Σε στάση αναμονής βρίσκονται επενδυτές και το ΤΑΙΠΕΔ για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης. Εκεί αναμένεται να ξεκαθαρίσει κάπως το σκηνικό σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι για τις «φλέγουσες» αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης.
Σε ό,τι αφορά το ΤΑΙΠΕΔ, η κυβέρνηση δεν έχει κρύψει τις προθέσεις της για μετατροπή του ταμείου «ξεπουλήματος» σε ταμείο «ανάπτυξης». Προσανατολίζεται δε στην αλλαγή του σκοπού του έτσι ώστε τα έσοδα να κατευθυνθούν στην κάλυψη των ελλειμμάτων ασφαλιστικών ταμείων. Το ταμείο αυτό αναμένεται να χρηματοδοτηθεί τόσο από την αξιοποίηση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, αλλά και από ειδικούς φόρους που θα επιβληθούν. Ενας τέτοιος φόρος αναμένεται να μπει στον ΟΠΑΠ, ανεβάζοντας το πλαφόν των φόρων καθαρών εσόδων (GGR Tax) στο 35% από 30% που είναι σήμερα.
Ωστόσο η δημιουργία του νέου ταμείου απαιτεί την έγκριση των πιστωτών μας, η οποία δεν θεωρείται δεδομένη, και επιπλέον χρειάζεται χρόνο για να υλοποιηθεί. Και μέχρι τότε, πρέπει να έχουν ληφθεί κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον σημαντικών περιουσιακών στοιχείων.
Από τις συζητήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα, φαίνεται ότι απ’ όσες αποκρατικοποιήσεις προωθεί αυτή την περίοδο το ΤΑΙΠΕΔ, η περισσότερο προβληματική είναι εκείνη της αξιοποίησης του Ελληνικού. Ο προβληματισμός αυτός δεν έχει να κάνει με τη διαδικασία του διαγωνισμού, για την οποία τώρα ενημερώνονται τα στελέχη της κυβέρνησης, αλλά κυρίως με την πολεμική ρητορική που είχε αναπτύξει ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση. Παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούσαν ότι θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να συναινέσουν στην ολοκλήρωση της διαδικασίας, παρά το ότι πλέον τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ εντυπωσιάζονται με τις διαδικασίες που τήρησε το ταμείο. Ας μην ξεχνάμε ότι ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, ως πρόεδρος του ΤΕΕ, μόλις τον περασμένο Οκτώβριο παρουσίασε μελέτη στην οποία αποδεικνύονταν ότι το συμβατικό τίμημα των 915 εκατ. ευρώ είναι υποτριπλάσιο της πραγματικής αξίας του ακινήτου. Επίσης σταθερός διάδικος του ΤΑΙΠΕΔ στην υπόθεση αυτή είναι η Περιφέρεια Αττικής, η οποία στα μέσα του περασμένου Δεκέμβρη υπέβαλε αίτηση ανάκλησης κατά της απόφασης έγκρισης που έλαβε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τέλος, και η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη, στο παρελθόν έχει καταφερθεί πολλάκις κατά του Ελληνικού, ενώ τον περασμένο Νοέμβριο κάλεσε τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου να παρέμβει κατά της υπογραφής της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, από την άλλη πλευρά, επιχειρούν, ανεπιτυχώς μέχρι σήμερα, να αποκτήσουν επαφές με τη νέα κυβέρνηση, προκειμένου να την ενημερώσουν για τα σχέδιά τους. Πάντως, από τις συζητήσεις που έχουν διεξαχθεί μέχρι σήμερα, περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας για ολοκλήρωση έχει η αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση σημειώθηκε υψηλός ανταγωνισμός και προσφέρθηκε ένα απροσδόκητα υψηλό τίμημα.
Από την άλλη πλευρά, με βάση τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις των ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μάλιστα, προέκρινε την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την καταβολή μόλις 1 ευρώ, αρκεί ο προτιμητέος επενδυτής να παρουσιάσει ένα αξιόπιστο επενδυτικό σχέδιο για την εταιρεία. Το ίδιο ισχύει και με την άδεια του ιπποδρομιακού στοιχήματος, για την οποία προσφέρθηκε το υψηλό ποσό των 40 εκατ. ευρώ.
Και οι δύο τελευταίες αποκρατικοποιήσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνοδεύονται από άρση επιστροφής κρατικών ενισχύσεων, κάτι που γνωρίζει καλά ο κ. Βαρουφάκης. ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΔΙΕ βαρύνονται με ενισχύσεις περίπου 1 δισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι είτε θα αποκρατικοποιηθούν -όπως συμφωνήθηκε με την Ε.Ε.- είτε θα μπει λουκέτο, όπως συνέβη με την Cyprus Airways.