ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Χρυσές Σφαίρες: Μαύρα ρούχα με μαύρο... χιούμορ

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Οι παραγωγοί τού «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι», Ντέιβιντ Γκρινμπάουμ και Μάθιου Γκρίνφιλντ, παρέα με τη βραβευμένη Φράνσες Μακ Ντόρμαντ και τη συνυποψήφιά της Σάλι Χόκινς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Καλησπέρα στις κυρίες και στους... εναπομείναντες κυρίους». Κάπως έτσι ξεκίνησε τον μονόλογό του ο Σεθ Μάγερς, οικοδεσπότης της 75ης απονομής των Χρυσών Σφαιρών, η οποία (προφανώς) και ήταν βαθιά επηρεασμένη από τα αλλεπάλληλα σκάνδαλα σεξουαλικής κακοποίησης. Το μενού συμπεριέλαβε μπόλικο «αυτομαστίγωμα», καυστικές ατάκες και γυναικείες τοποθετήσεις, με τους άνδρες της σύναξης να μοιάζουν ξαφνικά κάπως στριμωγμένοι μέσα στα άψογα σμόκιν τους. Κι αυτό πιθανότατα είναι μόνο μια μικρή γεύση από όσα θα δούμε περίπου σε δύο μήνες στα Οσκαρ.

Φυσικά υπήρξαν και... βραβεύσεις. Η ταινία «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι», του Μάρτιν Μακ Ντόνα, ήταν αναμφισβήτητα η μεγάλη νικήτρια της βραδιάς, συγκεντρώνοντας τις Σφαίρες

Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, Σεναρίου, Α΄ Γυναικείου (Φράνσες Μακ Ντόρμαντ) και Β΄ Ανδρικού Ρόλου (Σαμ Ρόκγουελ). Στην Ελλάδα θα τη δούμε από τις 18 Ιανουαρίου. Το σημαντικό βραβείο Σκηνοθεσίας πήγε στον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο για τη «Μορφή του νερού», η οποία τιμήθηκε ακόμα για την καλύτερη μουσική, του Αλεξάντρ Ντεσπλά. Κορυφαία ανδρική ερμηνεία αναδείχθηκε αυτή του Γκάρι Ολντμαν ως Ουίνστον Τσώρτσιλ στο «Darkest Hour», ενώ καλύτερη ταινία στην κατηγορία Κωμωδία/Μιούζικαλ κρίθηκε το «Lady Bird» της Γκρέτα Γκέργουικ. Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι ταινίες όπως το «The Post» του all-star τρίο Σπίλμπερκ-Στριπ-Χανκς ή η μοναδική «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν έφυγαν με απολύτως άδεια χέρια.

Οσο για τα τηλεοπτικά βραβεία, και εκεί είχαμε μεγάλο θριαμβευτή· συγκεκριμένα το «Big Little Lies» του ΗΒΟ, το οποίο απέσπασε τέσσερις Χρυσές Σφαίρες, ως Καλύτερη Μίνι Σειρά, και για τρεις από τους πρωταγωνιστές του, ενώ καλά τα πήγε και το «Handmaid’s Tale» με δύο βραβεύσεις.

Οπως είπαμε και στην αρχή, όμως, η βραδιά ήταν εξόχως πολιτική και ταυτόχρονα γεμάτη συμβολισμούς. Από τις κυρίες που κατέφθασαν σχεδόν όλες ντυμένες στα μαύρα, εις ένδειξιν διαμαρτυρίας για τα περιστατικά βίας, μέχρι τις αμέτρητες αναφορές των σταρ σε θέματα ισότητας (φύλου, φυλής, σεξουαλικών προτιμήσεων κ.ο.κ.), φαίνεται πως το Χόλιγουντ κάνει σοβαρή προσπάθεια να δείξει αφυπνισμένο. Την πιο αξιομνημόνευτη σκηνή προσέφερε η Οπρα Γουίνφρεϊ, τη δημοφιλία της οποίας βέβαια δεν πλησιάζουν καν οι κορυφαίοι κινηματογραφικοί αστέρες. «Θέλω όλα τα κορίτσια που παρακολουθούν τώρα να ξέρουν πως μια καινούργια μέρα φαίνεται στον ορίζοντα!» αναφώνησε με... προφητικό στυλ η παρουσιάστρια, μπροστά στο εκλεκτό κοινό που τη χειροκροτούσε όρθιο.

Ολα αυτά φυσικά μοιάζουν –και σε μεγάλο βαθμό είναι– καλώς καμωμένα. Δεν χωράει συζήτηση πως μια τόσο λαμπερή βιομηχανία είναι απαράδεκτο να κρύβει μέσα της σκοτεινές υποθέσεις κακοποίησης ή άνισης μεταχείρισης έναντι του οποιουδήποτε. Από την άλλη, θα ήταν ίσως πιο χρήσιμο οι προβεβλημένοι άνθρωποι του χώρου να πάρουν οι ίδιοι πρωτοβουλίες κάθαρσης, οι οποίες δεν θα περιορίζονται σε έναν παθιασμένο λόγο στα εκάστοτε βραβεία ή σε ένα hashtag συμπάθειας στα social media. Επιπλέον, το φαινόμενο της «ανθρωποφαγίας» είναι πια προ των πυλών. Οπως επισήμανε χιουμοριστικά και ο Μάγερς, «για τους άνδρες υποψηφίους απόψε, αυτή είναι η πρώτη φορά εδώ και τρεις μήνες που δεν θα τρομοκρατηθείτε ακούγοντας να διαβάζουν το όνομά σας δυνατά».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ