ΕΛΛΑΔΑ

Προδιαγεγραμμένη ταλαιπωρία το μποτιλιάρισμα στην Ιονία Οδό

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Οι τμηματικές παραδόσεις των έργων αποδείχθηκαν τελικά εφιάλτης για πολλούς εκδρομείς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τις τμηματικές παραδόσεις πολλοί εμίσησαν, τα εγκαίνια ουδείς. Μόνο που τα κολακευτικά σχόλια για τα παραδοθέντα τμήματα της Ιονίας Οδού μετατράπηκαν κατά την επιστροφή των εκδρομέων... σε οδυρμό, με χιλιάδες οδηγούς να ταλαιπωρούνται μποτιλιαρισμένοι για ώρες μέχρι να φθάσουν στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου και να στέλνουν απλόχερα (και επίχειρα) «ευχές» προς το υπουργείο Υποδομών και την κοινοπραξία Νέα Οδό μέσω των κοινωνικών δικτύων.

Ας ξεκινήσουμε από τα γεγονότα: η παράδοση των σηράγγων στα Τέμπη (με μόνη εκκρεμούσα προσθήκη τα διόδια στην παλαιά εθνική οδό), της Κορίνθου-Πατρών (με ενιαίο πλάτος δύο λωρίδων παρότι δεν έχει τελειώσει ακόμα) και τμήματος της Ιονίας Οδού φαίνεται ότι ενθάρρυνε πολλούς Αθηναίους να εκδράμουν στις ιδιαίτερες πατρίδες τους (ή τις ιδιαίτερες πατρίδες των φίλων τους).

Περίπου 450.000 οχήματα πέρασαν τη Μεγάλη Εβδομάδα τα διόδια της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας, με σημαντικότερες ημέρες εξόδου, ως είθισται, τη Μεγάλη Πέμπτη και τη Μεγάλη Παρασκευή. Η έξοδος εκτιμάται ότι ήταν ελαφρά μειωμένη σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά (που όμως το Πάσχα συνέπεσε με την Πρωτομαγιά, με αποτέλεσμα να υπάρχει μία ημέρα αργίας ακόμα), αλλά αυξημένη σε σχέση με το 2015 (περίπου 5%).

Προς νότο, από τη Μεγάλη Δευτέρα έως τη Μεγάλη Παρασκευή πέρασαν από την Ελευσίνα περίπου 205.000 οχήματα. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο όμως βρίσκεται μετά την Ελευσίνα: η κυκλοφορία στο τμήμα Κορίνθου - Πάτρας αυξήθηκε φέτος κατά 12% σε σχέση με το 2016 και κατά 22% σε σχέση με το 2015, κάτι που δείχνει την «επιστροφή» εκδρομέων σε γνώριμες, αγαπημένες διαδρομές (τις οποίες οι περισσότεροι απέφευγαν λόγω εργοταξίων). Πάντως, τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου πέρασαν από την Παρασκευή πριν από την Κυριακή των Βαΐων μέχρι και την ημέρα του Πάσχα 128.000 οχήματα, παρουσιάζοντας μια μικρή αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Ομως, όσοι ταξίδεψαν προς Αιτωλοακαρνανία... και άνω μέσω των νέων τμημάτων της Ιονίας Οδού είχαν μια δυσάρεστη έκπληξη κατά την επιστροφή: το πρώτο τμήμα του έργου, από το Αντίρριο έως την Κλόκοβα δεν έχει ακόμα παραδοθεί. Ως αποτέλεσμα, τα οχήματα από τα νέα τμήματα της Ιονίας Οδού, την παλαιά εθνική οδό και το τοπικό οδικό δίκτυο οδηγούνταν όλα στον ίδιο δρόμο, με μια λωρίδα για 10 χιλιόμετρα «μπουκαλιού». Το «μονολώριδο» ξεκινούσε από την Ιονία Οδό πριν από την σήραγγα της Κλόκοβας, προκειμένου να μην ακινητοποιείται η κυκλοφορία μέσα στη σήραγγα.

Και το εύλογο ερώτημα όλων ημών είναι, ποιος φταίει; Σύμφωνα με τη Νέα Οδό, που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα, η παράδοση των πρώτων 10 χλμ. της Ιονίας Οδού καθυστέρησε λόγω της απαλλοτρίωσης 1 χλμ. γης στη Ρίζα Ναυπακτίας (η οποία έγινε... στις αρχές του έτους) και θα ολοκληρωθεί τέλη Μαΐου. Είναι προφανές, επίσης, ότι το υπουργείο Υποδομών άσκησε πίεση να δοθεί στην κυκλοφορία και η σήραγγα της Κλόκοβας (παρότι υπήρχε προθεσμία έως τον Αύγουστο) προκειμένου να δείξουμε (ως χώρα) στις κοινοτικές αρχές ότι το έργο που για δύο κοινοτικά πλαίσια χρηματοδότησαν γενναιόδωρα είναι λειτουργικό σε ένα μεγάλο μέρος του. Η ευθύνη της κοινοπραξίας είναι ότι ενέδωσε στην πίεση, παρότι γνώριζε τι θα επακολουθούσε. Η ευθύνη του Δημοσίου ήταν ότι άσκησε πίεση, παρότι γνώριζε τι θα επακολουθούσε.

Πάντως, η ιστορία των αυτοκινητοδρόμων δεν τελειώνει εδώ. Το υπουργείο Υποδομών θέλει να τελέσει εγκαίνια στην Ιονία όταν ολοκληρωθούν τα πρώτα 10 χλμ. του Αντίρριου - Κλόκοβας (μολονότι δεν θα έχει τελειώσει το βόρειο κομμάτι του άξονα). Η Κορίνθου - Πατρών θα έχει σε λίγες ημέρες νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, διότι πρέπει να ολοκληρωθούν τα τέσσερα ημιτελή τμήματα και να στρωθεί νέος ασφαλτοτάπητας. Επομένως, η εμπειρία δείχνει ότι οι οδηγοί θα είναι καλό να μην υπερεκτιμούν, ακόμα τουλάχιστον, το διαθέσιμο οδικό δίκτυο... για να μην απογοητευθούν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ