ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Γιώργος Ζώης επιστρέφει στη Βενετία και ποντάρει στην αμφισημία

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Το «Interruption» του Γιώργου Ζώη κάνει πρεμιέρα αυτή την Τρίτη στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η σχέση του Γιώργου Ζώη με την κινηματογραφική Μπιενάλε της Βενετίας κρατάει χρόνια· από το 2010 συγκεκριμένα, όταν και παρουσιάστηκε εκεί η μικρού μήκους ταινία του «Casus Belli», ένα συγκλονιστικό φιλμ βγαλμένο από την Ελλάδα της κρίσης, το οποίο τιμήθηκε με έξι βραβεία στο Φεστιβάλ Δράμας, όπως και με εκείνο της καλύτερης ταινίας μικρού μήκους της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ο νέος σκηνοθέτης, ο οποίος σπούδασε Εφαρμοσμένα Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες στο ΕΜΠ πριν στραφεί στην κινηματογραφία, επέστρεψε στη Βενετία το 2012, με την ταινία «Τίτλοι Τέλους», που έλαβε, επίσης, αρκετές διακρίσεις.

Την ερχόμενη Τρίτη, ο Γιώργος Ζώης θα βρεθεί και πάλι στη Μόστρα, αυτήν τη φορά με το πρώτο μεγάλου μήκους φιλμ του, το «Interruption», το οποίο διαγωνίζεται στην κατηγορία Orizzonti του φεστιβάλ. Το σενάριο της ταινίας μεταφέρει τους θεατές σε μια φανταστική παράσταση της «Ορέστειας». Ξαφνικά, τα φώτα σβήνουν και η σκηνή βυθίζεται στο σκοτάδι. Μια ομάδα αγοριών και κοριτσιών, με όπλα στα χέρια, ανεβαίνουν στη σκηνή. Ζητάνε συγγνώμη για τη διακοπή και προσκαλούν όσους θεατές επιθυμούν να ανέβουν στη σκηνή μαζί τους. Η παράσταση συνεχίζεται κανονικά με μία μόνο διαφορά: η ζωή μιμείται την τέχνη και όχι το αντίστροφο. Η επίσημη σύνοψη της ταινίας προϊδεάζει για κάτι αναμφισβήτητα ενδιαφέρον.

Οπως είναι φανερό, αυτή αντλεί την έμπνευσή της από τα γεγονότα του 2002, όταν 50 οπλισμένοι Τσετσένοι εισέβαλαν σε θέατρο της Μόσχας με τη γνωστή τραγική κατάληξη. Εκείνο όμως που ενδιαφέρει στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι το χρονικό των γεγονότων· «στα πρώτα λεπτά της εισβολής, το κοινό, γοητευμένο από την απρόσμενη εξέλιξη, δεν καταλαβαίνει αν όλο αυτό είναι μέρος της παράστασης ή όχι. Σε αυτά τα κρίσιμα λεπτά, μυθοπλασία και πραγματικότητα, αλήθεια και ψέμα, λογική και παράλογο ταυτίστηκαν. Η ταινία είναι η διαστολή αυτών των πρώτων λεπτών αμφισημίας», επισημαίνει ο Ζώης, συμπληρώνοντας πως το «Interruption», ως ιστορία που εκτυλίσσεται μέσα σε ένα θέατρο, είναι τελικά μια ταινία για την ίδια τη θέαση. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, ενώ παίζουν ακόμα οι Μαρία Καλλιμάνη, Βασίλης Ανδρέου, Κωνσταντίνος Βουδούρης, Παύλος Ιορδανόπουλος κ.ά. Στο σενάριο, ο Γιώργος Ζώης έχει συνεργαστεί με τον Βασίλη Κυριακόπουλο.

Οσο για τις πρώτες εντυπώσεις από τα υπόλοιπα της φετινής Μόστρας, το ξεκίνημα κρίνεται μάλλον χλιαρό, αφού η πρεμιέρα με το «Everest» του Μπαλτάζαρ Κορμακούρ («2 Guns») δεν ενθουσίασε, παρά το λαμπερό καστ και τις μεγάλες προσδοκίες. Η ταινία, η οποία βασίζεται στην αληθινή ιστορία μιας ομάδας ορειβατών που αποκλείεται στον αφιλόξενο όγκο των Ιμαλαΐων και αντιπαλεύει τα στοιχεία της φύσης, προκειμένου να επιβιώσει, διαθέτει ονόματα όπως ο Τζέικ Τζίλεχαλ, η Κίρα Νάιτλι και η Ρόμπιν Ράιτ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Αντίθετα από τις μέτριες εντυπώσεις του «Everest», μια άλλη, εξίσου αναμενόμενη –αν όχι περισσότερο– πρεμιέρα ξεχώρισε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ. Ο λόγος για το «Beasts of No Nation», την πρώτη ταινία παραγωγής του διαδικτυακού τηλεοπτικού κολοσσού Netflix, ο οποίος επεκτείνεται πλέον και στο σινεμά. Με τον Κάρι Φουκουνάγκα του «True Detective» στη σκηνοθεσία και στο σενάριο, το φιλμ εξερευνά τον άγριο κόσμο των παιδιών-στρατιωτών της Αφρικής. Με πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς αλλά και τον σταθερά πολύ καλό Ιντρις Ελμπα σε πρωταγωνιστικό ρόλο, το «Beasts of No Nation» βάζει (πρώιμη) υποψηφιότητα για τα βραβεία, τόσο της Μπιενάλε όσο και για εκείνα της άλλης πλευράς του Ατλαντικού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ