Υποβολείο

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τώρα που τα κατά Καβάφην «αθρόα τάγματα των φιλεόρτων» μαντρώνονται σιγά σιγά στα σπίτια και στις δουλειές τους • θυμάμαι πάλι τον στίχο ενός άλλου ποιητή, του Μιχάλη Γκανά: «Ολο θυμάται όσα θα ’πρεπε να ζει / κι όλο ξεχνάει να ζήσει». • Μπαίνοντας στον όγδοο χρόνο της κρίσης, καθημαγμένοι και ανασφαλείς ακόμα, • ας είναι, • έτσι σαν ευχή επί τω νέω έτει, • να βρούμε τρόπο να το αντιστρέψουμε αυτό, • όσο γίνεται, • για να ζήσουμε κάπως πιο αληθινά • κάπως πιο κοντά σ’ αυτό που καθένας βαθιά επιθυμεί. • Γένοιτο. •

Ακούγεται λίγο σαν παραδοξολογία αυτό, σήμερα, στην Ελλάδα, • με τις θύελλες να μαίνονται γύρω μας και με τη βαρυσυννεφιά να απειλεί το αύριο με τα ακόμη χειρότερα, • αλλά ξεχνάμε ότι υφίσταται πάντα εκείνο το «εντυπωσιακό προφανές», που λέει ο Κούντερα: «Το εντυπωσιακό προφανές πως καθετί που υπάρχει (το έθνος, η σκέψη, η μουσική) μπορεί επίσης και να μην υπάρχει». • Ξεχνάμε δηλαδή «το αναπόφευκτο του πεπερασμένου». • Ξεχνάμε ότι κι αυτά που έχουμε ακόμα, • όσα καθένας έχει, • η υγεία, οι άνθρωποί μας, οι φίλοι, τα βιβλία, η αξιοπρέπεια, όση σώζεται, • «μπορούν επίσης και να μην υπάρχουν». • Το ξεχνάμε αυτό • ξεχνώντας ταυτόχρονα και να τα χαιρόμαστε όσο τα έχουμε. • Πεπερασμένα γαρ τα πάντα. •

Ανακαλώντας, μέρες που είναι, «το εντυπωσιακό προφανές» του Κούντερα • θυμήθηκα και κάτι που έγραψε για την τέχνη και την ανάγκη μας για την τέχνη σήμερα, • ξεκινώντας από την αμήχανη διαπίστωση για την προσωπική μου απομάκρυνση από αυτά, στη φάση που περνάω • (εξαιρουμένων των βιβλίων και μερικών ταινιών τα βράδια από το συνδρομητικό κανάλι) • μετά 40 χρόνια πυκνής συνάφειας –καθότι και επαγγελματικής. • Ακούγοντας λοιπόν ο Κούντερα «ένα νεαρό ξύπνιο» να μιλάει για τον Φελίνι «με ανάλαφρα περιπαικτικό τόνο», ένιωσε ξαφνικά την αίσθηση πως βρίσκεται «στην εποχή της μετά-τέχνης, • σ’ έναν κόσμο όπου η τέχνη εξαφανίζεται, • γιατί εξαφανίζεται η ανάγκη για τέχνη, • η ευαισθησία, • η αγάπη για την τέχνη». • Ο κόσμος μας σήμερα. •

Οσο κι αν στην Ελλάδα φαίνεται να το διαψεύδουν αυτό οι χιλιάδες πια παραστάσεις, • θεατρικές, χορευτικές, μουσικές κ.ά. που ανεβαίνουν κάθε χρόνο. • Με τη βούλα και της ΕΛΣΤΑΤ πια, • που για πρώτη φορά κατέγραψε • -πάνω από δύο χιλιάδες το 2015- • τα έργα (ή «έργα» -άλλη ψώρα κι αυτή με τις «επινοήσεις» του κάθε φούφουτου) που παρουσιάζονται στη σκηνή, • σε πάνω από τρεις και τέσσερις χιλιάδες παραστάσεις, • ενώπιον δύο και πλέον εκατομμυρίων θεατών • (των ίδιων και των ίδιων;). • Θα μου πεις είναι αυτό «η ανάγκη για τέχνη» στην οποία αναφέρεται ο Κούντερα • ή είναι απλώς η ανάγκη της αρένας για «άρτον και θεάματα». • Μια απάντηση ενδέχεται να δίνει ο γύρω μας πολιτισμός • -από το επίπεδο της πολιτικής ώς τη βαναυσότητα της καθημερινής μας ζωής. •

«Τρεις / είναι / οι π ρ α γ μ α τ ι κ ά / μ εγ ά λ ο ι / ο Κόμης / ο Πένης / ο Ελληνικός» • αντέγραφα τις προάλλες, αναφερόμενος στην ποίηση του Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλου • και μεγάλην απορίαν εξέφρασεν η φιλομαθής αναγνώστρια το Ζερμπινιώ • με email, sms και άλλα δαιμονικά • ερωτώσα πού μπορεί να προμηθευτεί το ανθολογικό της ποίησης αυτής φυλλάδιο • και ποίος παρακαλώ ο Κόμης, ο Πένης, ο Ελληνικός; • Για το πρώτο ερώτημα, επιφυλάσσομαι να απαντήσω καθότι δεν έχω συμμαζευτεί ακόμη οίκοι, • για δε το δεύτερο, • ο Σολωμός, ο Παπαδιαμάντης και ο Καβάφης, αντιστοίχως, αν δεν απατώμαι τουλάχιστον. • Και «Το ακροατήριον / ακροάται / εις στάσιν προσοχής / ενώ / σκληρός άνεμος / σκορπίζει / ανηλεώς / τα σαρίδια.»

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή