ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανάσα στις κατασκευές με νέα δημόσια έργα 1,5 δισ. το 2018

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εργα υποδομών αξίας της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ αναμένεται να ξεκινήσουν να κατασκευάζονται το 2018, προσφέροντας σημαντική ανάσα στον κλάδο, ο οποίος παράλληλα έχει στραμμένο το βλέμμα του και στους πολύ κρίσιμους διαγωνισμούς που επίσης αναμένεται να προκηρυχθούν ή να ολοκληρωθούν (επιλογή αναδόχου) τον επόμενο χρόνο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ένα έργο αξίας 1,8 δισ. ευρώ, αλλά και ο βόρειος άξονας της Κρήτης (τμήμα Ηράκλειο - Χανιά), του οποίου ο προϋπολογισμός είναι πιθανόν να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.

Μάλιστα, είναι τέτοιο το μέγεθος των σχετικών έργων, ιδίως εν μέσω της μεγαλύτερης κατασκευαστικής ένδειας των τελευταίων δεκαετιών, που εν πολλοίς θα διαμορφώσουν το μελλοντικό τοπίο για τον κλάδο, ξεχωρίζοντας τους κατασκευαστικούς ομίλους σε «νικητές» και «ηττημένους», ανάλογα με το ποιος θα επικρατήσει στους σχετικούς διαγωνισμούς και κυρίως με τι όρους. Αν, για παράδειγμα, το ποσοστό της έκπτωσης είναι υπερβολικό, είναι πιθανό κάποια από τα έργα να εκτελεστούν με εργολαβική ζημία, κάτι που ήδη αποτελεί καθημερινότητα για τον κλάδο.

Αρχής γενομένης από τα έργα που βρίσκονται στον «προθάλαμο» της εκκίνησης, ξεχωρίζουν το νότιο τμήμα του άξονα Ε65 (Λαμία - Ξυνιάδα), ένα έργο 300 εκατ. ευρώ που πρόσφατα εξασφάλισε χρηματοδότηση και προβλέπεται να ξεκινήσει να κατασκευάζεται από την ανάδοχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Προσπάθειες καταβάλλονται για την εκκίνηση εντός του 2018 του διαγωνισμού και για το βόρειο σκέλος του Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό. Σε τροχιά υλοποίησης θα βρεθεί προς το δεύτερο τρίμηνο του 2018 και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης, έργο 480 εκατ. ευρώ, που θα κατασκευαστεί επίσης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η διαδικασία της υπογραφής της σχετικής σύμβασης και κύρωσής της από τη Βουλή προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του νέου έτους.

Την ίδια περίοδο εκτιμάται ότι θα είναι εφικτή η ολοκλήρωση ακόμα ενός διαγωνισμού και συγκεκριμένα της υποθαλάσσιας οδικής σύνδεσης Σαλαμίνας-Περάματος, ένα έργο παραχώρησης με κόστος της τάξεως των 350 εκατ. ευρώ, για το οποίο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού από τη ΜΕΤΚΑ, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις - Vinci Consessions - Vinci Highways. Εντός του 2018 θα ολοκληρωθεί επίσης ο διαγωνισμός για την κατασκευή της νέας γραμμής 4 του μετρό, το μεγαλύτερο από τα έργα της νέας γενιάς, συνολικού προϋπολογισμού 1,45 δισ. ευρώ. Πάντως, αμφότερα τα εν λόγω έργα θεωρείται πολύ δύσκολο να ξεκινήσουν να κατασκευάζονται πριν από την έλευση του 2019.

Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για δύο τμήματα του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης από τα Χανιά προς τον Αγιο Νικόλαο, ενώ στις αρχές του 2018 θα επιλεγεί ανάδοχος και για την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην περιοχή των Σεπολίων, έργο αξίας 120 εκατ. ευρώ. Το 2018 θα προκηρυχθεί εκτός απροόπτου και η οδική παράκαμψη Χαλκίδας, έργο της τάξεως των 260 εκατ. ευρώ, που θα διευκολύνει την οδική πρόσβαση από Αθήνα προς Χαλκίδα και κυρίως το βόρειο τμήμα της Εύβοιας. Παράλληλα, στο στάδιο της προετοιμασίας βρίσκονται κι άλλα σημαντικά έργα, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του προαστιακού σιδηροδρόμου προς το Λαύριο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ