Ανδρέας Δρυμιώτης ΑΝΔΡΕΑΣ ΔΡΥΜΙΩΤΗΣ

«112»: μια επικίνδυνη καθυστέρηση

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οπως ρητά προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ο μέσος χρόνος που απαιτείται προκειμένου να ληφθούν οι πληροφορίες για τον εντοπισμό του καλούντος από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης είναι 23 λεπτά και 47 δευτερόλεπτα, ενώ θα έπρεπε να είναι μερικά δευτερόλεπτα, διότι ο εντοπισμός ενεργοποιείται ύστερα από γραπτό αίτημα των αρμόδιων αρχών, το οποίο διαβιβάζεται συνήθως με Fax! Απίστευτο και όμως αληθινό.

Το πόρισμα και η παραπομπή ορισμένων πρωταγωνιστών έφεραν ξανά στην επικαιρότητα το Μάτι με τους 100 νεκρούς. Επίσης, μια επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (11/2/19) με την οποία εγκαλεί την ελληνική κυβέρνηση για ολιγωρία σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του ευρωπαϊκού συστήματος εκτάκτων κλήσεων κάνει ακόμα πιο επίκαιρο το «112».

Τι είναι λοιπόν το «112»; Αντιγράφω από την επίσημη ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας: «Το 112 καθιερώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.) ως ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. Χρησιμοποιείται για δωρεάν κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., διευκολύνοντας την τηλεφωνική πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμος αριθμός για τους πολίτες που ταξιδεύουν εντός της Ε.Ε. και έρθουν αντιμέτωποι με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο εξωτερικό.

Το 112 λειτουργεί σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. παράλληλα με τους εθνικούς αριθμούς κλήσης έκτακτης ανάγκης. Σε ορισμένες χώρες της Ε.Ε. αποτελεί ωστόσο τον μοναδικό αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης. Λειτουργεί επίσης σε μερικές χώρες εκτός Ε.Ε., όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.

Στην Ελλάδα, το 112 λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει με: την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές  στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά. Η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή  κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM). Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα. Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής). Η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος. Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του 112  στην Ελλάδα είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του 112 στα κράτη-μέλη της Ε.Ε., μπορείτε να βρείτε στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: http://www.112.eu».

Καλά τα λέει η επίσημη ιστοσελίδα. Ως συνήθως περιγράφει μια κατάσταση που δεν υφίσταται, γι’ αυτό και διαμαρτύρονται οι αρμόδιοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η ιστορία όμως του 112 είναι ακόμα μια σελίδα γεμάτη ελληνικό χρώμα και την παροιμιώδη ελληνική καθυστέρηση. Ελάτε να δούμε την ιστορία του, για να διαπιστώσετε ότι είμαστε κυριολεκτικά ανίκανοι να διαχειριστούμε οτιδήποτε, έστω και αν το σύστημα αυτό θα μπορούσε να σώσει ζωές. Το ιστορικό προέρχεται από το blog ICT Plus του καλού φίλου Γιάννη Χαλαβατζή.

Τον Νοέμβριο του 2011 προκηρύχθηκε από την «Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.» (ΚτΠ Α.Ε.) και για λογαριασμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη (ΥΠτΠ) ανοικτός διεθνής διαγωνισμός για το έργο «Εκσυγχρονισμός και Αναβάθμιση των Υπηρεσιών που αφορούν στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών “112” με χρήση ΤΠΕ για τη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης - κρίσεων και την έγκαιρη ενημέρωση των Πολιτών». Η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση του ΕΣΠΑ 2007-2013. Στόχος ήταν το κέντρο να λειτουργήσει το πρώτο εξάμηνο του 2014.

Για την υλοποίηση του έργου υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2014 σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Ταυτόχρονα σχεδόν με τον Νόμο 4249/24-3-2014 αναδιοργανώθηκε η ΓΓΠΠ και δημιουργήθηκε ειδική Μονάδα Ευρωπαϊκού Αριθμού Εκτακτης Ανάγκης «112». Ακολούθησε τον Ιούνιο του 2014 η υπογραφή της σχετικής σύμβασης με τον δεύτερο μειοδότη (ΟΤΕ), μετά την επιτυχή προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η προσφυγή είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσει η υπογραφή της σύμβασης σχεδόν δύο χρόνια. Οι εργασίες έπρεπε (σύμφωνα με την προκήρυξη) να έχουν ολοκληρωθεί 19 μήνες μετά την ημερομηνία υπογραφής, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2016.

Στο τέλος του 2016 το έργο, που είχε καθυστερήσει σημαντικά, αποφασίστηκε να μεταφερθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2014-2020 και να ενταχθεί στις Δράσεις ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με αναδιαρθρωμένη χρηματοδότηση. Η εκτέλεση της σύμβασης ανεστάλη τον Φεβρουάριο του 2017, η ανάκληση κατέστη οριστική τον Μάιο του 2017 αλλά ήρθη την ίδια ημέρα με άλλη απόφαση (σημ. εντελώς Ελληνικό). Ηδη από τον Απρίλιο ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας είχε ανακοινώσει ότι το νέο σύστημα θα έχει ολοκληρωθεί σε 6 έως 18 μήνες για να μπορεί να δέχεται και κλήσεις από το e-Call, κάτι που είναι υποχρεωτικό από τον Οκτώβριο του 2017.

Το θέμα είχαν φέρει στη Βουλή και οι βουλευτές της Ν.Δ. Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου και Μάκης Βορίδης. Στην ερώτηση που κατέθεσαν (στις 19 Απριλίου 2018) προς τους αρμόδιους υπουργούς Νίκο Τόσκα και Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά, ζητούσαν να ενημερωθούν αν η νέα υπηρεσία «eCall» του συστήματος 112 υποστηρίζεται στη χώρα μας και αν τα νέα οχήματα που ταξινομούνται μπορούν να αξιοποιήσουν τον νέο τους εξοπλισμό.

Οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν ότι ο μεν υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Nίκος Παππάς παρέπεμψε στον κ. Τόσκα και στη Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) και αντίστροφα. «Το υφιστάμενο κέντρο (112) δεν υποστηρίζει την υπηρεσία “eCall”, ενώ η επικαιροποιημένη πληροφορία για το πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί το νέο κέντρο 112, που προαπαιτείται για τις όποιες περαιτέρω ενέργειες υλοποίησης και ενεργοποίησης της υπηρεσίας “eCall”, πρέπει να αναζητηθεί στη ΓΓΠΠ, η οποία και είναι η αρμόδια», αναφέρει η απάντηση Παππά (στις 24 Απριλίου 2018) στους βουλευτές της Ν.Δ.

Από την άλλη πλευρά, ο κ. Τόσκας (στις 14 Μαΐου 2018), αφού αποδίδει τις ευθύνες στις Κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. και ομολογεί ότι με ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ «πάγωσε» η σύμβαση του 2014, καταλήγει ότι για «το “e-Call”, αρμόδιο να απαντήσει είναι το αρμόδιο συνερωτώμενο υπουργείο και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών» (σημ. θαυμάστε συντονισμό). Ομως στον διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας αναφέρεται ότι ο αριθμός 112 είναι ενεργός και στην Ελλάδα και μάλιστα παρέχει συγκεκριμένες υπηρεσίες στους πολίτες που τον χρησιμοποιούν.

Τι είναι όμως το e-Call; Κατ’ αρχήν μας αφορά όλους όσους ζούμε και κινούμαστε (κάτοικοι και επισκέπτες) στην Ελλάδα. Σε περίπτωση ατυχήματος, όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν τη δυνατότητα να καλέσουν το 112 και να στείλουν το ακριβές σημείο  όπου βρίσκεται το όχημα ώστε να κινητοποιηθούν τα σωστικά συνεργεία το ταχύτερο δυνατόν. Θα έλεγε κανείς ότι ένα τέτοιο σύστημα που δυνητικά μας αφορά όλους, θα ήταν πρώτη προτεραιότητα, αντί για άλλα «εμβληματικά έργα», όπως το bar code στις κυκλοφορίες των εφημερίδων, όπου η Κυβέρνηση φρόντισε να προωθήσει. Ελπίζω να μην το χρειαστεί κανείς, γιατί ακόμα δεν λειτουργεί και κανένας δεν γνωρίζει πότε θα λειτουργήσει!

Υπάρχει όμως και ένα άλλο θέμα στην υλοποίηση του «112». Η Ευρωπαϊκή Οδηγία προβλέπει και τη χρήση του συστήματος για τη μαζική αποστολή μηνυμάτων σε όλους όσοι βρίσκονται σε μια περιοχή. Δηλαδή, μπορεί να αποστείλει μηνύματα άμεσης εκκένωσης σε όσους βρίσκονται σε μια περιοχή και κινδυνεύουν, όπως στο Μάτι.

Στην Ελλάδα όπου όλα τα κάνουμε διαφορετικά από τον υπόλοιπο κόσμο, ο γεωεντοπισμός του καλούντος δεν είναι αυτόματος, όπως ρητά προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, και έτσι ο μέσος χρόνος που απαιτείται προκειμένου να ληφθούν οι πληροφορίες για τον εντοπισμό του καλούντος από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης είναι 23 λεπτά και 47 δευτερόλεπτα, ενώ θα έπρεπε να είναι μερικά δευτερόλεπτα, διότι ο εντοπισμός ενεργοποιείται έπειτα από γραπτό αίτημα των αρμόδιων αρχών, το οποίο διαβιβάζεται συνήθως με Fax! Απίστευτο και όμως αληθινό.

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ