ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Φορέματα που «μιλούν» με λέξεις

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αν ρωτήσετε την παθιασμένη κοινότητα των αναγνωστών με τι ενθουσιάζεται πέραν της ανάγνωσης, θα σας απαντήσει: «Με τη μυρωδιά του χαρτιού». Αυτήν ακριβώς την αίσθηση, την όσφρηση, ικανοποιεί εκτός των άλλων η μεγάλη έκθεση με τίτλο «#TextMe_PaperFashion», που μόλις εγκαινιάστηκε στο The Hellenic Centre (Ελληνικό Κέντρο) του Λονδίνου, όπως παρατήρησε ένας από τους επισκέπτες στον επιμελητή της Στάμο Φαφαλιό. Εδώ το χαρτί σκεπάζει το σώμα και «σκεπάζεται» με λέξεις διατυπώνοντας μια αισθητική πρόταση και ταυτόχρονα μια αλληγορία για τον ρόλο και την αξία της γραφής στον ανθρώπινο πολιτισμό.

Η πρόσκληση του Ελληνικού Κέντρου προς τον πολιτιστικό οργανισμό Atopos να συμπεριλάβει στους εορτασμούς για τα 25α γενέθλιά του την παρουσίαση μέρους της πολύ μεγάλης και ενδιαφέρουσας συλλογής του με χάρτινα φορέματα στάθηκε η αφορμή γι’ αυτή την περιοδική έκθεση. Το γεγονός συνέπεσε με τη συμμετοχή της Atopos στη διοργάνωση «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων, δημιουργώντας μια νέα πρόκληση: τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ κειμένου και χαρτιού στη μόδα.

Η επιμελητική προσέγγιση είναι σαφής: το χαρτί και το ύφασμα συνδέονται στενά μεταξύ τους. Και τα δύο φτιάχνονται από ίνες, και τα δύο, όπως αποδεικνύει η συλλογή, μπορούν να ντύσουν το σώμα μας. Ταυτόχρονα στη δυτική κουλτούρα, το χαρτί παραπέμπει στο κείμενο, στην τυπογραφία, στη διάδοση των ιδεών. Η αγγλική λέξη «text» (κείμενο) σχετίζεται με τη λέξη «texture» (υφή/ύφανση) και «textile» (ύφασμα) και κατάγεται από το λατινικό ρήμα «texo», που σημαίνει «υφαίνω», αποδίδοντας τον τρόπο με τον οποίο οι λέξεις και οι προτάσεις συνδέονται μεταξύ τους, όπως οι ίνες στα υφάσματα. Η σκέψη είναι σαν μια κλωστή, ο αφηγητής είναι αυτός που γνέθει τα νήματα και ο αληθινός παραμυθάς εκείνος που τα υφαίνει.


Γκουάς πάνω σε διαφημιστικές σελίδες (yellow pages) εφημερίδας, φόρεμα του Howard Hodgkin (ΗΠΑ 1969).

Παράλληλα, η «#TextMe_PaperFashion» αφηγείται την ιστορία των χάρτινων ενδυμάτων από τον 19ο αιώνα και τη μακρινή Ιαπωνία μέχρι σήμερα. Στα περίπου 400 εκθέματα –αποτελούν μόνο μέρος της ευρύτερης συλλογής της Atopos, από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως– που έχουν τοποθετηθεί με άποψη και γνώση στη μεγάλη αίθουσα του Ελληνικού Κέντρου διαπιστώνουμε τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι λέξεις έχουν ενσωματωθεί στην αισθητική της ένδυσης.

Η έκθεση ξεκινά με μια εισαγωγή στις διαφορετικές μεθόδους με τις οποίες κατασκευάζεται ένα φορέσιμο χάρτινο ένδυμα και ολοκληρώνεται με μια πολύχρωμη «πασαρέλα» από τα τολμηρά ’60s στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα χάρτινα φορέματα μιας χρήσης με τυπωμένες λέξεις και κείμενα «συνομιλούν» με ενδύματα από ανακυκλωμένες σελίδες λογιστικών βιβλίων, όπως τα σπάνια ιαπωνικό εσώρουχα που έχουν δημιουργηθεί με την τεχνική shifu από την περίοδο Eντο. Στα εκθέματα συμπεριλαμβάνονται επίσης το χάρτινο φόρεμα με το ποίημα «Uptown NY» του Αλεν Γκίνσμπεργκ από το 1968, το χάρτινο φόρεμα από την εκστρατεία του Ρίτσαρντ Νίξον για τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ το 1968, το χάρτινο «Souper Dress» που αναφέρεται στο έργο του Αντι Γουόρχολ, αλλά και χάρτινα φορέματα με τυπωμένα αποκόμματα Τύπου από αμερικανικές και αγγλικές εφημερίδες.

​​#TextMe_PaperFashion. The Atopos cvc Paper Dress Collection, Hellenic Center, Λονδίνο. Εως 24/2.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ