Το σποτάκι, ο σεξισμός και η υποκρισία

Το σποτάκι, ο σεξισμός και η υποκρισία

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Και ξαφνικά θυμηθήκαμε τις διακρίσεις. Ο λόγος για το σποτάκι «Τώρα μπορείς και εσύ να γίνεις ήρωας», η διαφήμιση για την αιμοδοσία που ήθελε μάλλον να διασκεδάσει παρά να σκανδαλίσει, όμως προκάλεσε ορυμαγδό σχολίων και κύματα διαμαρτυρίας, με τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία να ζητούν την απόσυρσή της, τους νοσηλευτές να στέλνουν εξώδικα και τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων να μιλάει για αναπαραγωγή παρωχημένων και αναχρονιστικών στερεοτυπικών αντιλήψεων και για κάλυψη του μηνύματος πίσω από τον μανδύα της παρωδίας.

Η ΠΟΕΔΗΝ έκανε λόγο για «βδέλυγμα», για «εικόνες χαμηλής αισθητικής και υψηλής χυδαιότητας», ενώ χρήστες του σάιτ σχολίαζαν ότι μέσω σεξιστικών εικόνων προσπαθούν να πείσουν «τον κακόμοιρο να δώσει αίμα, γιατί έτσι θα γίνει το ίδιο σημαντικός με αυτούς που εμφανίζονται στα πρωινάδικα». «Το σποτάκι σατιρίζει και αποδομεί το κυρίαρχο πρότυπο που προβάλλεται χύδην, αυτό του ατσαλάκωτου γιάπη, του μοντέλου/λας, του μυώδους αρσενικού ήρωα, του γιατρού ακόμα ως ενός από τα μοναδικά επαγγέλματα που συνάδει με την καταξίωση για την ελληνική οικογένεια», ήταν η απάντηση της προέδρου του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας Χάρις Ματσούκα. Είναι φανερό ότι το σποτ βασίζεται στην υπερβολή, ότι διακωμωδεί, δεν υιοθετεί πρότυπα, με στόχο μέσα από τη διακωμώδηση (της παμπάλαιας χρυσής συνταγής «το σεξ πουλάει») να προσελκύσει…

Το πρόβλημα δεν είναι το σποτάκι, είναι η απέραντη κοινωνική υποκρισία: Χαρακτηρίζονται ως σεξιστικές οι εικόνες του σποτ, όταν σεξιστικές εικόνες κυριαρχούν στην καθημερινή ενημέρωση και ουδείς διαμαρτύρεται – ούτε η Γ.Γ. Ισότητας, ούτε οι ενώσεις γυναικών, ούτε τα πολιτικώς ορθά σωματεία. Εκατομμύρια «κλικ» λαμβάνουν ιστοσελίδες ενημέρωσης, οι οποίες μαζί με τους πηχυαίους τίτλους των ειδήσεων που επιλέγονται ως πρώτες, μαζί με τα παράξενα, τα φρικώδη, τα ανατριχιαστικά του κόσμου, υπερπροβάλλουν και πολύ –κυρίως γυναικείο– γυμνό: Γυαλιστερά και μη, μπούστα και οπίσθια, τα οποία χαζεύουν όλοι αδιαμαρτύρητα. Κάτω από τα «ρεπορτάζ» με την τάδε ή τη δείνα ημίγυμνη σταρ (η αναγνωσιμότητά τους αγγίζει «οροφή», προκαλώντας ανησυχητική σύγχυση ανάμεσα στο κουτσομπολιό και στην είδηση) δεν υπάρχουν σχόλια περί προβολής σεξιστικών προτύπων…

Αν κάτι θα έπρεπε να προκαλέσει το πολυσυζητημένο σποτ είναι σοβαρό προβληματισμό γι’ αυτό που μας τέρπει κι αυτό που μας ψυχαγωγεί. Τα τελευταία 30 χρόνια έχουν γίνει σε επίπεδο νοοτροπίας μηδαμινές αλλαγές (προς την κατεύθυνση ότι οι ιδιότητες της γυναίκας και του άντρα δεν προκύπτουν αβίαστα από το γένος τους)… και γι’ αυτό ευθυνόμαστε όλοι. Η διαφήμιση απλά χρησιμοποιεί τους κώδικες μέσω των οποίων έχουν μάθει οι θεατές να αποκρυπτογραφούν το μήνυμα. Για να γίνει ένα μήνυμα αντιληπτό θα πρέπει να υπάρχει μια «συμφωνία», ένα «κανάλι» που να συνδέει τους θεατές. Η διαφήμιση έχει δύναμη –και το σποτ του ΕΚΕΑ απέδειξε τη δική του– όταν παραπέμπει αυτόν που το βλέπει σε όσους το βλέπουν και γίνεται σημείο πολιτιστικής συνενοχής…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή