ΘΕΑΤΡΟ

Η κρίση και η επιβίωση του έρωτα, στην Πειραματική Σκηνή

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Με το συναίσθημα του έρωτα στο γενικότερο πλαίσιο της επικοινωνίας των ανθρώπων στα χρόνια της κρίσης καταπιάνεται το αφιέρωμα της Πειραματικής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ας πούμε ότι ο έρωτας είναι μια επίμονη περιπέτεια. Η περιπετειώδης πλευρά είναι αναγκαία, αλλά η επιμονή επίσης δεν είναι λιγότερο αναγκαία. Το να τα παρατήσει κανείς με τα πρώτα προβλήματα, δεν είναι παρά μία παραμόρφωση του έρωτα. Ο αληθινός έρωτας είναι εκείνος που θριαμβεύει διαρκώς, ενίοτε με δυσκολία, στα εμπόδια που ο χώρος, ο κόσμος και ο χρόνος βάζουν μπροστά του», γράφουν ο Αλέν Μπαντιού και ο Νικολά Τρουόν στο «Εγκώμιο για τον έρωτα» (εκδ. Πατάκη).

Θριαμβεύει ο έρωτας στην Ελλάδα της κρίσης; Εναν χρόνο μετά το αφιέρωμά της στον ελληνικό εμφύλιο, η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου επιστρέφει με ένα φεστιβάλ για τον έρωτα στα χρόνια των μνημονίων και της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. «Δεν πρόκειται για ένα θέμα ανάλαφρο», σπεύδει να τονίσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Πειραματικής Πρόδρομος Τσινικόρης. «Θεωρούμε ότι το να φωτίσουμε το θέμα της επικοινωνίας και των διαπροσωπικών σχέσεων είναι τόσο πολιτικό και σοβαρό όσο ήταν και ο εμφύλιος», μας λέει. Στην εποχή της εκρηκτικής ανόδου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, των fake news και της μετα-αλήθειας, στην κατάργηση των αυθεντιών και την πύρρειο νίκη της προσωπικής άποψης επί παντός επιστητού, η επικοινωνία των ανθρώπων σε όλα τα επίπεδα έχει υποστεί αλλαγές και αλλοιώσεις. Θα μπορούσε ο έρωτας να ξεφύγει από αυτό; «Μου λείπουν οι άνθρωποι που λένε “δεν ξέρω”. Εκπλήσσομαι με τον τρόπο που εκφράζονται οι άνθρωποι στο Διαδίκτυο, το πόσο εύκολα βρίζουν ή απαξιώνουν λέγοντας με την ίδια ευκολία την άποψή τους από τον Ερντογάν μέχρι το Survivor. Πιάσαμε λοιπόν τον έρωτα γιατί είναι κάτι που αφορά όλους, όχι μόνον ως ερωτική επιθυμία αλλά και ως ευγενής συμπεριφορά», σημειώνει ο κ. Τσινικόρης.

Στο φεστιβάλ της Πειραματικής, «Επτά χρόνια φαγούρα. Ο έρωτας στον καιρό των μνημονίων», το κοινό έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει με ελεύθερη είσοδο τέσσερις παραστάσεις διαφορετικής υφής και είδους. Στο «Μεγάλο Κρεβάτι» οι Μάνος Βαρβαδάκης, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου και Γιάννης Νιάρρος δημιουργούν μια παράσταση για την κρυμμένη ερωτική ατμόσφαιρα της Αθήνας στα χρόνια της κρίσης, χρησιμοποιώντας τη δομή και τα κλισέ της επιθεώρησης. Η Γιούλα Μπούνταλη εκκινεί από το ποίημα του Ουόλτ Ουίτμαν «The Sleepers» για να οικοδομήσει την περφόρμανς «Οσοι κοιμούνται» στα «κρεβάτια μιας χώρας σε ένταση».

Στις αναζητήσεις ενός άντρα και μιας γυναίκας που βρίσκονται σε προσωπική και κοινωνική κρίση θα βυθιστούμε με τη Βάσω Καμαράτου και τον Κώστα Κουτσολέλο, στο «Lasciatemi morire», καθ’ όσον ψάχνουν να βρουν κάτι που θα τους δώσει έναν λόγο να σηκωθούν από το κρεβάτι και το επόμενο πρωί. Τέλος, ο Χρήστος Καρασαββίδης μάς προτείνει μια διαφορετική ανάγνωση της «Λολίτας» του Ναμπόκοφ, «δοκιμάζοντας τις αντοχές της ανθρώπινης επιθυμίας και τα όρια του σύγχρονου θεάτρου», μεταφέροντας την ιστορία σε μια εποχή οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.

​​«Επτά χρόνια φαγούρα. Ο έρωτας στον καιρό των μνημονίων», Πειραματική Σκηνή, 20-30 Απριλίου, είσοδος ελεύθερη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ