Το νερό της Αίγινας «στερεύει» στις ενστάσεις

Το νερό της Αίγινας «στερεύει» στις ενστάσεις

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Θαμμένος» στις ενστάσεις βρίσκεται ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σύνδεση του δικτύου ύδρευσης της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ. Οι συμμετέχουσες εταιρείες επιδόθηκαν, ως είθισται, σε πόλεμο προσφυγών, οι οποίες πρόσφατα εκδικάστηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Εν τω μεταξύ, στην Αίγινα και στη Σαλαμίνα προετοιμάζεται το έδαφος για το έργο, με την επάρκεια του δικτύου ύδρευσης της Αίγινας να αποτελεί το βασικό ζητούμενο.

Η Αίγινα των 15.000 κατοίκων τον χειμώνα και 60.000 το καλοκαίρι καλύπτει σήμερα τις ανάγκες της με την (πανάκριβη) μεταφορά νερού από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στον Ασπρόπυργο και κάποιες λιγοστές (δημοτικές ή ιδιωτικές) γεωτρήσεις. Υπολογίζεται ότι τα τελευταία χρόνια εισέρχονται στο δίκτυο της Αίγινας περίπου 2,4 – 2,5 εκατ. κυβικά μέτρα νερού ετησίως. Με δεδομένο ότι για τη μεταφορά τους δαπανώνται περίπου 4 εκατ. ευρώ ετησίως, η δαπάνη προμήθειας νερού διαμορφώνεται στα 2,5 έως 3 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.

Ωστόσο, ένα τεχνικό πρόβλημα ή μία καθυστέρηση στη μεταφορά νερού το καλοκαίρι αρκεί για να… παραλύσει το σύστημα, όπως συνέβη πριν από λίγες ημέρες. Ο Δήμος Αίγινας και η Περιφέρεια επέλεξαν ως λύση την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού ανάμεσα στην Αίγινα και τη Σαλαμίνα (το μόνο νησί που είναι συνδεδεμένο με το δίκτυο ύδρευσης της ηπειρωτικής χώρας). Υπεγράφη μία προγραμματική σύμβαση και ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από την Περιφέρεια στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς.

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων, Παναγιώτης Χατζηπέρος, στον διαγωνισμό συμμετείχαν πέντε εταιρείες (σ.σ.: ανάμεσα στις οποίες και δύο «μεγάλοι», οι ΑΚΤΩΡ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ). Τρεις από αυτές προσέφυγαν δικαστικά ζητώντας τον αποκλεισμό από τον διαγωνισμό κάποιων εκ των συμμετεχόντων και η υπόθεση κατέληξε στο ΣτΕ, όπου εκδικάστηκε πρόσφατα (αναμένεται η έκδοση της απόφασης).

Αγωγός 14 χλμ.

Ποιο είναι, όμως, το έργο; Σύμφωνα με την τεχνική προμελέτη, η σύνδεση της Αίγινας (περιοχή Λεόντι) με τη δεξαμενή της ΕΥΔΑΠ στο Περάνι Σαλαμίνας θα γίνει με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 13.920 μέτρων –μέγεθος πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα–, ο οποίος θα ποντιστεί σε βάθη έως και 90 μέτρων. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 32,5 εκατ. ευρώ.

Πάντως, η προετοιμασία έχει ξεκινήσει. Πριν από ένα μήνα ολοκληρώθηκε ένα έργο της ΕΥΔΑΠ: η κατασκευή νέου διπλού υποθαλάσσιου αγωγού (825 μέτρων ο κάθε κλάδος) και η σύνδεσή του με νέο, μεγάλης διατομής αγωγό με τη δεξαμενή στο Περάνι (7,5 χλμ.). Το έργο θα δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες και θα τεθεί σε λειτουργία τον Σεπτέμβριο, καθώς θα αντικαταστήσει τους σημερινούς διπλούς αγωγούς από το Πέραμα στη Σαλαμίνα (ο ένας εκ των οποίων θα διατηρηθεί ως εφεδρικός).

Δεξαμενή και αντλιοστάσια

Στην Αίγινα, όπως αναφέρει ο δήμαρχος Γιώργος Μούρτζης, κατασκευάστηκαν (στο Λεόντι) δεξαμενή 9.500 κυβικών και αντλιοστάσια, ενώ ολοκληρώνονται έως το τέλος του έτους τα έργα σύνδεσής τους. Και τα έργα αυτά θα χρησιμοποιηθούν πριν από την κατασκευή της υποθαλάσσιας σύνδεσης, προκειμένου να διευκολύνουν τη μεταφορά νερού στο νησί.

Το ζητούμενο, βέβαια, δεν είναι μόνο να φθάσει νερό στο νησί, αλλά να διασφαλιστεί ότι το δίκτυό του είναι σε καλή κατάσταση, ώστε το φθηνό, άφθονο νερό της ΕΥΔΑΠ… να μην χάνεται. «Προ διετίας οι απώλειες ήταν της τάξης του 46%», λέει ο κ. Μουρτζής, «όμως εκτιμώ ότι σύντομα θα έχουμε πετύχει τον δραστικό περιορισμό τους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή