ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ζητήματα κομβικά για το μέλλον της αγιογραφίας σήμερα θίγονται στην έκθεση «Οι εικόνες σήμερα» που παρουσιάζεται στο Κέντρο Τεχνών Μετς (Ευγενίου Βουλγάρεως 6). Ο χώρος από μόνος του, ένα θαυμάσιο αστικό σπίτι του Μετς, έχει ήδη εγγραφεί ως πόλος πνευματικών αναζητήσεων και αποτελεί δημιούργημα του ζωγράφου και αγιογράφου Γιώργου Κόρδη, ο οποίος με τη σύζυγό του Μίκα και τον γιο τους Παύλο έχουν καταφέρει να συσπειρώσουν ένα ολοένα αυξανόμενο κοινό για όλες τις δράσεις.


Παναγία η Αμόλυντος, Νεκτάριος Μαμάης. Αυγοτέμπερα σε χειροποίητο χαρτί επικολλημενο σε ξύλο

«Οι εικόνες σήμερα» είναι η νέα έκθεση στο Κέντρο Τεχνών Μετς με τη φιλοδοξία να παρουσιάσει μια ανθολόγηση διαφόρων τάσεων και τεχνοτροπιών που επικρατούν σήμερα στην αγιογραφία. Είναι ενδιαφέρον ότι εκτός από Ελληνες καλλιτέχνες μετέχουν και ζωγράφοι από τη Σερβία, τη Ρουμανία και την Ιταλία, στοιχείο που ενδυναμώνει το αποτύπωμα της έκθεσης καθώς παρέχει συγκριτικά εργαλεία.


Αρχάγγελος Μιχαήλ, Mihai Corman. Αυγοτέμπερα σε ξύλο

Το εύρος της στυλιστικής και εσωτερικής προσέγγισης αποκαλύπτει μια βεντάλια αντιλήψεων από την ανανέωση της βυζαντινής παράδοσης έως τη σύζευξη με στοιχεία της ναΐφ τέχνης, της ποπ αρτ, της παραστατικής σύγχρονης γλώσσας, του συμβολισμού και της μνημειακότητας. Ο Γιώργος Κόρδης επισημαίνει, μέσα από την οργάνωση αυτής της έκθεσης, το έλλειμμα, που υπάρχει δυστυχώς στη χώρα μας, στις σπουδές αγιογραφίας σε ανώτατο επίπεδο, στην περιθωριοποίηση μιας ζώσας παράδοσης από ένα «κατεστημένο» αλλά και στη θεσμική αδυναμία της ελληνικής αγιογραφίας να συνομιλήσει σε διεθνές περιβάλλον, όπου έχουν δυναμική παρουσία άλλες ορθόδοξες χώρες.


Θάλασσα Λυπήσου, Γεώργιος Πέτρου. Ακρυλικό και τέμποερα σωληναριού σε καμβά

Στην έκθεση βλέπει κανείς σημαντικούς Ελληνες δημιουργούς, όπως τον Μάρκο Καμπάνη, τον Κώστα Λάβδα, τον Χρόνη Βήχο, τον Νεκτάριο Μαμάη, τον Μπάμπη Πυλαρινό, τον Γεώργιο Πέτρου (από την Κύπρο), τον Γιαννούλη Λυμπερόπουλο, τη Χριστίνα Δουληγέρη, τον π. Σταμάτη Σκλήρη, τον Κωνσταντίνο Κουγιουμτζή, τον Δημήτριο Χατζηαποστόλου. «Στις εικόνες των τριών Ρουμάνων εικονογράφων (Γ. Ποπέσκου, Γ. Τσιτούκ, Μ. Κόμαν) διακρίνεται η διάθεση, μέσα από την ανάδειξη των αφαιρετικών τάσεων που παραδοσιακά είχε η βυζαντινή ζωγραφική, να δημιουργηθεί ένα εξαιρετικά σύγχρονο εικαστικό αποτέλεσμα που διατηρεί αλώβητη την παραδοσιακή του βάση», γράφει ο Γιώργος Κόρδης, που επίσης συμμετέχει στην έκθεση με δικά του έργα. Ο Ιβάν Πολβεράρι από την Ιταλία προτείνει «έναν κομψό διάλογο με τη στυλιστική παράδοση της τέχνης των Κομνηνών (12-13ος αι.)» ενώ η πρόταση των αγιογράφων από τη Σερβία (T. Μίτροβιτς, Μπ. Γιοβάνοβιτς και Μ. Μίσιτς) «δανείζεται στοιχεία από την παιδικότητα και απλότητα της λαϊκής ζωγραφικής, των λαξευτών εκκλησιών της Καππαδοκίας, που συνδυάζονται άψογα με διδάγματα του μοντερνισμού».


Αγία Μαρίνα, Γιώργος Κόρδης. Αυγοτέμπερα σε ξύλο
Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ