ΜΟΥΣΙΚΗ

Εργα Μότσαρτ για πιάνο

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ

Αποκλειστικά σε έργα Μότσαρτ ήταν αφιερωμένο το ρεσιτάλ του Απόστολου Παληού, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Συλλόγου Φίλων του Μότσαρτ στις 16 Μαρτίου στο «Μπετόν». Η ποικιλία των έργων, η ποιότητα της μουσικής σκέψης του Μότσαρτ, όπως επίσης οι ερμηνείες του πιανίστα εξασφάλισαν πυκνότητα και εναλλαγές ερεθισμάτων.

Το ρεσιτάλ ξεκίνησε με το Ρόντο σε ρε μείζονα (Κ.485), στο οποίο μια ανάλαφρη, κομψή και αισιόδοξη μελωδία του Γιόχαν Κρίστιαν Μπαχ παραλλάσσεται με φαντασία από τον Μότσαρτ. Ο Παληός απέδωσε τη μουσική με ενάργεια και με αίσθηση του ύφους της κλασικής εποχής, χωρίς περιττές συναισθηματικές φορτίσεις. Με ανάλογο τρόπο αντιμετώπισε τη δεξιοτεχνική Σονάτα Κ.311 αλλά και την υπ’ αριθμόν Κ.333, η οποία συνδυάζει χαρακτηριστικά των προηγούμενων δύο έργων, αφενός τη μελωδική έμπνευση του Γ. Κ. Μπαχ, αφετέρου το δεξιοτεχνικό στοιχείο.

Το δεύτερο μέρος της βραδιάς ξεκίνησε με τις Παραλλαγές Κ.613, την τελευταία πιανιστική σύνθεση του Μότσαρτ. Η διάθεση της μουσικής και η προσέγγιση του ερμηνευτή μεταβλήθηκαν αμέσως μετά, με δύο έργα τα οποία αρχικά είχαν εκδοθεί μαζί: τη Φαντασία σε ντο ελάσσονα Κ.475 και τη Σονάτα Κ.457. Πρόκειται για συνθέσεις στο κατώφλι του ρομαντισμού, έργα των οποίων η μουσική αναγγέλλει τους Μπετόβεν και Σούμπερτ. Η γνώση αυτή διαμόρφωσε την ερμηνεία του Παληού, η οποία ανέδειξε τη μεταβατική αισθητική της μουσικής γραφής, υπογραμμίζοντας τις εναλλαγές συναισθημάτων αλλά διατηρώντας, παράλληλα, τη χαρακτηριστικά μοτσάρτεια διαφάνεια. Η φόρτιση που δημιουργήθηκε από την έξοχη ερμηνεία εκτονώθηκε με το δημοφιλέστατο ρόντο «σε τουρκικό ύφος» στην κεφάτη μεταγραφή του σε ύφος τζαζ από τον Τούρκο πιανίστα και συνθέτη Φάζιλ Σάι: ο Παληός την απέδωσε με πλαστικότητα και φλόγα που ξάφνιασαν.

Λίγες ημέρες νωρίτερα, επιτυχημένη υπήρξε η «βιεννέζικη» φιλανθρωπική βραδιά του Συλλόγου Βαρέως Καρδιοπνευμονοπαθών Ασθενών, παρά τα παρατράγουδα της πολιτικής (βλ. «Κ», 11.3.2014). Αξίζει ξεχωριστή αναφορά στον Μιχάλη Οικονόμου: Διευθύνοντας τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, ο 41χρονος αρχιμουσικός, που κάνει διεθνή σταδιοδρομία, απέδωσε χιλιοπαιγμένες μουσικές, κυρίως βαλς του Γιόχαν Στράους όπως επίσης δημοφιλείς άριες, αφαιρώντας τον νοσταλγικό τόνο και τη ναφθαλίνη, ξαναθυμίζοντας γιατί οι σελίδες αυτές είναι τόσο αγαπητές (Αίθουσα «Χρήστος Δ. Λαμπράκης», 8 Μαρτίου).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ