Ιστορίες με ντάμπινγκ και τέλη ταξινόμησης

Ιστορίες με ντάμπινγκ και τέλη ταξινόμησης

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα μέσα του 2013 οι υπεύθυνοι του ΣΔΟΕ ανακοίνωσαν ότι δύο γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εισήγαν στη χώρα μας αυτοκίνητα σε σκόπιμα χαμηλές εργοστασιακές τιμές για να αποφεύγουν να πληρώνουν υψηλό τέλος ταξινόμησης. Το τέλος υπολογιζόταν στην τιμή εισαγωγής και όσο πιο χαμηλές είναι οι τιμές, τόσο πιο χαμηλά κινούνται και τα έσοδα του Δημοσίου από τον ΦΠΑ και τον φόρο πολυτελείας που επιβάλλεται στην εργοστασιακή αξία των αυτοκινήτων.

Οπως σημείωναν πηγές του ΣΔΟΕ, το ντάμπινγκ των τιμών έχει στηθεί εξαρχής από τη Γερμανία, καθώς η μητρική εταιρεία αναγράφει στα τιμολόγια πλασματική εργοστασιακή αξία, πολύ χαμηλότερη από την πραγματική, μειώνοντας έτσι σημαντικά το φορολογητέο ποσό. Δηλαδή, υποτιμολογείται η εργοστασιακή αξία, με αποτέλεσμα, κατά τον εκτελωνισμό του οχήματος οι συνολικοί φόροι που θα έπρεπε να καταβληθούν να είναι μειωμένοι. Καθώς οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούσαν συχνά, όπως φαίνεται, αυτή την πρακτική, τα κρατικά ταμεία υπολογιζόταν από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών να έχουν χάσει ακόμη και πάνω από 100.000.000 ευρώ.

Η συγκεκριμένη τακτική ανακαλύφθηκε ύστερα από ελέγχους τους οποίους έκανε το ΣΔΟΕ σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, στο πλαίσιο των ελέγχων για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, συγκρίνοντας τις τιμές στην Ελλάδα με τις αντίστοιχες τιμές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο οικονομικός εισαγγελέας, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις, δεν μπόρεσε να τεκμηριώσει τα όσα ανέφεραν στην έκθεσή τους οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ, οι οποίοι δεν μπόρεσαν, με τη σειρά τους, να επικαλεστούν συγκριτικά στοιχεία από άλλες ευρωπαϊκές αγορές, τα οποία να αποδεικνύουν ότι για τα ίδια μοντέλα οι δύο γερμανικές εταιρείες ακολουθούσαν πολιτική ντάμπινγκ. Πάντως, όσοι γνωρίζουν ισχυρίζονται ότι γρήγορα θα μπει στο αρχείο. Είναι όμως γνωστή όχι μόνο σε υπηρεσιακούς παράγοντες, αλλά και στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Και έγινε αφορμή να αλλάξει ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης, ο οποίος θα γίνεται τώρα όχι στην τιμή εισαγωγής, αλλά στην τιμή λιανικής προ φόρων.

Πριν από λίγες ημέρες έγινε σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών για τα αυτοκίνητα που είναι εγκλωβισμένα στα τελωνεία και πρέπει να υπολογισθούν στη λιανική τιμή προ φόρων με βάση τον νέο φορολογικό νόμο. Να σημειωθεί ότι τα φορολογικά έσοδα του Δημοσίου από εκτελωνισμούς έχουν πέσει στο «κελάρι» τους τελευταίους μήνες εξαιτίας αυτής της κατάστασης.

«Θα λυθεί» έως τέλους Ιουνίου

Πηγές του υπουργείου διαβεβαίωναν ότι το ζήτημα θα λυθεί μέχρι το τέλος του Ιουνίου, καθώς οι εισαγωγικές εταιρείες, το αργότερο μέχρι και τα μέσα του μήνα, θα κληθούν να καταθέσουν τους τιμοκαταλόγους με την αξία λιανικής του οχήματος πριν από την επιβολή των φόρων. Ωστόσο, οι εκτελωνισμοί των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με το νέο καθεστώς που ισχύει από την 1η Ιουνίου, καθώς δεν υπάρχουν οι τιμοκατάλογοι με τις αξίες λιανικής προ φόρων για τα παλαιότερα μοντέλα.

Πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι η καθυστέρηση έχει σχέση και με το γεγονός πως η πολιτεία ήταν ελάχιστα προετοιμασμένη για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών ταξινόμησης. Ομως πηγές του υπουργείου Οικονομικών και της αγοράς αυτοκινήτου εξήγησαν, κατά τη διάρκεια ξεχωριστών συνομιλιών στην «Κ», ότι παράγοντες της αγοράς πίεζαν τους τελευταίους μήνες, προκειμένου να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης, θεωρώντας ότι πράγματι γερμανικές κυρίως εταιρείες είχαν τη δυνατότητα να κάνουν μια πιο επιθετική εμπορικά πολιτική, παρουσιάζοντας χαμηλές τιμές εισαγωγής. Με απλά λόγια κάποιοι εισαγωγείς θεωρούν το θέμα υπαρκτό, αλλά το κράτος βρίσκεται σε αδυναμία να το αποδείξει.

Για την ιστορία, πάντως, θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα έσοδα του κράτους από τα τέλη ταξινόμησης –καθώς ο στόλος παλιώνει και αγοράζονται σταθερά λιγότερα νέα αυτοκίνητα– έπεσαν δραματικά. Φέτος υπολογίζεται ότι θα εισπραχθούν περί τα 85 με 87 εκατομμύρια ευρώ, ενώ πριν από μια δεκαετία, και συγκεκριμένα το 2005, είχαν εισπραχθεί δέκα φορές περισσότερα, περίπου 890 εκατομμύρια ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT