ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο Τριανταφυλλίδης, στα «σκοτεινά»

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Ουσιαστικός και σεμνός ζωγράφος, ο Τριανταφυλλίδης έμεινε στη σκιά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αγνοήστε, ή τέλος πάντων κάνετε σαν να αγνοείτε, τους δεκάδες οίκους ανοχής που θα συναντήσετε στον δρόμο σας μαζί με τους αλλοδαπούς πελάτες που βολτάρουν απ’ έξω. Παρακάμψετε τις δυσάρεστες οσμές του Μεταξουργείου, μια περιοχή που δεν φημίζεται για την καθαριότητά της. Αν αισθάνεστε ανασφάλεια, πάρτε και κανέναν φίλο μαζί σας, διότι ακόμη και στη διάρκεια της ημέρας δεν είναι από τα μέρη όπου κυκλοφορεί κανείς απερίσπαστος. Και πηγαίνετε να δείτε την έκθεση του Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων στην οδό Μυλλέρου που εγκαινιάζεται σήμερα.

Πρόκειται για έναν εξαιρετικό ζωγράφο, που διακρίθηκε στην τέχνη του χρωστήρα αλλά και στην τέχνη του βίου και πραγματικά του αξίζει να τον γνωρίσουμε σε βάθος. Στο αφιέρωμα που έχει τίτλο «Ενα άλλο Τριάντα στη ζωγραφική», το οποίο επιμελείται ο διευθυντής της Πινακοθήκης Ντένης Ζαχαρόπουλος, παρουσιάζεται ανάγλυφα το έργο του καλλιτέχνη, ο οποίος δεν επιζήτησε ποτέ τη δημοσιότητα και την αναγνώριση, συνέβαλε όμως με τις αυτοϋπερβάσεις του στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής.

Γεννημένος σε εύπορη οικογένεια της Σμύρνης το 1881 είχε την οικονομική άνεση να ασχοληθεί με τη ζωγραφική, την οποία σπούδασε στην Αθήνα και ύστερα στο Μόναχο με προτροπή του δασκάλου του, Ιακωβίδη. Το 1910 πήγε στο Παρίσι και το 1912 πήρε μέρος στους Βαλκανικούς. Ηδη εγκαταλείποντας τη Γαλλία αποφάσισε να εγκαταλείψει και τον ακαδημαϊσμό ενστερνιζόμενος τα ρεύματα της εποχής του. Με συνοδοιπόρους τον Μαλέα και τον Λύτρα συνίδρυσε την Ομάδα Τέχνη. Η Μικρασιατική Καταστροφή εξαΰλωσε την περιουσία του και ο γάμος με μια γυναίκα που αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα υγείας τον εξουθένωσε οικονομικά. Υπέμεινε με στωικότητα όλα τα προβλήματα και προχώρησε αθόρυβα αλλά ουσιαστικά στη ζωγραφική. Για να τα βγάλει πέρα δίδασκε και πουλούσε έργα σε τιμές χαμηλές. Εζησε σε ένα χαμόσπιτο και πέθανε το 1955.

Η αναδρομική στον Ιακωβίδη θα σημάνει και μια νέα εποχή για την Πινακοθήκη, που ετοιμάζει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα με πολλά γεγονότα. Ομως αρκεί ένας κούκος για να φέρει την άνοιξη σε μια προβληματική γειτονιά;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ