ΕΛΛΑΔΑ

Οι συμπτώσεις και ο πόλεμος συμφερόντων πίσω από το «Αγία Ζώνη ΙΙ»

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Θόδωρος Κουντούρης έχει σε πλαστικοποιημένο αντίγραφο τη δωρεά που είχε κάνει (ένα τζίπ 4x4) στο λιμενικό κλιμάκιο των Καλών Λιμένων στην Κρήτη, όπου συνεργαζόταν πριν από μια πενταετία με τη ΣΕΚΑ. Ο Κουντούρης, πλοιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ», έχει δουλέψει με όλους τους μεγαλύτερους πετρελαϊκούς ομίλους της χώρας ακόμη και μετά την περίοδο που απέκτησε άδεια εμπορίας πετρελαιοειδών με την εταιρεία του, τη FOS το 2011. Οπως και οι περισσότεροι συνάδελφοί του υπήρξε ναυτικός προτού αποκτήσει δικά του πλοία.

Ο Κουντούρης πιστεύει ότι τα προβλήματά του άρχισαν το περασμένο καλοκαίρι, όταν κέρδισε το συμβόλαιο με τη Hapag Lloyd (σ.σ. η εταιρεία επιβεβαίωσε χθες ότι η εταιρεία του Κουντούρη θα φόρτωνε πλοίο της με καύσιμα την επομένη του ατυχήματος) και την Evergreen, δύο μεγάλες εταιρείες ξηρού φορτίου. «Διακόσιες χιλιάδες τόνοι τον χρόνο δεν είναι και μικρή δουλειά. Στα διυλιστήρια με ρώταγαν πώς την πήρα...». Η αλήθεια ήταν ότι τα πλοία αυτών των εταιρειών ανεφοδιάζονταν προηγουμένως στην Κωνσταντινούπολη, άρα η εταιρεία του Κουντούρη θα έπρεπε να είναι ανταγωνιστική.

Ο Κουντούρης θεωρεί ότι δέχεται τον πόλεμο από συμφέροντα που ήθελαν να αποσπάσουν το φορτίο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» «για δικούς τους λόγους». Είναι τα ίδια συμφέροντα, θεωρεί, που αποκάλεσαν την εταιρεία του «καλαμπούρι».

Εν τω μεταξύ, ενδεικτική της ατμόσφαιρας που υπάρχει στο Πέραμα είναι και η «σύμπτωση» ότι τις ημέρες του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ» υπήρξε έρευνα της αστυνομίας και της εισαγγελίας σε άλλη εταιρεία που επίσης συνεργάζεται με μεγαλύτερες εταιρείες διακίνησης πετρελαιοειδών. Η τελευταία έχει ένα δικό της πλοίο, νοικιασμένο από την υπό εκκαθάριση Jetoil, και δύο άλλα από μια μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου. Ολα αυτά τα πλοία έχουν πάνω-κάτω την ίδια ηλικία (40-50 έτη) και όλα είναι ασφαλισμένα για αστική ευθύνη, καθώς η συνολική ασφάλισή τους (του σκαριού και του μηχανοστασίου) είναι εξαιρετικά ακριβή.

Δηλωμένο υπόλοιπο

Ο Κουντούρης φόρτωσε 1.950 τόνους (1.600 μαζούτ και 350 τόνους πετρελαίου ναυτιλίας) το πρωί του Σαββάτου 9/9. Σύμφωνα με πληροφορίες από τα τελωνεία, υπήρχε δηλωμένο υπόλοιπο που ήταν εν γνώσει των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών. Το υπόλοιπο ήταν ακόμη 600 τόνοι. Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής είχε δηλώσει ότι το ακριβές ύψος του καυσίμου που έχει διαρρεύσει θα γίνει γνωστό όταν απαντληθεί και η τελευταία σταγόνα του φορτίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Οι υπηρεσίες του Λιμενικού έχουν σε εκτιμήσεις των πρώτων ημερών ανεβάσει το μεταφερόμενο καύσιμο σε 2.800 τόνους. Εκτίμηση που σε μία περίπτωση είχε δεχθεί και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας.

Η ποσότητα αυτή των καυσίμων, πάντως, κατ’ εκτίμηση των διωκτικών αρχών, δεν αρκεί για να τεκμηριώσει τη λαθρεμπορία ως κίνητρο, αιτία ή αφορμή του ναυαγίου. Αντιθέτως, η λυσσαλέα αντιπαράθεση για την τύχη του φορτίου στα σπλάχνα του «Αγία Ζώνη ΙΙ» μπορεί να εξηγήσει γιατί διεκόπη επί ένα 24ωρο η απάντληση των καυσίμων ύστερα από ψιθύρους προς τις διωκτικές υπηρεσίες. Να σημειωθεί ότι σε όλη τη διάρκεια της απάντλησης οι κρατικές υπηρεσίες παρακολουθούσαν ή όφειλαν να παρακολουθούν τη διαδικασία που είχε ως αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν συνολικά 1.500 τόνοι καυσίμων στο πλοίο «Lassea». Με την κατάσχεση του φορτίου είναι βέβαιο ότι δεν είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί το τίμημα από επαναπώλησή του για την κάλυψη των ζημιών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ