ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η σειρά των Ελλήνων στο Κάσελ

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Εργο του Γκιγέρμο Γκαλίντο, στο Κάσελ. Είναι τμήματα από βάρκες που μετέφεραν στην Ελλάδα μετανάστες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σχεδόν δύο μήνες μετά την αθηναϊκή της πρεμιέρα, η documenta εγκαινιάζει επισήμως, αύριο, το γερμανικό σκέλος στην πατρίδα της, το Κάσελ. Μαζί με την Μπιενάλε της Βενετίας είναι οι σπουδαιότερες εικαστικές διοργανώσεις στον κόσμο, με την ιταλική να πραγματοποιείται κάθε δύο έτη και τη γερμανική κάθε πέντε. Το 2017, πρωτοτυπώντας, ο Πολωνός καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta Ανταμ Σίμτσικ παρουσίασε και ένα μέρος της έκθεσης στην Ελλάδα με τίτλο «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», το οποίο αποτέλεσε το κύριο καλλιτεχνικό γεγονός της χρονιάς για εμάς και θα ολοκληρωθεί στις αρχές Ιουλίου.

Το γερμανικό σκέλος έχει συνάφειες με το ελληνικό, τόσο στο πνεύμα της έκθεσης όσο και σε κάποιους συμμετέχοντες καλλιτέχνες που είναι κοινοί. Στο Κάσελ, περισσότερο απ’ ό,τι στην Αθήνα, γίνεται αναφορά στην ιστορική, ενίοτε ταραχώδη, σχέση ανάμεσα στις δύο χώρες.

Από τις καινοτομίες της φετινής χρονιάς είναι πως ως κύρια έδρα της έκθεσης δεν χρησιμοποιείται το μουσείο Fridericianum, το οποίο φιλοξενεί έργα Ελλήνων καλλιτεχνών που ανήκουν στην συλλογή του ΕΜΣΤ. (Μόνες εξαιρέσεις σε αυτό είναι η παρουσίαση ενός βίντεο του καλλιτέχνη Μπεν Ράσελ αλλά και η πολύ επιτυχημένη παρέμβαση της Τουρκάλας εικαστικού στην επιγραφή του μουσείου, όπου, αντί για Fridericianum, πλέον γράφει Being Safe is Being Scary). Αντιθέτως, ο κύριος όγκος των έργων είναι στη Neue Galerie, καθώς και στην documenta Halle Neue Hauptpost (την οποίαν το artcrowd αποκαλεί Neue Neue Galerie).
Xάρτινος Παρθενών

Το έργο που κλέβει την παράσταση και θεωρείται από το κοινό και τους δημοσιογράφους το εμβληματικότερο έκθεμα είναι ένα ομοίωμα του Παρθενώνα φτιαγμένο από απαγορευμένα βιβλία κατά το παρελθόν είτε και στις ημέρες μας. Το έχει φτιάξει η εικαστικός Μάρτα Μινουχίν και αποτελείται από 100.000 εκδόσεις. Ο Ντάνιελ Κνορ –μεγάλη εγκατάσταση του οποίου υπάρχει στο αίθριο του Ωδείου Αθηνών– έχει κάνει ένα έργο στο Κάσελ που επίσης προκαλεί συζητήσεις: από το παράθυρο ενός πύργου δίπλα στο Fridericianum βγαίνει καπνός σαν να έχει πιάσει φωτιά. Και άλλοι καλλιτέχνες που έχουμε ήδη δει εμείς οι Ελληνες εκθέτουν την δουλειά τους, όπως ο Μεξικανός Γκιγέρμο Γκαλίντο (έργο του υπάρχει και στο Ωδείο). Παρουσιάζει κομμάτια από βάρκες που μετέφεραν μετανάστες στην Ελλάδα.

Η ελληνική παρουσία

Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά επέλεξε 180 έργα από 82 Ελληνες εικαστικούς, ανάμεσα στους οποίους ο Γιάννης Κουνέλλης, ο Λουκάς Σαμαράς και ο Βλάσης Κανιάρης. Ενδιαφέρον έχει ότι παρουσιάζονται έργα της Μπίας Ντάβου στο αφιέρωμα αυτό αλλά και του γιου της Ζάφου Ξαγοράρη, ο οποίος είναι από τους Ελληνες που συμμετέχουν στην documenta, όπως και ο Αγγελος Πλέσσας. Αίσθηση έχει προκαλέσει και το καινούργιο έργο του γλύπτη του «Δρομέα», Κώστα Βαρώτσου, ο οποίος παρουσιάζει κατακερματισμένες τις σημαίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Παρούσα στο Κάσελ και η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η οποία έκανε χαιρετισμό στη συνέντευξη Τύπου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η έκθεση με πολλά έργα Γιάννη Τσαρούχη που παρουσιάζεται στο Κάσελ, στο Μουσείο Ταφικών Εθίμων. Αξίζει να θυμηθούμε ότι το αθηναϊκό σκέλος της έκθεσης είχε αναφορά και στο Μουσείο Τσαρούχη στο Μαρούσι, για το οποίο γίνεται προσπάθεια αποκατάστασης του οικήματος όπου στεγάζεται.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ