ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Παραμύθι για Χρυσό Λιοντάρι

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο ευτυχής μετά τη βράβευσή του το βράδυ του Σαββάτου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια (σχετική) έκπληξη επιφύλασσε η απονομή των βραβείων του φετινού Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, το οποίο ολοκληρώθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου. Σχετική, διότι το «Shape of Water» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, που τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα, έτυχε πολύ θερμής υποδοχής την ημέρα της προβολής του στη Μόστρα και τοποθετήθηκε αμέσως ανάμεσα στα φαβορί. Και πάλι ωστόσο η επικράτησή του έναντι ταινιών μεγαλύτερου κοινωνικού και πολιτικού ενδιαφέροντος, που υπήρχαν στο διαγωνιστικό τμήμα, μόνο δεδομένη δεν θα έπρεπε να θεωρείται. Τελικά πάντως φάνηκε πως η κριτική επιτροπή, προεξάρχουσας της προέδρου Ανέτ Μπένινγκ, συγκινήθηκε περισσότερο από την ιδιαίτερη ιστορία του Ντελ Τόρο, επιβραβεύοντας τη... δύναμη της αγάπης.

«Πιστεύω στη ζωή, πιστεύω στην αγάπη και πιστεύω και στο σινεμά», είπε εμφανώς συγκινημένος ο Μεξικανός σκηνοθέτης, αμέσως μετά την απονομή του κορυφαίου βραβείου του Φεστιβάλ. Στο «Shape of Water», τοποθετημένο στην ψυχροπολεμική Αμερική των ’60s, η μοναχική Ελίζα (Σάλι Χόκινς) ανακαλύπτει πως το εργαστήριο στο οποίο εργάζεται είναι σπίτι για ένα υπερφυσικό υβριδικό πλάσμα. Και οι δυο τους φυσικά ερωτεύονται... Στο καστ της ταινίας συμμετέχουν ακόμα ο Μάικλ Σάνον και η Οκτάβια Σπένσερ, ενώ έχει ενδιαφέρον πως αυτή είναι μόλις η τέταρτη ταινία –και πρώτη με τόσο καλές κριτικές– του Ντελ Τόρο, μετά τον αριστουργηματικό «Λαβύρινθο του Πάνα» του 2006. Φαίνεται πως ο μάστορας του σύγχρονου σινεμά του φανταστικού αυτήν τη φορά χτύπησε διάνα.

Στα υπόλοιπα τώρα, το δεύτερο σε σημασία βραβείο του Φεστιβάλ, ο Αργυρός Λέοντας, απονεμήθηκε στο «Foxtrot» του Ισραηλινού Σάμουελ Μαόζ, ο οποίος επέστρεψε στη Βενετία –και γενικότερα στις μεγάλου μήκους δουλειές– μετά το εξαιρετικό «Lebanon» του 2009. Εδώ, σε ένα σουρεαλιστικής υφής τρίπτυχο έργο, εξερευνά τόσο την έννοια της απώλειας όσο και τη στρατιωτική κουλτούρα της χώρας του. Μια άλλη πολυσυζητημένη ταινία του Φεστιβάλ τιμήθηκε με το βραβείο σεναρίου: στο «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri», το οποίο υπογράφει ο Μάρτιν Μακντόνα («Αποστολή στην Μπριζ»), η Φράνσις Μακντόρμαντ υποδύεται μια αποφασισμένη μητέρα που τα βάζει με τις τοπικές αρχές, κατηγορώντας τες για την αποτυχία τους να συλλάβουν τον δολοφόνο της κόρης της.

Ηχηρές «απουσίες»

Το βραβείο σκηνοθεσίας πήγε στον Γάλλο Ξαβιέ Λεγκράντ για το δράμα χωρισμού «Jusqu’a la garde», ενώ οι διακρίσεις για τον ανδρικό και τον γυναικείο ρόλο κατέληξαν στον Παλαιστίνιο Καμέλ Ελ Μπασά («The Insult») και τη σπουδαία Βρετανίδα Σαρλότ Ράμπλινγκ («Hannah») αντίστοιχα. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως από τους βραβευθέντες απουσιάζουν εντελώς μερικές από τις ταινίες, οι οποίες προκάλεσαν μεγάλες συζητήσεις, πριν και κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ· τέτοιες είναι το «Suburbicon» του Τζορτζ Κλούνεϊ, το «Downsizing» του Αλεξάντερ Πέιν και βέβαια το (πιο πολυσυζητημένο) «Mother!» του Ντάρεν Αρονόφσκι.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ