ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

EPA/JIM LO SCALZO

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ματιές

ΗΠΑ
Η Apple δίνει ζωή στη Βιβλιοθήκη Κάρνεγκι της Ουάσιγκτον

Δύο χρόνια διήρκεσαν οι εργασίες εγκατάστασης της Apple στο ιστορικό κτίριο της Βιβλιοθήκης Κάρνεγκι της Ουάσιγκτον, δίνοντας νέα προοπτική σε ένα κτίριο που δεν μπορούσε να βρει ρυθμό και ζωή μετά τη μεταφορά της βιβλιοθήκης και τις διαδοχικές αλλαγές χρήσεων. Η Apple επένδυσε περί τα 30 εκατ. δολάρια για να αποκαταστήσει το κτίριο και να το προσαρμόσει σε νέα δεδομένα που θα συνδυάζουν τη γνώση και την τεχνολογία. Το νέο, πλέον, κτίριο, απαύγασμα της προωθημένης εφαρμογής νέων τεχνικών, βάσει σχεδίων των Foster and Partners, εγκαινιάστηκε στις 11 Μαΐου και στεγάζει πλέον το δεύτερο Apple Store στην Ουάσιγκτον D.C. Αλλά όχι μόνον. Η νέα Βιβλιοθήκη Κάρνεγκι θα είναι επίσης κέντρο γνώσης και εκπαίδευσης. Αλλωστε, η αποκατάστασή του βασίστηκε σε αυτόν τον διττό χαρακτήρα (κατάστημα και κέντρο μάθησης), καθώς η Εταιρεία Ιστορίας της Ουάσιγκτον, που στεγάστηκε σε αυτό το κτίριο το 1999, θα είναι ένας από τους δύο ενοίκους. Η Historical Society of Washington θα συνεχίσει να λειτουργεί στο κτίριο την ερευνητική της βιβλιοθήκη, τις αίθουσες εκθέσεων, τις διοικητικές της υπηρεσίες και χώρους για πωλητήρια και οργάνωση εκδηλώσεων. Θα είναι ένα πείραμα συγκατοίκησης της τεχνολογίας, της γνώσης και της έρευνας υπό μορφή καταστημάτων και βιβλιοθήκης/μουσείου με τη σφραγίδα και το επενδυτικό κεφάλαιο της Apple. Η αποκατάσταση υπήρξε πλήρης και πιστή. Τα πρωτότυπα και διασωζόμενα στοιχεία συντηρήθηκαν και αναδείχθηκαν, και αρκετές προσθήκες απομακρύνθηκαν. Το κτίριο της Βιβλιοθήκης Κάρνεγκι στην Ουάσιγκτον, που ήταν γνωστή επί σειρά ετών ως Κεντρική Δημόσια Βιβλιοθήκη, ανήκε στο δίκτυο βιβλιοθηκών του επιχειρηματία και ευεργέτη Αντριου Κάρνεγκι. Είναι κτίριο της αμερικανικής μπελ επόκ. Σχεδιασμένο από το αρχιτεκτονικό γραφείο της Νέας Υόρκης Ackerman & Ross, ανεγέρθηκε την περίοδο 1901-1903 σε ρυθμό της σχολής Beaux-Arts, δηλαδή με πλούσιο διάκοσμο εκλεκτικιστικού ύφους, στον απόηχο της πολυτέλειας της Β΄ Γαλλικής Αυτοκρατορίας. Στη δεκαετία του 1970, το κτίριο κρίθηκε πλέον ανεπαρκές για να στεγάζει τις αυξανόμενες συλλογές της βιβλιοθήκης, η οποία μεταφέρθηκε. Αργότερα, το κτίριο απέκτησε πανεπιστημιακές χρήσεις και το 1999 μετατράπηκε σε έδρα της Historical Society of Washington. Καμία χρήση δεν έδινε ζωή και αίγλη στο κτίριο. Από το 2016, οπότε η Apple υπέβαλε την πρότασή της, το ιστορικό κτίριο πέρασε σε νέα φάση. 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
Το νέο τζαμί στο Ταξίμ

Στην πλατεία Ταξίμ, δίπλα στο μνημείο του Ατατούρκ, ανεγείρεται με εντατικούς ρυθμούς το μεγάλων διαστάσεων τζαμί. Είναι πρωτοβουλία του Ερντογάν που εξαρχής ήθελε να αλλοιώσει το κοσμικό, πρώην κοσμοπολίτικο και μετέπειτα έντονα κεμαλικό προφίλ του Ταξίμ. Το νέο τέμενος στην πλατεία που συνταράχτηκε το 2013 από τις διαμαρτυρίες στο πάρκο Γκεζί, υψώνεται απέναντι στο κατεδαφισμένο κτίριο της μοντερνιστικής Οπερας, σύμβολο και εκείνη της κεμαλικής εποχής.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η τέχνη του Τιέπολο που χάθηκε

Στο Μανχάταν, στην περίφημη Frick Collection, παρουσιάζεται ένα κεφάλαιο της ιστορίας της τέχνης. Αφορά τις οροφογραφίες που είχε δημιουργήσει ο Τιέπολο στο Μιλάνο, στο Παλάτσο Archinto, το 1730-31. Το ανάκτορο βομβαρδίστηκε στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τα έργα του Τιέπολο χάθηκαν. Στη Frick παρουσιάζονται η φωτογραφική καταγραφή του 1897 και του 1930, τα προσχέδια του Τιέπολο και όλα τα τεκμήρια γύρω από τα χαμένα αριστουργήματα. 

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ο κόσμος του Πιρανέζι

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας, στη Μαδρίτη, εγκαινιάστηκε έκθεση για τον μεγάλο Ιταλό χαράκτη και αρχιτέκτονα του 18ου αιώνα Τζοβάνι Μπατίστα Πιρανέζι (1720-1778). Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 22 Σεπτεμβρίου, συγκεντρώνει σπάνιες εκδόσεις και γκραβούρες που αναδεικνύουν την τέχνη του πολυπράγμονος αυτού δημιουργού, πιστού στο πνεύμα του νεοκλασικισμού που σάρωνε τότε τη Δύση. Ο Πιρανέζι είχε καταγράψει με μεγάλο ενθουσιασμό όλα τα κτίρια της αρχαίας Ρώμης. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Το άστρο του Ιγκόρ Λέβιτ

Για τους φίλους της μουσικής, οι συναυλίες στο Wigmore Hall του Λονδίνου είναι θεσμός. Συχνά εμφανίζονται ανερχόμενοι μουσικοί ή καθιερωμένοι αστέρες, όπως ο πιανίστας Ιγκόρ Λέβιτ, που δίνει ρεσιτάλ σε αυτόν τον θαυμάσιο χώρο στις 24 Μαΐου ερμηνεύοντας Παραλλαγές του Μπετόβεν και του σύγχρονου Αμερικανού Φρέντερικ Ρζεούσκι, γεννημένου το 1938. Ο Ιγκόρ Λέβιτ γεννήθηκε το 1987 στη Ρωσία, αλλά όταν ήταν ακόμη μικρός οι γονείς του μετοίκησαν στη Γερμανία.

ΠΑΡΙΣΙ
Το «μαύρο μοντέλο»

Ακολουθώντας κύκλους της ιστορίας της τέχνης και της ιστορίας των ιδεών, η έκθεση στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι φωτίζει το «μαύρο μοντέλο». Εστιάζει στην εποχή μετά το 1794 και την κατάργηση της δουλείας στη Γαλλία και φθάνει ώς τις αρχές του 20ού αιώνα και τον μετα-ιμπρεσιονισμό με παρουσίαση έργων μεγάλων ζωγράφων όπως του Τεοφίλ Ζερικό, του Εντουάρ Μανέ, του Πολ Σεζάν ή του Ανρί Ματίς με το ενδιαφέρον στη σχέση καλλιτέχνη και μοντέλου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ