ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θέμα χρόνου πλέον η μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ στην αζερική Socar

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ με τις τρεις πλευρές (Socar, κυβέρνηση και Snam) να έχουν κλείσει όλα τα επίμαχα θέματα και να καταπιάνονται με τα κείμενα των δύο συμφωνιών μεταβίβασης. Οι επαφές σε τριμερές αλλά και διμερές επίπεδο μεταξύ των εμπλεκομένων μερών, ξεκίνησαν αμέσως μετά τη συνάντηση Τσίπρα-Αμπντουλάγιεφ και με ξεκάθαρη εντολή του πρωθυπουργού προς το ελληνικό κλιμάκιο, επικεφαλής του οποίου ανέλαβε ο στενός συνεργάτης του Δημήτρης Λιάκος, για κλείσιμο της υπόθεσης ΔΕΣΦΑ μέσα στον Οκτώβριο. Δύο περίπου εβδομάδες πριν εκπνεύσει η νέα κρίσιμη προθεσμία της 31ης Οκτωβρίου που λήγει η νέα παράταση της εγγυητικής της Socar, oι τρεις πλευρές φέρονται να έχουν συμφωνήσει σε όλα τα κρίσιμα θέματα, με την ελληνική κυβέρνηση να θέτει στο περιθώριο τον αρμόδιο υπουργό Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη και να ανατρέπει την περίφημη τροπολογία, που οδήγησε στο απόλυτο αδιέξοδο. Αυτό που απομένει, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι τα κείμενα των συμφωνιών μεταβίβασης τα οποία εξετάζονται λεπτομερώς από τα κλιμάκια των τριών πλευρών. Η μία συμφωνία μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Socar αφορά τη μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ στην αζερική εταιρεία έναντι τιμήματος 400 εκατ. ευρώ και η δεύτερη μεταξύ της Socar και της Snam για τη μεταβίβαση από την πρώτη στη δεύτερη ποσοστού άνω του 20%. Υπενθυμίζεται ότι ο περιορισμός του ποσοστού της Socar κάτω από το 49% τέθηκε από την Ε.Ε. ως προϋπόθεση για την έγκριση της συμφωνίας.

Οι υποχωρήσεις της κυβέρνησης προκειμένου να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση μετά και την πίεση των πιστωτών, αφού αποτελεί προαπαιτούμενο της πρώτης αξιολόγησης, αποτυπώνονται στην αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ που ενέκρινε η ΡΑΕ και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση της ΡΑΕ οδηγεί σε αύξηση του Μέσου Σταθμισμένου Κόστους Κεφαλαίων (WACC) του ΔΕΣΦΑ στο 10,99% από 10,06% της προηγούμενης απόφασης που στηρίχθηκε στην τροπολογία Σκουρλέτη. Επιπλέον περιορίζει τη χρονική ανάκτηση των εσόδων προηγούμενων ετών, δίνοντας το μεγαλύτερο βάρος για την περίοδο μέχρι και το 2026 έναντι του επιμερισμού τους σε 40 χρόνια, που προέβλεπε η ρύθμιση Σκουρλέτη. Βάσει του νέου κανονισμού, η ΡΑΕ θα εκδώσει και απόφαση για τα νέα τιμολόγια του Διαχειριστή, κατά πάσα πιθανότητα μέσα στις επόμενες ημέρες.

Ο νέος κανονισμός οδηγεί σε αυξήσεις κοντά στο 35% για την περίοδο 2017-2018. Το 2017 θα γίνει η πρώτη τακτική αναθεώρηση των τιμολογίων, με έτος αναφοράς το 2017 και θα αφορά την περίοδο 2019-2022, όταν και αναμένονται μεγαλύτερες αυξήσεις. Το 2022 θα γίνει η δεύτερη τακτική αναθεώρηση, με έτος αναφοράς το 2021 για την περίοδο 2023-2026, ενώ στη συνέχεια οι αναθεωρήσεις θα γίνονται με βάση τον κανονισμό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ