τέλη αεροδρομίου, δεδομένου ότι το Χίθροου ήδη χρεώνει τα υψηλότερα τέλη αεροδρομίου ανά επιβάτη στον κόσμο. «Είμαστε ικανοποιημένοι με την απόφαση» σχολίασε ο Ουίλι Ουέλς, διευθύνων σύμβουλος της ΙΑG, θυγατρικής των βρετανικών αερογραμμών, «αλλά το κρίσιμο γι’ αυτό το έργο θα είναι το κόστος». Ο διευθυντής του αεροδρομίου Τζον Χόλαντ Κέι δήλωσε βέβαιος ότι η εξαγγελία θα υλοποιηθεί.

Παραίτηση βουλευτή

Ο Συντηρητικός βουλευτής της περιφέρειας Ρίτσμοντ Παρκ Ζακ Γκόλντσμιθ υπέβαλε την παραίτησή του ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση, ενέργεια που αναμένεται να οδηγήσει σε προκήρυξη νέων εκλογών στην περιφέρειά του. Παράλληλα, δημοτικά συμβούλια σε περιοχές που θα επηρεαστούν από την αύξηση της αεροπορικής κίνησης ετοιμάζονται για δικαστικές προσφυγές, από κοινού με περιβαλλοντικές οργανώσεις.

Η οργάνωση νομικών Client Earth σημείωσε ότι με την επέκταση του Χίθροου η βρετανική κυβέρνηση αγνοεί τις διεθνείς δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αλλά και τις νομικές υποχρεώσεις της για περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. «Η κυβέρνηση πρέπει να προσφέρει αξιόπιστο σχέδιο για τη δραστική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ώστε να τηρήσει τις νομικές της υποχρεώσεις, αντί να χειροτερεύει κι άλλο τη θέση της», είπε ο επικεφαλής της Client Earth Τζέιμς Θόρντον.