ΚΟΣΜΟΣ

Γαλλία: Πώς κατανέμονται οι ψήφοι κοινωνικά και γεωγραφικά

25s3france
25s10s3france

Τη διάσπαση του κοινωνικού σώματος σε τέσσερα πολιτικά μπλοκ (άκρα Δεξιά, Δεξιά, Κέντρο, άκρα Αριστερά), καθένα από τα οποία εκπροσωπεί το 20% έως 25% των Γάλλων πολιτών, κατέγραψαν τα αποτελέσματα του πρώτου γύρου των προεδρικών εκλογών. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων από την εταιρεία πολιτικών ερευνών Ipsos προσφέρει ενδιαφέροντα στοιχεία για την πολύ διαφορετική γεωγραφική και κοινωνική κατανομή των ψηφοφόρων που στήριξαν τους τέσσερις πρώτους υποψηφίους.

Ο νικητής του πρώτου γύρου, Εμανουέλ Μακρόν, κατέγραψε τις καλύτερες επιδόσεις του σε μεγάλα αστικά κέντρα, ξεπερνώντας το 30%, στο Παρίσι και σε άλλα δύο μητροπολιτικά διαμερίσματα, ενώ είχε καλύτερα ποσοστά στο δυτικό τμήμα της χώρας. Αντιθέτως, η Μαρίν Λεπέν πήγε καλύτερα στις αγροτικές περιοχές, στα παραδοσιακά οχυρά του Εθνικού Μετώπου, στις ακτές της Μεσογείου, ενώ σημείωσε πρόοδο και στο βορειο-βορειοανατολικό τμήμα της χώρας, περιοχές που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την αποβιομηχάνιση.

Από την πλευρά του, ο Φρανσουά Φιγιόν είχε καλύτερα ποσοστά στην περιφέρειά του, το Σαρτ, και σε παραδοσιακές επάλξεις της Δεξιάς (Βανδέα, Κυανή Ακτή κ.α.). Αντιστοίχως, ο Ζαν-Λικ Μελανσόν κυριάρχησε στο παραδοσιακό οχυρό της κομμουνιστικής Αριστεράς, το Σεν Ντενί, στο βόρειο Παρίσι, αλλά και σε ορισμένες περιοχές που στήριζαν μέχρι πρόσφατα τους Σοσιαλιστές.

Στο κοινωνικό επίπεδο, ο Εμανουέλ Μακρόν και δευτερευόντως ο Φρανσουά Φιγιόν εκφράζουν προνομιακά την «αισιόδοξη Γαλλία», που έχει κάποια οικονομική άνεση, ενώ η Μαρίν Λεπέν και ο Ζαν-Λικ Μελανσόν ανταγωνίζονται για την καρδιά της «θυμωμένης Γαλλίας», που τα βγάζει δύσκολα πέρα και αισθάνεται απειλούμενη.

Στους ανέργους, πρώτος έρχεται ο Μελανσόν με 36% και δεύτερη η Λεπέν με 21%, ενώ στους βιομηχανικούς εργάτες η υποψήφια του Εθνικού Μετώπου ήρθε πρώτη με 37% έναντι 24% του επικεφαλής της Ανυπότακτης Γαλλίας. Αντίθετα, τα στελέχη επιχειρήσεων προτίμησαν τον Μακρόν, σε ποσοστό 33% και οι συνταξιούχοι τον Φιγιόν, με 36%. Ο Μακρόν ήρθε πρώτος, με 32%, στα νοικοκυριά που κερδίζουν άνω των 3.000 ευρώ τον μήνα, ενώ η πιο φτωχή εισοδηματική κατηγορία (κάτω των 1.250 ευρώ) στράφηκε προνομιακά προς τον Μελανσόν (25%) και ακόμη περισσότερο προς τη Λεπέν (32%).

Ενδιαφέρον έχει και η κατανομή των ψηφοφόρων ανά ηλικιακή κατηγορία. Στους νέους μεταξύ 18 και 24 ετών πρώτος ήρθε ο Μελανσόν με 30% (21% για τη Λεπέν και 18% για τον Μακρόν) ενώ στην αμέσως επόμενη ηλικιακή κατηγορία, 25-34 ετών, ο Μακρόν ήρθε πρώτος με 28% (Μελανσόν και Λεπέν πήραν από 24%). Αντιθέτως, στους άνω των 70 ετών θριάμβευσε ο Φιγιόν με 45%, ακολουθούμενος από τον Μακρόν (27%), ο οποίος γενικότερα είχε τις μικρότερες διακυμάνσεις, αναφορικά με την ηλικία.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, το μορφωτικό επίπεδο των ψηφοφόρων, η Μαρί Λεπέν πήρε το μεγαλύτερο ποσοστό της (30%) στη χαμηλότερη κατηγορία, εκείνων δηλαδή που δεν διαθέτουν μπακαλορεά. Μακρόν και Φιγιόν, δε, είχαν τις πιο καλές επιδόσεις τους στις ανώτερες, από μορφωτική άποψη, κατηγορίες, ενώ ο Μελανσόν είχε την πιο ομοιόμορφη κατανομή, με κάποια τάση μεγαλύτερης εκπροσώπησης στις μεσαίες και ανώτερες κατηγορίες.

Σε αντίθεση με τους φόβους πολλών αναλυτών, η συμμετοχή τελικά έφτασε το υψηλό επίπεδο του 78%, μόλις μία μονάδα κάτω από τις προηγούμενες προεδρικές εκλογές του 2012.