ΜΟΥΣΙΚΗ

Εθνικό Ωδείο, 90 χρόνια προσφοράς στη μουσική

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

φωτό: Νίκος Κοκκαλιας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τα 90 του χρόνια γιορτάζει φέτος το Εθνικό Ωδείο, η μουσική ακαδημία που ίδρυσε το 1926 ο μεγάλος Ελληνας μουσουργός Μανώλης Καλομοίρης. Τον σχεδόν έναν αιώνα προσφοράς στην εκπαίδευση μουσικών, από τις αίθουσες του κεντρικού κτιρίου του Εθνικού Ωδείου, στην πλατεία Βάθη, αλλά και από τις τάξεις των δεκάδων παραρτημάτων στην Ελλάδα και την Κύπρο –και στην Αίγυπτο ώς τη δεκαετία του ’50– έχουν διδαχθεί ήθος και μουσική μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα Ελλήνων μουσουργών. Η Μαρία Κάλλας, μάλιστα, όπως μας πληροφόρησε η διευθύντρια του Εθνικού Ωδείου και εγγονή του Μανώλη Καλομοίρη, Χαρά Καλομοίρη, πέρασε από τις τάξεις του ιδρύματος, με υποτροφία του ίδιου του ιδρυτή, αν και ποτέ τελικά δεν αποφοίτησε.

Οι εννέα δεκαετίες προσφοράς στη μουσική εκπαίδευση της χώρας θα εορταστούν με μία μεγάλη συναυλία των συνόλων του Εθνικού Ωδείου, στις 12 Νοεμβρίου, στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου σπουδαστές, καθηγητές και απόφοιτοι θα ξεδιπλώσουν για το κοινό όλη την γκάμα του ιδρύματος, στο οποίο έχουν μορφωθεί γενεές επί γενεών μουσικών.

Η προσφορά του ιδρύματος συνεχίζεται αμείωτη, παρά τις όποιες δυσκολίες και εμπόδια συναντά, έτσι κι αλλιώς, ο χώρος του πολιτισμού στη χώρα μας, αν και, όπως ανέφερε ο Βαγγέλης Μπουντούνης, έφορος τμήματος Νυκτών, «κατά την κρίση, στην Ελλάδα έχουμε αναγέννηση του πολιτισμού». Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε χθες, Τετάρτη, στο κεντρικό κτίριο του Εθνικού Ωδείου, παρουσία του αποφοίτου και κάποτε διδάσκοντα του ωδείου και νυν ακαδημαϊκού Θεόδωρου Αντωνίου, η κ. Καλομοίρη, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Περικλής Κούκος, ο κ. Β. Μπουντούνης, ο έφορος τμήματος Βυζαντινής Μουσικής Μιχάλης Μακρής, η έφορος τμήματος Σύγχρονου Τραγουδιού Αννα Διαμαντοπούλου - Αναστασιάδη και η κ. Στέλλα Μακρυγιάννη, εκ μέρους του Συλλόγου Αποφοίτων, έκαναν λόγο για το άνοιγμα του ιδρύματος σε όλες τις ηλικίες, με γνώμονα τη μουσική ως βασικό εργαλείο ανάπτυξης του ανθρώπου.

Τα στελέχη του Εθνικού Ωδείου μίλησαν για το πρόγραμμα Μουσικής Πατριδογνωσίας για παιδιά Δημοτικού, κάτι που, όπως ανέφεραν, εντάσσεται στην πάγια αρχή του ιδρύματος στην εξάπλωση και τη διερεύνηση της ελληνικής μουσικής. Ενα από τα πολύ ενδιαφέροντα προγράμματα του Εθνικού Ωδείου είναι εκείνο της Μουσικής Ακρόασης και Εκτίμησης, το οποίο απευθύνεται σε όσους θέλουν να γίνουν καλύτεροι επισκέπτες και ακροατές συναυλιών, όπερας κ.λπ. Το τμήμα της τζαζ επανεκκινεί με νέο στελεχιακό δυναμικό, ενώ συνεχίζονται όλες οι ομαδικές δράσεις των χορωδιών του Εθνικού Ωδείου, όπως είναι η παιδική, η σπουδαστική και εκείνη της παραδοσιακής και βυζαντινής μουσικής.

Στο πλαίσιο της κοινωνικής του προσφοράς, το Εθνικό Ωδείο θα δέχεται δωρεάν όσα παιδιά προσφύγων και μεταναστών επιθυμούν να παρακολουθήσουν μαθήματα, ενώ συνεχίζονται οι υποτροφίες προς μαθητές που δεν έχουν τα μέσα ώστε να καλύψουν τα απαιτούμενα δίδακτρα. «Οι πόρτες μας είναι ανοιχτές», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Καλομοίρη. «Είμαστε σαν μια μεγάλη αναγεννησιακή σχολή: διδάσκουμε ήθος και μουσική και παραδίδουμε συνεχώς τη σκυτάλη στους νεότερους. Μακάρι να γίνει και με τη μουσική ό,τι έγινε και με τα ΔΗΠΕΘΕ όταν πρωτοϊδρύθηκαν», ανέφερε ο κ. Κούκος.

Αυτό που αναφέρθηκε σχεδόν από όλους τους ομιλητές ήταν ένα πρόβλημα που χρονίζει. Δεν είναι άλλο από την άρνηση της πολιτείας να διαβαθμίσει τα ωδεία, ώστε να αποκτήσουν οι απόφοιτοι σαφή επαγγελματικά δικαιώματα, αφού οι απόφοιτοι των ωδείων είναι συνήθως επί ξύλου κρεμάμενοι. Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε, σ’ αυτό το ζήτημα τα ωδεία δέχονται «πόλεμο» από τα μουσικά ΑΕΙ της χώρας. Ο ακαδημαϊκός Θεόδωρος Αντωνίου, από την πλευρά του, τόνισε πως κάνει ό,τι περνά από το χέρι του, ώστε η Ακαδημία Αθηνών να θεσπίσει περισσότερα βραβεία μουσικής, όπως συμβαίνει, όπως είπε χαρακτηριστικά, με τη ζωγραφική ή με τη λογοτεχνία. Μάλιστα, ο κ. Αντωνίου ανέφερε ότι ο γενικός γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών επικαλείται έλλειψη σχετικών κονδυλίων και γι’ αυτόν τον λόγο δεν προχωρεί το συγκεκριμένο ζήτημα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ