ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Mειώθηκαν οι έλεγχοι και αυξήθηκε το λαθρεμπόριο καυσίμων

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενδείξεις ανάκαμψης εμφανίζει η αγορά καυσίμων τον Μάιο. Και ενώ ακολουθεί η τουριστική περίοδος, που κατά κανόνα υπόσχεται ενίσχυση της ζήτησης, αυτό που κυριαρχεί στους επαγγελματίες του κλάδου δεν είναι τα χαμόγελα, αλλά η έντονη ανησυχία για την έξαρση της παραβατικότητας.

Και βέβαια δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά, δεδομένου ότι η αγορά βρίσκεται πραγματικά στο έλεος του λαθρεμπορίου και της κάθε τύπου παραβατικότητας, αφού το περιβόητο σύστημα εισροών - εκροών, που σχεδιάστηκε από το 2012 και κόστισε περί τα 150 εκατ ευρώ (ιδιωτικούς και δημόσιους πόρους) δεν λειτουργεί και δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από το τέλος του 2018, ενώ οι έλεγχοι από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι σχεδόν ανύπαρκτοι. Καλύτερες συνθήκες για λαθρεμπόριο δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν, όταν μάλιστα η υψηλή φορολογία καθιστά το κίνητρο ισχυρότατο. Ως εκ τούτου, η ανησυχία της αγοράς είναι εύλογη όχι όμως και η εντυπωσιακή ψυχραιμία της κυβέρνησης, η οποία προεκλογικά είχε δεσμευθεί για ενίσχυση των δημοσίων εσόδων με 1 δισ. από την πάταξη της φοροδιαφυγής στα καύσιμα.

«Σοκ» προκάλεσαν στην αγορά και στους πολίτες της χώρας, που επιβαρύνονται συνεχώς με νέους φόρους, τα στοιχεία που παρουσίασε με έγγραφό του στη Βουλή ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Σταθάκης για τους ελέγχους των ειδικά εξοπλισμένων οχημάτων των ΚΕΔΑΚ το 2016, σε απάντηση σχετικής ερώτησης του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη και κυρίως η αφοπλιστική απάντηση του υπουργού στο ερώτημα γιατί δεν γίνονται έλεγχοι. «Είναι γεγονός ότι οι έλεγχοι έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, καθώς η ανά έλεγχο αμοιβή των ΚΕΔΑΚ που καθοριζόταν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και ΠΕΝ, από την 1η Ιανουαρίου του 2016 καταργήθηκε»!

Ούτε λίγο ούτε πολύ δηλαδή, ο υπουργός είπε ότι οι έλεγχοι σταμάτησαν γιατί κόπηκε το «μπόνους» των δημοσίων υπαλλήλων. Οπως μάλιστα ενημέρωσε τη Βουλή προωθεί τροπολογία για την προσωρινή επαναφορά της ανά έλεγχο αμοιβής των ΚΕΔΑΚ για να ξεκινήσουν πάλι οι έλεγχοι. Δεν είπε βέβαια τίποτα για την κατάσταση των ειδικών εξοπλισμένων οχημάτων που χρησιμοποιούν τα ΚΕΔΑΚ, τα ειδικά μηχανήματα των οποίων εξαιτίας του παροπλισμού και της έλλειψης συντήρησης, έχουν σοβαρές βλάβες και δεν μπορούν να λειτουργήσουν.

Τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΝ για τους ελέγχους των ΚΕΔΑΚ είναι δραματικά:

• Από 4.018 ελέγχους το 2014, το 2016 περιορίστηκαν μόλις σε 1.875, δηλαδή μείωση κατά 53%.

• Από 40 αποφάσεις επιβολής προστίμων το 2014, το 2016 εκδόθηκαν μόλις 10, δηλαδή μείωση κατά 75%.

• Το 2014 επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικής αξίας 1.784.554 ευρώ και το 2016 πρόστιμα αξίας μόλις 178.191 ευρώ, δηλαδή μείωση κατά 90%.

Ακόμη όμως και από αυτά τα πρόστιμα ελάχιστα ποσά εισπράχθηκαν. Συγκεκριμένα , από το 1,7 εκατ. ευρώ των προστίμων του 2014 στις αρμόδιες ΔΟΥ έφτασαν μόλις 125.543 εκατ. ευρώ, ενώ κανείς δεν γνωρίζει τι απέγινε με τα πρόστιμα των δύο επόμενων ετών.

Ολα αυτά, όταν ο ΣΕΕΠΕ έχει γνωστοποιήσει στα συναρμόδια υπουργεία εδώ και μήνες τα στοιχεία δύο ερευνών που πραγματοποίησε σε συνεργασία με το ΕΜΠ για να αναδείξει τα προβλήματα της παραβατικότητας της αγοράς.

Η πρώτη στην Αττική έδειξε ότι τα πρατήρια σε ποσοστό 14,5% του δείγματος που εξετάστηκε παρέδιδαν στους καταναλωτές ελλειμματικές ποσότητες καυσίμων. Η δεύτερη, σε Θεσσαλονίκη, Μαγνησία και Αχαΐα έδειξε παραβατικότητα σε ποσοστό 11% με απόκλιση στις παραδόσεις που φτάνει το 10%.

Τα καλά νέα για την αγορά είναι ότι τον Μάιο τα ανεπίσημα στοιχεία για τη ζήτηση δείχνουν ανάκαμψη με τη μείωση στις βενζίνες να περιορίζεται στο -4% από -11 % τον Απρίλιο και στο ντίζελ κίνησης στο -3% από -14% τον Απρίλιο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ