ΕΛΛΑΔΑ

Για τα τέλη και τον ΕΝΦΙΑ στο διπλανό... μίνι μάρκετ

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

«Με ενδιαφέρει η εξυπηρέτηση του πελάτη. Να έχει στο μυαλό του πως για ό,τι χρειαστεί, είμαι εδώ», λέει ο Παύλος Φωτιάδης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Γίνονται αιτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα. Να έχετε μαζί σας κωδικούς Taxisnet, ΑΜΚΑ, ΙΒΑΝ λογαριασμού». Η επιγραφή βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο ταμείο του μίνι μάρκετ και σε μεγάλη γραμματοσειρά για τη μεγαλύτερη σε ηλικία πελατεία. Στον τοίχο πίσω από το ταμείο, με μικρότερα γράμματα, διαβάζουμε και το εξής: «Φόρος καλημέρας/καλησπέρας: “Δώσε μου τσιγάρα” +20%, “Γεια, ένα πακέτο τσιγάρα” +10%, “Καλημέρα/καλησπέρα! Μπορείς να μου δώσεις ένα πακέτο τσιγάρα; Να ’σαι καλά, καλή συνέχεια!” Ανευ φόρου». Γιατί αν κάτι έχει μάθει ο 31χρονος Παύλος Φωτιάδης, στα 5,5 χρόνια που κλείνει ως ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ, είναι ότι δεν κάνουν μόνο οι καλοί λογαριασμοί τους καλούς φίλους. Οπως σε κάθε μαγαζί της γειτονιάς, η ευγένεια μπορεί να αλλάξει το πρόσημο σε θετικό ακόμα και αν η «σούμα» στο τέλος της ημέρας είναι μέτρια.

Από την πλευρά του κάνει ό,τι μπορεί. Από την πρώτη στιγμή που άνοιξαν με τη σύζυγό του την επιχείρηση στην οδό Ηχούς, έναν παρ’ όλα αυτά ήσυχο δρόμο του Παλαιού Φαλήρου, ήξεραν ότι για να επιβιώσουν εν μέσω κρίσης θα έπρεπε να ξεχωρίζουν. Τόσο στην ποιότητα της εξυπηρέτησης όσο και στο εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων. Ετσι, εκτός από τα γνωστά είδη του «ψιλικατζίδικου», σήμερα στο μαγαζί τους θα βρεις ποτά και τρόφιμα, ρωσικά προϊόντα, είδη καθαρισμού, φιάλες υγραερίου, είδη γραφείου, είδη ραπτικής, φρέσκο ψωμί και ένα σωρό άλλα, ενώ στο ταμείο μπορεί κάποιος να εξοφλήσει μεταξύ άλλων λογαριασμούς (και ληξιπρόθεσμους) ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, φυσικού αερίου και κινητής τηλεφωνίας, να ανανεώσει την κάρτα ανεργίας του ΟΑΕΔ, να πληρώσει τον ΕΝΦΙΑ, τα τέλη κυκλοφορίας και τα εκκαθαριστικά.

Ο Παύλος επίσης αναλαμβάνει να στείλει φαξ, μέιλ, να σκανάρει και να εκτυπώσει έγγραφα. «Μέχρι και δακτυλογράφηση κάνω, αν χρειαστεί. Δηλαδή, με ρώτησε μια κυρία αν μπορώ να τη βοηθήσω και σκέφτηκα ότι δεν είναι δύσκολο, μπορώ να το κάνω», λέει στην «Κ», εξυπηρετώντας παράλληλα τους πελάτες του. Η επένδυση, πάντως, σε έναν καλό εκτυπωτή ήταν σωστή κίνηση, όπως αποδεικνύεται. Είναι πολλοί εκείνοι που καλύπτουν εκεί τις πάμπολλες ανάγκες που γεννά η γραφειοκρατία.

Οπως γράφει και η επιγραφή στο ταμείο, το μίνι μάρκετ αναλαμβάνει και τις αιτήσεις για κοινωνικό μέρισμα, αν και η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν υπήρξε πολύ δημοφιλής. «Ο κόσμος ήταν μάλλον διστακτικός, σκεπτόμενος ίσως ότι θα μάθουμε προσωπικά στοιχεία. Πάντως, εμείς τους δίνουμε και αυτή τη δυνατότητα». Ωστόσο, τους εμπιστεύονται για την έκδοση των τελών κυκλοφορίας ή των ενημερωτικών σημειωμάτων συντάξεων. Εννοείται ότι το μαγαζί είναι ένα από τα λίγα στην Αθήνα που εκδίδουν και ηλεκτρονικό εισιτήριο. «Με το εισιτήριο γίνεται χαμός», θα πει ο κ. Φωτιάδης. «Είμαστε ένα μικρό ΚΕΠ της γειτονιάς, τις περισσότερες ηλεκτρονικές υπηρεσίες τις καλύπτουμε».

Εδώ και περίπου ένα χρόνο, επίσης, το μίνι μάρκετ έχει ενταχθεί στο δίκτυο Clever Point, δηλαδή δέχεται δέματα από κούριερ και τα φυλάει μέχρι να τα παραλάβει ο καταναλωτής, ενώ μέσω του μαγαζιού μπορεί κάποιος να κάνει τη δική του αποστολή δέματος. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα διαδεδομένη πρακτική στο εξωτερικό, που όμως μόλις πρόσφατα ξεκίνησε στην Ελλάδα από την εταιρεία Clever Services. «Είναι μια απάντηση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές σήμερα, με το καθημερινό τρέξιμο και το άστατο ωράριο εργασίας, να παραλάβουν ένα δέμα για παράδειγμα από μια online αγορά τους» εξηγεί στην «Κ» ο Γιάννης Χατζής, υπεύθυνος ανάπτυξης δικτύου της εταιρείας. «Μια εταιρεία κούριερ δουλεύει 9-5 παραδοσιακά, ωράριο που δεν μας καλύπτει πάντα». Η εταιρεία λοιπόν ανέπτυξε την υπηρεσία pick up, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέγει το σημείο που τον βολεύει για να παραλάβει ο ίδιος το δέμα του. «Χρησιμοποιούμε καταστήματα που λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο, όπως πρατήρια, ανθοπωλεία, κάβες και κυρίως μίνι μάρκετ, στα οποία η πρόσβαση στην καθημερινότητά μας είναι εύκολη».

100 σημεία Clever Point

Ηδη λειτουργούν 100 σημεία Clever Point στην Αττική, τα οποία είναι ανοιχτά 7 ημέρες την εβδομάδα και από το πρωί ώς αργά το βράδυ. Από την πλευρά τους, τα καταστήματα, εκτός από ένα ποσοστό, κερδίζουν και από την προσέλευση. «Αν μπεις σε ένα μίνι μάρκετ για να παραλάβεις το δέμα σου, κάτι μπορεί να θυμηθείς ότι χρειάζεσαι για το σπίτι».

Φυσικά, στο δίκτυο εντάσσονται σύγχρονα μαγαζιά, με ιδιοκτήτες που έχουν γνώσεις υπολογιστή και Ιντερνετ. Ο Παύλος δεν μπορούσε να μην είναι ένας από αυτούς. Οπως λέει, είναι πολλοί αυτοί που ορίζουν το μίνι μάρκετ του ως σημείο παραλαβής των δεμάτων τους από τις παραγγελίες τους μέσω Ιντερνετ. «Βολεύει γιατί είμαστε ώς αργά το βράδυ ανοικτοί και ο κόσμος όλη ημέρα τρέχει».

Οταν άνοιξαν το μαγαζί, το 2012, ένα «τσικ» πριν η κρίση βαθύνει στην Ελλάδα, οι δουλειές πήγαιναν πολύ καλά. «Σήμερα ο τζίρος έχει μειωθεί, ιδίως στα τσιγάρα που έχουν ακριβύνει, αλλά είναι ποιοτικότερος. Εχουμε κερδίσει κόσμο σε άλλα πράγματα που συχνά είναι φθηνότερα και από το σούπερ μάρκετ. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι χωρίς τσιγάρα, ένα μίνι μάρκετ σε έξι μήνες πέθανε. Ακόμα και τώρα».

Πόσοι πελάτες μπαίνουν καθημερινά; «Μισό λεπτό» λέει ο Παύλος κοιτάζοντας την οθόνη του υπολογιστή του. «Να, χθες για παράδειγμα καταγράψαμε 182 συναλλαγές, των επτά ευρώ κατά μέσον όρο από 2,5 προϊόντα ανά συναλλαγή». Ηταν αναμενόμενο να διατηρεί τέτοια δεδομένα. Η προηγούμενη δουλειά του ήταν λογιστής σε χρηματιστηριακή. «Οταν κάποια στιγμή με απέλυσαν, σκεφτήκαμε να αλλάξουμε πορεία. Κάναμε μεγάλη έρευνα, οι ειδικοί μας είπαν ότι είναι καλή ευκαιρία, δεν θα βγάλουμε “λεφτά”, αλλά θα είμαστε άνετα οικονομικά. Πράγματι, έτσι συνέβη. Δεν λείπει κάτι στην οικογένειά μας, αλλά δεν είμαστε να αγοράζουμε σπίτια ή αυτοκίνητα. Ξέραμε επίσης ότι αυτή η δουλειά είναι σκλαβιά. Είσαι εδώ πάντα. Για τον πελάτη σου».

Παροχή υπηρεσιών λόγω της κρίσης

Ο κλάδος της μικρής λιανικής έχει χτυπηθεί όσο λίγοι από την οικονομική κρίση. Από 18.500 περίπτερα σε όλη την Ελλάδα το 2009, έχουμε φτάσει σήμερα στις 7.500, ενώ από 20.000 μίνι μάρκετ και καταστήματα ψιλικών, τα σημεία σήμερα έχουν μειωθεί στις 12.000. Για «συντονισμένη εξόντωση του περιπτέρου» κάνει λόγο στην «Κ» ο Γιώργος Δούκας, πρόεδρος του Συνδικάτου Επαγγελματικών Περιπτερούχων, Καπνοπωλών και Ψιλικών Ειδών Νομού Αττικής. «Από 9,10% που παίρναμε επί της ονομαστικής τιμής στα καπνικά, έχουμε πέσει στο 3%. Από 16% στις κάρτες κινητής, είμαστε τώρα στο 7%. Το ειδικό τέλος τηλεπικοινωνιών είναι παγκόσμια πρωτοτυπία. Οι εταιρείες πήραν τα ποσοστά από τη μικρή λιανική και τα έδωσαν στο Δημόσιο».

Ηταν αναμενόμενο, σύμφωνα με τον ίδιο, οι καταστηματάρχες να εισέλθουν στον τομέα της παροχής υπηρεσιών, ώστε να αυξήσουν τον τζίρο τους. «Από το 2018 θα μπουν και άλλες υπηρεσίες, ο κόσμος θα εξοφλεί σε εμάς ακόμα και τις δόσεις της εφορίας και της ασφάλισης. Το κοινό ανταποκρίνεται γιατί φεύγει από την ουρά της τράπεζας. Θα μπορούσαμε να κάνουμε και περισσότερα, αλλά ο ιδιοκτήτης μικρής λιανικής δεν κατέχει το μάρκετινγκ της διαφήμισης».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ