Μερίδιο αγοράς χάνει η ΔΕΠΑ λόγω ανταγωνισμού

Μερίδιο αγοράς χάνει η ΔΕΠΑ λόγω ανταγωνισμού

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ΔΕΗ αποτελεί πιστωτικό κίνδυνο και για τη ΔΕΠΑ και αυτό γιατί είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της, απ’ τον οποίο εισπράττει το 30% περίπου του τζίρου της. Ενδεχόμενη κατάρρευση της ΔΕΗ θα συμπαρασύρει αυτομάτως και τη ΔΕΠΑ, η οποία έχει μπει επίσης σε τροχιά αβεβαιότητας. Οι ρυθμιστικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, βαρίδια που κουβαλάει ως εταιρεία ελεγχόμενη από το Δημόσιο, και η έλλειψη στρατηγικής περιορισμού του λειτουργικού της κόστους και αναδιοργάνωσης δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο που δοκιμάζει τις αντοχές της εταιρείας, που έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.

Με τη δραστηριοποίηση του Προμηθέας Gas (θυγατρική της Gazprom και του ομίλου Κοπελούζου) η ΔΕΠΑ, που μέχρι τώρα είχε ουσιαστικά το μονοπώλιο στην προμήθεια αερίου από τον σταθμό του Σιδηροκάστρου, χάνει το 1/4, περίπου, του μεριδίου της και αντίστοιχα έσοδα. Η Gazprom έχει συμβολαιοποιήσει ποσότητες ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως με την Προμηθέας Gas, και ήδη η ελληνορωσικών συμφερόντων εταιρεία τροφοδοτεί με αέριο μεγάλες βιομηχανίες, αλλά και ηλεκτροπαραγωγούς μέχρι πρότινος πελάτες της ΔΕΠΑ. Η εξέλιξη αυτή πέρα από τη μείωση μεριδίων καθιστά το χαρτοφυλάκιο καυσίμου της ΔΕΠΑ ακριβότερο και μη ανταγωνιστικό, καθώς η συμμετοχή του ρωσικού αερίου, που είναι φθηνότερο, περιορίστηκε έναντι του ακριβότερου που προμηθεύεται από την Bottas και του LNG που προμηθεύεται από την Αλγερία. Πρόσθετη απώλεια εσόδων προκύπτει για τη ΔΕΠΑ από τα μέτρα που ελήφθησαν για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στη χονδρική αγορά στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων. Από το 2017 μέσω δημοπρασιών θα διαθέτει σε τρίτους το 16% των ετήσιων ποσοτήτων της έναντι 10% σήμερα, ποσοστό που σταδιακά και ώς το 2020 θα φτάσει το 20%. Παράλληλα είναι υποχρεωμένη να αποδεσμεύσει δυναμικότητα στα τρία σημεία εισόδου της χώρας, περιορίζοντας τα μερίδιά της σε ποσοστό 67% στο Σιδηρόκαστρο, 55% στους Κήπους και 40% στη Ρεβυθούσα. Το πρόστιμο στην τουρκική εταιρεία Bottas, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που η ΔΕΠΑ υποχρεώθηκε με απόφαση Διαιτησίας να καταβάλει, ανέτρεψε σε μεγάλο βαθμό την πορεία της εταιρείας. Η ΔΕΠΑ δύσκολα θα ανακτήσει μέρος του ποσού αυτού από την αγορά, καθώς στο σύνολό τους οι ηλεκτροπαραγωγοί, με εξαίρεση τη ΔΕΗ, έχουν απαντήσει με προσφυγές στις επιστολές της εταιρείας για πληρωμή μέρους του ποσού (περί τα 80 εκατ. ευρώ συνολικά) κατ’ αναλογία των καταναλώσεών τους. Η πλευρά της ΔΕΠΑ επιδιώκει να αποφύγει τη νομική οδό και έχει καλέσει τους πελάτες της σε μια λύση «Win Win», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι της εταιρείας. Οι ανεξόφλητες οφειλές μεγάλων πελατών, βαρίδια που σέρνει η υπό δημόσιο έλεγχο ΔΕΠΑ, ανέρχονται συνολικά περίπου στα 120 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα η ΔΕΠΑ θα πρέπει να χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή της σε διεθνή project, όπως οι αγωγοί IGB και ΙGI, και να υλοποιήσει τα νέα στρατηγικά της σχέδια για επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου, αλλά και να αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή