Αυστρία και Ολλανδία κατηγορούν τη Γερμανία για διακρίσεις στην πολιτική διοδίων

Αυστρία και Ολλανδία κατηγορούν τη Γερμανία για διακρίσεις στην πολιτική διοδίων

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυστρία και Ολλανδία στρέφονται εναντίον της Γερμανίας, κατηγορώντας την για διακρίσεις σε βάρος των πολιτών τους στα διόδια των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων. Στο στόχαστρο των δύο χωρών βρίσκεται η νέα πολιτική διοδίων της Γερμανίας, σύμφωνα με την οποία τα ταξινομημένα στη χώρα οχήματα απαλλάσσονται φορολογικά από το μεγαλύτερο μέρους του κόστους των διοδίων. Ο εισαγγελέας πάντως πρότεινε χθες την απόρριψη της προσφυγής, κρίνοντας ότι η γερμανική πολιτική διοδίων δεν αντίκειται στην ενωσιακή νομοθεσία.

Στη Γερμανία, διόδια στα 52.000 χλμ των αυτοκινητοδρόμων της χώρας πληρώνουν μόνο τα οχήματα βάρους άνω των 7,5 τόνων μέσω του συστήματος της βινιέτας. Πρόκειται για την αγορά ενός «εισιτηρίου» ελεύθερης κίνησης είτε για συγκεκριμένο διάστημα (για δέκα ημέρες, για δύο μήνες ή για ένα έτος) ή για μια συγκεκριμένη διαδρομή. Οι οδηγοί μπορούν να γίνουν συνδρομητές της υπηρεσίας ή να πληρώνουν μέσω μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων που βρίσκονται σε ΣΕΑ και στα σημεία εισόδου της χώρας, ή μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής (ο οδηγός ορίζει το σημείο προορισμού και ο υπολογισμός των διοδίων γίνεται αυτόματα). Να σημειωθεί ότι από το 2005 η Γερμανία έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο που χρησιμοποίησε ένα υποστηριζόμενο από δορυφόρο σύστημα χρέωσης διοδίων στα φορτηγά.

Η χρέωση ανά χιλιόμετρο ξεκινά από 0,09 ευρώ και φθάνει τα 0,26 ευρώ και εξαρτάται από δύο παράγοντες: την τεχνολογία του οχήματος και την «κατάταξή» του ανάλογα με το βάρος και τον αριθμό των αξόνων. Η τελική τιμή συνυπολογίζει την ατμοσφαιρική ρύπανση (ανάλογα με την κατηγορία εκπομπών), την ηχητική ρύπανση και το κόστος φθοράς της υποδομής (περισσότερες πληροφορίες στο www.toll-collect.de).

Αυστρία και Ολλανδία κατηγορούν τη Γερμανία για διακρίσεις στην πολιτική διοδίων-1

Από το 2015 η Γερμανία θέσπισε την απαλλαγή των εταιριών που έχουν τα φορτηγά τους ταξινομημένα στη χώρα. Η απαλλαγή γίνεται μέσω του φόρου: αφαιρείται το τμήμα του διοδίου που αντιστοιχεί στη φθορά της υποδομής, επειδή ο ιδιοκτήτης πληρώνει για τη συντήρησή της μέσω της γενικής φορολογίας. Η Αυστρία (υποστηριζόμενη από την Ολλανδία) προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ενάντια στην τροποποίηση αυτή, υποστηρίζοντας ότι συνιστά δυσμενή διάκριση λόγω ιθαγένειας (ουσιαστικά ο Γερμανός οδηγός γερμανικού φορτηγού απαλλάσσεται από το μεγαλύτερο μέρος του διοδίου). Να σημειωθεί ότι η άσκηση προσφυγής απευθείας από ένα μέλος της Ε.Ε. εναντίον άλλου είναι εξαιρετικά σπάνια (μόλις 8 συνολικά έως σήμερα). Χθες πάντως ο γενικός εισαγγελέας του Δικαστηρίου πρότεινε την απόρριψη της προσφυγής υποστηρίζοντας ότι το γερμανικό «τέλος υποδομών» ευθυγραμμίζεται με δύο ευρέως διαδεδομένα δόγματα της πολιτικής μεταφορών της Ένωσης: το κόστος που συνδέεται με τη χρήση των υποδομών μεταφορών πρέπει να βασίζεται στις αρχές «ο χρήστης πληρώνει» και «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Πληροφοριακά, πάντως, πριν από δύο ημέρες ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Αντρέας Σόιερ ανακοίνωσε ότι από τον Οκτώβριο του 2020 θα ισχύσει χρέωση διοδίων και για τα επιβατικά οχήματα και τα μικρά φορτηγά. Η χρέωση είχε αποφασιστεί να ισχύει από το 2019 αλλά μετατέθηκε λόγω αντιδράσεων…

Στα καθ΄ημάς το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να δώσει παράταση έως το τέλος του μήνα (28 Φεβρουαρίου) στην προθεσμία κατάθεσης προσφορών για τον διαγωνισμό εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων. Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού, Χρήστου Σπίρτζη, η παράταση δίνεται καθώς υποβλήθηκαν αιτήματα μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος του διαγωνισμού από όλους τους προεπιλεγέντες διαγωνιζόμενους «προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα για την υποβολή της προσφοράς τους στο β’ στάδιο του διαγωνισμού». Οι πέντε κοινοπραξίες που συμμετέχουν είναι οι  «Ακτωρ» – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade (Ιταλία), Μυτιληναίος – Nusz (Ουγγαρία),  ΤΕΡΝΑ – Vinci – Kapsch Traffic Com (Γερμανία), ΟΤΕ – T-Systems International GmbH (θυγατρική του ομίλου Deutsche Telekom) και Strabag – SkyToll (Σλοβενία).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή