ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα δικαστικά απόνερα μιας μεγάλης επένδυσης

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

Το ύψος της επένδυσης πρέπει να έχει περάσει τα 60 εκατ., ίσως και τα 80 εκατ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Είναι από τις μεγαλύτερες επενδύσεις ξενοδοχείων στη Βόρεια Ελλάδα. Το ύψος της πρέπει να έχει περάσει τα 60 εκατ., ίσως και τα 80 εκατ. Ακόμα και αυτή η επένδυση ωστόσο κατέληξε, παρά το γεγονός ότι λειτουργεί και παίρνει επαινετικά σχόλια από τους χρήστες των υπηρεσιών της επιχείρησης που επένδυσε, οι πρωταγωνιστές της απασχολούν τα δικαστήρια της χώρας με έγερση απαιτήσεων σε αστικές διαδικασίες στη Θεσσαλονίκη και στα ποινικά δικαστήρια της Αθήνας.

Από 40 κύματα

Κεντρικό πρόσωπο των επενδυτών είναι ο Ελληνορώσος κατασκευαστής Βαλέριος Ραγότης. Με εμπειρία κατασκευής πολυκατοικιών και εμπορικών στη Ρωσία, ο Β. Ραγότης έρχεται στην Ελλάδα και αγοράζει μια αρκετά μεγάλη έκταση 120 στρεμμάτων στη θέση Κάνιστρο της Χαλκιδικής. Ο κατασκευαστής αρχίζει την υλοποίηση του σχεδίου του το 2006, περνάει από 40 κύματα και το 2012 βάζει το έργο στη φάση της προμελέτης, ενώ προσλαμβάνει ως εργολάβο τον Τάσο Αδαμίδη, ο οποίος έχει μια τεχνική εταιρεία στη Θεσσαλονίκη. Ο Αδαμίδης κάνει τα έργα εκσκαφών για την εταιρεία Stroicentre Real Estate A.E. που ανήκει και αυτή στον Ραγότη. Ενας στενός συνεργάτης του Ραγότη πιστοποιεί τα έργα που γίνονται και στη συνέχεια ο Αδαμίδης και οι άλλοι υπεργολάβοι πληρώνονται. Πρόβλημα ρευστότητας σε αυτήν τη φάση δεν υπάρχει. Ο Αδαμίδης σύμφωνα με δικούς του υπολογισμούς, που δεν αμφισβητούνται από την άλλη πλευρά, θα πάρει 17 εκατ. από τον Ραγότη, αλλά θα κάνει αγωγή όταν σταματήσει η ροή του χρήματος. Αυτό θα γίνει στην τελική φάση της κατασκευής το 2016 και ενώ εργοταξιάρχης είναι πια ο μηχανικός Βασίλης Μαμουλίδης, ο οποίος έπειτα από σχετικές οδηγίες εκδίδει επιταγές 2,5 εκατ. ευρώ, που σφραγίζονται όλες. Παρά τις αλλεπάλληλες εκκλήσεις του η εταιρεία αρνείται να πληρώσει επικαλούμενη ότι οι «νέοι μέτοχοι διαφωνούν με τους παλιούς. «Διότι εν τω μεταξύ ο Ραγότης έχει πουλήσει ένα ποσοστό του περιοριζόμενος στο 25%». Οι εργολάβοι από την πλευρά τους επικαλούνται ότι το συμβόλαιο το έχει υπογράψει η εταιρεία και δεσμεύει παλιούς και νέους μετόχους.

Ελλειψη εγγυητικών

Ο Μαμουλίδης σε δικόγραφο των συνηγόρων του υποστηρίζει ότι για το έργο της μαρίνας δεν αντιμετώπισε το παραμικρό πρόβλημα, καθώς η μελέτη του γραφείου που την είχε αναλάβει περιλάμβανε επικυρωμένα σχέδια, τεύχη, προϋπολογισμό και επιμετρήσεις. Αντίθετως, σε ανώνυμο σημείωμα που έλαβε η «Καθημερινή», επισημαίνεται ότι στη σύμβαση για την κατασκευή του ξενοδοχείου δεν περιλαμβάνονται ποινικές ρήτρες για την περίπτωση καθυστέρησης του έργου, μελέτες εφαρμογής, τεχνική περιγραφή και αναλυτικός προϋπολογισμός, παρά το γεγονός ότι γίνεται αναφορά σε αυτόν. Επίσης η Stroicentre, μια εταιρεία με μετοχικό κεφάλαιο 60.000, αναλαμβάνει να κατασκευάσει έργο 48 εκατ., χωρίς να υποχρεώνεται να εκδώσει εγγυητικές καλής εκτέλεσης και λειτουργίας. Παρ’ όλα αυτά το έργο εντάσσεται στο ΕΣΠΑ (10 εκατ.) και δανειοδοτείται από ελληνικές και ρωσικές τράπεζες (μόνο η Εθνική δίνει 20 εκατ.). Το ξενοδοχείο κτίζεται σε χρόνο ρεκόρ (σ.σ. σήμερα λειτουργεί με εξαιρετικές κριτικές). Η κατασκευή του ωστόσο ξεπερνάει τα 41 εκατ., ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία φαίνεται ότι έχει καταβάλει και δαπάνες της εταιρείας που λειτουργεί το ξενοδοχείο. Θα επρόκειτο για μια ιδιωτική διαφορά αν οι εργολάβοι που δούλεψαν για τη Stroicentre δεν μιλούσαν για «απάτη που είχε στηθεί από την αρχή». Ο ισχυρισμός αυτός δεν επιβεβαιώνεται από στοιχεία που έχουν προσκομισθεί στο πλαίσιο των δύο δικογραφιών (αστικά στη Θεσσαλονίκη και ποινική δίκη στην Αθήνα). Πάντως, η εταιρεία στις 31/12/2016 δεν ήταν φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερη.

Βάση του έργου είναι δύο συμβάσεις που μεταξύ άλλων είχε υπογράψει υπό άλλη ιδιότητά του ο σημερινός υφυπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας για την κατασκευή ξενοδοχειακού συγκροτήματος και καταφυγίου τουριστικών σκαφών της εταιρείας Med Sea Health, αξίας ύψους 48 εκατ. ευρώ. Ο Πιτσιόρλας, ο οποίος παραιτήθηκε από την εταιρεία Med Sea Health αμέσως μόλις ανέλαβε την ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ, δεν έχει εμπλοκή στην εκτέλεση του έργου από το οποίο προέκυψαν οι δικαστικές εκκρεμότητες, δεν περιλαμβάνεται μάλιστα στα πρόσωπα εναντίον των οποίων έχουν στραφεί ο πρώην εργοταξιάρχης του έργου και εργολάβοι που το κατασκεύασαν σε χρόνο ρεκόρ. «Οι εκκρεμότητες με τις πληρωμές στους εργολάβους παρουσιάσθηκαν μετά την αποχώρησή μου», είπε στην «Κ» ο υφυπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας. Ο εκπρόσωπος της Med Sea Health δεν απάντησε στις ερωτήσεις της «Κ» μέχρι την ώρα που τυπώνονταν αυτές οι γραμμές. Σε μια αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, το Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης αποφασίζει να δεσμευθεί η περιουσία και των δύο εταιρειών, εκείνης που λειτουργεί το ξενοδοχείο και εκείνης που έκανε την κατασκευή, καθώς τις θεωρεί συνδεδεμένες.

Πάνω στην απελπισία του ο εργοταξιάρχης καλεί το Τεχνικό Επιμελητήριο ζητώντας του να κοστολογήσει την κατασκευή. Μετά 8,5 μήνες τα δύο μέλη του επιμελητηρίου, κι ενώ δίνουν διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου, υποστηρίζουν ότι δεν είναι σε θέση να κοστολογήσουν την κατασκευή «εξαιτίας της συνθετότητάς της» και της «έλλειψης τεκμηρίωσης». Παρά το γεγονός ότι η πλευρά των μετόχων είναι εκείνη που φαίνεται απρόθυμη να συνεργασθεί με το ΤΕΕ, η τελική κατάληξη της μεσολάβησης του ΤΕΕ είναι που εξοργίζει τον Μαμουλίδη. Επειτα από αυτό, εργοταξιάρχης και εργολάβοι στράφηκαν στη Δικαιοσύνη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ