Πόλεμος τιμών και προσφορών σούπερ μάρκετ – προμηθευτών για τα μερίδια αγοράς

Πόλεμος τιμών και προσφορών σούπερ μάρκετ – προμηθευτών για τα μερίδια αγοράς

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε εκτεταμένα προγράμματα προσφορών προχωρούν οι επιχειρήσεις, εγχώριες και πολυεθνικές, η μία μετά την άλλη προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και κυρίως να περιορίσουν τη στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σε ανάλογες κινήσεις προχωρούν και οι ίδιοι οι λιανέμποροι, προκειμένου να αποσπάσουν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς από μία πίτα που συρρικνώνεται, προχωρώντας σε επιπλέον προωθητικές ενέργειες, που περιλαμβάνουν κυρίως εκπτωτικά κουπόνια, αλλά και συνεργασίες με τράπεζες μέσω των προγραμμάτων επιβράβευσης καρτών.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα στην περίπτωση των πολυεθνικών είναι οι δύο κορυφαίοι όμιλοι καταναλωτικών αγαθών, Procter & Gamble και Unilever, με τη δεύτερη να ακολουθεί το παράδειγμα της πρώτης και να εφαρμόζει προωθητικές ενέργειες τύπου «1+1 δώρο» για μεγάλο αριθμό κωδικών της. Στην περίπτωση των λιανεμπόρων μπορεί η Σκλαβενίτης να είναι από τις λίγες εταιρείες που δεν έχουν προχωρήσει στη έκδοση κάρτας πιστότητας, όμως προξενεί έκπληξη το γεγονός ότι αποφάσισε να συνεργασθεί με τη Eurobank στο πλαίσιο του προγράμματος επιβράβευσης καρτών που εφαρμόζει η τράπεζα. Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τέσσερα στα δέκα προϊόντα πωλούνται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας, ποσοστό που το 2013 αυξήθηκε κατά 10% σε σύγκριση με το 2012. Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων μέσω προσφορών, περίπου 50%, είναι τα απορρυπαντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής.

Εκτεταμένα σε διάρκεια και ποσοστό έκπτωσης προγράμματα προσφορών πραγματοποιούν και οι εταιρείες αναψυκτικών και μπίρας, ενώ στοχευμένες προωθητικές ενέργειες γίνεται σε γαλακτοκομικά και αλλαντικά.

Το 2013 το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει προσφορές ανήλθε σε 86% έναντι 82% το 2012, ενώ 3 στους 4 καταναλωτές δηλώνουν ότι πλέον εξαργυρώνουν περισσότερα εκπτωτικά κουπόνια σε σχέση με το παρελθόν.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ η συνολική αξία των προσφορών που έγιναν μέσω των σούπερ μάρκετ το 2013 υπολογίζεται σε 620 εκατ. ευρώ, ενώ εάν συμπεριληφθούν τα προωθητικά κουπόνια και οι διάφορες δωροεπιταγές που προσφέρουν τα σούπερ μάρκετ η συνολική αξία των προωθητικών ενεργειών εκτιμάται ότι υπερέβη το περασμένο έτος τα 750 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε μέσο ετήσιο όφελος 200 ευρώ ανά νοικοκυριό.

Οι εκτεταμένες προσφορές φέρνουν πάλι στο προσκήνιο το ζήτημα της μη μέτρησής τους στην κατάρτιση του δείκτη τιμών καταναλωτών. Το ΙΕΛΚΑ υποστηρίζει ότι η μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που διατίθενται στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 6,9% και ότι με βάση αυτό το στοιχείο οι τιμές το 2013 μειώθηκαν στην πραγματικότητα κατά 3,07% και όχι κατά 0,68% που μετρήθηκε στο ράφι.

Το γεγονός αφενός ότι το διαθέσιμο εισόδημα εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλό και αφετέρου ότι οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά εκτιμάται ότι θα είναι μόνιμες με βασικότερη εξ αυτών τη διεξοδική έρευνα τιμών, όλοι οι παράγοντες της αγοράς, λιανέμποροι και προμηθευτές εκτιμούν ότι ο «πόλεμος τιμών» που ξεκίνησε λόγω κρίσης θα συνεχισθεί και μάλιστα ανηλεής και στην μετά κρίση εποχής, ειδικά εάν απελευθερωθεί περαιτέρω το καθεστώς των προωθητικών ενεργειών.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή