ΒΙΒΛΙΟ

Η Νταϊάν πάνω στην άμμο

ΗΛΙΑΣ ΜΑΓΚΛΙΝΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ο Κύριος Γκρι

Μ​​ου τη συστήνει ο κύριος Γκρι, «επειδή βρισκόμαστε στην κορύφωση του καλοκαιριού», όπως λέει. Το όνομα αυτής: Νταϊάν Ουέμπερ (Diane Webber). Κοιτάζω τη φωτογραφία της. Η καλοκαιρινή Νταϊάν, με την άμμο να γλιστρά ανάμεσα στα δάχτυλά της, σε κάποια καλιφορνέζικη παραλία του 1955. Η Νταϊάν φιγουράρει σε κομβικά σημεία της κλασικής σήμερα, γλαφυρής αφήγησης «Thy Neighbour’s Wife» (1980), πολύχρονο ερευνητικό ρεπορτάζ του Γκέι Ταλίζι (Gay Talese), όπου ο γίγας του αμερικανικού non-fiction κατέγραψε τη σεξουαλική απελευθέρωση της μεταπολεμικής Αμερικής. Δεν θα μπορούσε να λείψει από αυτό η Νταϊάν, όσο κι αν, στην πρώτη της συνάντηση με τον συγγραφέα, τη δεκαετία του ’70, του έδωσε να καταλάβει πως το μόνο που δεν είχε ποτέ στον νου της ήταν η πορνογραφία και το erotica.

Γεννημένη στο Χόλιγουντ το 1932, απέκτησε φήμη όταν με το οικογενειακό της όνομα, Μάργκαρετ Εμπεϊ, φωτογραφήθηκε ως playmate του Playboy, τον Μάιο του 1955 και τον Φεβρουάριο του 1956. Εκείνη τη χρονιά, το 1955, παντρεύτηκε τον Τομ Ουέμπερ, με τον οποίο έζησε είκοσι χρόνια κι έκαναν ένα γιο.

Τη δεκαετία του ’60, η Νταϊάν ανάπτυξε, μαζί με τον σύζυγό της, νέες πρωτοβουλίες: μετέτρεψε τον γυμνισμό σε κοινωνικό κίνημα (τον υπερασπίστηκε με πάθος σε δικαστήριο της Αϊόβα το 1965), ενώ από το 1969 έως το 1980 εντρύφησε επαγγελματικά στην ανατολίτικη μουσική και τον χορό της κοιλιάς, ιδρύοντας και την ομάδα χορού Perfumes of Araby, στοχεύοντας σε ένα μεγάλο κοινό που δεν ήταν μόνον ανδρικό.

Ο Ταλίζι τη συναντά εκείνη ακριβώς την περίοδο και περιγράφει πώς η θηλυκή μορφή που στοίχειωσε τόσους Αμερικανούς στα ’50s από κοντά μάλλον θα τους απογοήτευε. Οχι επειδή δεν ήταν ελκυστική – κάθε άλλο. «Η Νταϊάν Ουέμπερ δεν χαμογέλασε όταν άνοιξε την πόρτα», γράφει ο Ταλίζι, ο οποίος θαύμασε την ευφυΐα και την ευφράδειά της, καθώς και την επιμονή της ότι οι γυμνές φωτογραφίσεις της νιότης της ήταν καλλιτεχνικές. Ο συγγραφέας θέλησε να σχολιάσει ότι στα μάτια ενός νεαρού αρσενικού η «τέχνη» εύκολα μετατρέπεται σε «πορνό» αλλά προτίμησε να μη μιλήσει και η Νταϊάν –φανερά πιο μαλακωμένη τώρα– δέχθηκε να τον δει άλλες δύο φορές για τις ανάγκες της έρευνάς του.

Σύμφωνα με τον κύριο Γκρι, οι πλέον αξιομνημόνευτες φωτογραφίσεις της Νταϊάν έγιναν για εξώφυλλα δίσκων τζαζ και lounge: «Jazz For Relaxation» (1956: «Σκεφτική μα και αισθησιακή, πάνω σε έναν τυπικό ’50s καναπέ, κάτω από ένα αφηρημένο έργο ζωγραφικής»), «Sea of Dreams» (1958: «Υποβρύχια, ονειρική λήψη μιας ευτυχισμένης Νταϊάν»), «Chile con Cugie» (1959: «Σπανιόλα χωρική, παρέα με τον Χαβιέ Κουγκάτ»), «Jewels of the Sea» (1961: «Υποβρύχιο γκρο πλαν του υπέροχου προσώπου της»), καθώς και στο άλμπουμ «Bedtime Music» (1965: «Οπου η Νταϊάν τρίβεται σαν παιχνιδιάρικη γάτα, γυμνή, σε καπιτονέ καναπέ») του Ιάπωνα Seiji Hiraoka και του κουαρτέτου του.

Η Νταϊάν Ουέμπερ έκλεισε τις μέρες της τον Αύγουστο του 2008, άρρωστη από καρκίνο. Τα τελευταία χρόνια εργάστηκε αθόρυβα ως βιβλιοθηκάριος και υπεύθυνη αρχείου σε νομική εταιρεία της Σάντα Μόνικα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ