Δωρίζεται όπως είναι επιπλωμένο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Δωρίζεται όπως είναι επιπλωμένο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

2' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μοιράζει τα ιμάτιά του λόγω αδυναμίας, έλλειψης κονδυλίων ή έλλειψης πολιτικής; Την ώρα που το ενδιαφέρον των εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού έχει επικεντρωθεί στο σχέδιο νέου Οργανισμού, στο οποίο μάλιστα περιλαμβάνεται και το 8ο μεγάλο δημόσιο μουσείο της χώρας, το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης που έχει ως τμήμα του το «Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβος Ανωγειανάκης – Κέντρο Εθνομουσικολογίας», την ίδια ώρα στη Βουλή συζητιόταν η τύχη του δεύτερου σε άλλο νομοσχέδιο. Το μέλλον του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων και η δωρεά Ανωγειανάκη περνάει σε σ.ν. του υπουργείου Παιδείας με τίτλο: «Ρύθμιση θεμάτων του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις». Ποιο ακριβώς είναι το μέλλον του; Εκχωρείται στο Πανεπιστήμιο Αθηνών!

Η υπόθεση δημιουργεί ανησυχία για τη νέα περιπέτεια του μουσείου ύστερα από εκείνη του 2014 που το μετέτρεψε σε παράρτημα του ΜΕΛΤ (Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης) από το οποίο τώρα αποκόπτεται. Παρότι το μουσείο κατάφερε να ορθοποδήσει, νέα αλλαγή έρχεται να το ταράξει. Δωρίζεται όπως είναι στο ΕΚΠΑ. Απόφαση που καθρεφτίζει την αδυναμία του ΥΠΠΟΑ να κρατήσει ό,τι του ανήκει. Δημιουργεί όμως και έντονο προβληματισμό μήπως είναι η αρχή μιας σειράς άλλων επικίνδυνων εκχωρήσεων.

Συγκεκριμένα στο άρθρο 19 (παρ. 15) του σ.ν. του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι η συλλογή λαϊκών μουσικών οργάνων και η μουσικολογική βιβλιοθήκη, τα οποία περιήλθαν στο υπουργείο Πολιτισμού με δωρεά του Φοίβου Ανωγειανάκη το 1991 και σήμερα ανήκουν στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – Συλλογή Ανωγειανάκη, «περιέρχονται αυτοδικαίως κατά πλήρη κυριότητα, χωρίς την τήρηση οποιουδήποτε τύπου, πράξης ή συμβολαίου και χωρίς αντάλλαγμα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)».

Το ΕΚΠΑ καθίσταται ειδικός και καθολικός διάδοχος του ΥΠΠΟΑ ως προς τη συγκεκριμένη περιουσία «και οφείλει να διαχειρίζεται σύμφωνα με τους όρους της δωρεάς (1991), συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης της επωνυμίας «Συλλογή Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη –Κέντρο Εθνομουσικολογίας». Στο μεταξύ απαγορεύει τη μεταβίβαση όλης αυτής της περιουσίας σε τρίτον πλην της επαναμεταβίβασής της με δωρεά στο ΥΠΠΟΑ.

Στο πανεπιστήμιο παραχωρείται «κατά χρήση και χωρίς αντάλλαγμα» το ακίνητο της οδού Διογένους 1 στην Πλάκα (από τα καλύτερα φιλέτα της περιοχής), ώστε να συνεχίσει να εκτίθεται εκεί η συλλογή. Στο νομοσχέδιο (συζητήθηκε για δεύτερη ημέρα χθες και αναμένεται να ψηφιστεί την Πέμπτη), «η παραχώρηση αυτή αίρεται με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και ύστερα από σύμφωνη γνώμη του υπουργού Παιδείας».

Η συλλογή δωρεά του μουσικολόγου Φ. Ανωγειανάκη, που περιλαμβάνει 800 μουσικά όργανα και ηχητικά αντικείμενα από τον 18ο αιώνα, θεωρείται η πλουσιότερη συλλογή του είδους της στην Ελλάδα. Το μουσείο εγκαινιάστηκε το 1991, ενώ το 2014 υποβαθμίστηκε σε τμήμα του «Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – Συλλογή Φοίβου Ανωγειανάκη». Η συγχώνευση απαιτούσε καινούργιο σχεδιασμό και προσπάθειες. Πράγματι το ΜΕΛΜΟΣΦΑ μετά τη δημιουργία του νέου φορέα προσπάθησε να σταθεί ως μέρος ενός μεγάλου μουσείου που έχει δυναμική νέου οργανισμού. Ως δορυφόρος μαζί με άλλα μουσεία του ΜΕΛΤ όπως το Λουτρό των Αέρηδων και της Οδού Πανός, το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων κατάφερε να διευρύνει τις δραστηριότητές του, ολοκλήρωσε την ψηφιοποίηση των αρχείων του, ξανοίχτηκε σε δράσεις. Οπως το αφιέρωμα στους πρωτοποριακούς Ελληνες συνθέτες Ανέστη Λογοθέτη, Ιάννη Ξενάκη και Γιάννη Χρήστου με θέμα «Η Ελληνική ταυτότητα και παράδοση στο έργο τους», που ετοιμάζει για τις 12, 18 και 19 του μηνός με ελεύθερη είσοδο.

Η υπαγωγή του μουσείου στο πανεπιστήμιο είναι ακατανόητη, τη στιγμή που αποτελεί μέρος ενός μεγάλου νέου οργανισμού με μουσεία-πυλώνες και συγκεκριμένη αποστολή. Τώρα το δίκτυο σπάει, ενώ οι σχεδιασμοί για την «Αυλή των θαυμάτων», στο οικοδομικό τετράγωνο Αρεως, Κλάδου, Βρυσακίου, Αδριανού, κινδυνεύουν. Αναρωτιέται κανείς ποιος είναι ο λόγος που οδήγησε την υπουργό κ. Κονιόρδου να συμφωνήσει σε τέτοιες ανατροπές;

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή