Πώς μας δονεί του Γεωργίου η φωνή…

Πώς μας δονεί του Γεωργίου η φωνή…

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 1968. Χρονιά σημαδιακή στη σύγχρονη ιστορία του κόσμου, ο οποίος συγκλονίζεται από τις δολοφονίες του Ρόμπερτ Κένεντι και του Μάρτιν Λούθεν Κινγκ. Ο πόλεμος στο Βιετνάμ μαίνεται, ενώ τον Μάιο, στη Γαλλία, κάτι καινούργιο και ελπιδοφόρο γεννιέται. Εναν μήνα πριν, ακριβώς τη μέρα του θανάτου του Αφροαμερικανού ηγέτη, στην Ελλάδα του… γύψου, ένα πλήθος 80.000 θεατών κατακλύζει το Καλλιμάρμαρο. Η μπασκετική ομάδα της ΑΕΚ αντιμετωπίζει τη Σλάβια Πράγας στον τελικό του Κυπέλλου Ευρώπης και οι Αθηναίοι ενώνονται για χάρη της κι ας μην είναι πολύ σίγουροι για το πώς παίζεται τούτο το παράξενο σπορ.

Ο ιδιοκτήτης της σημερινής μπασκετικής ΑΕΚ, Μάκης Αγγελόπουλος, χρηματοδοτεί τον –επίσης κιτρινόμαυρων αισθημάτων– Τάσο Μπουλμέτη προκειμένου να γυρίσει μια ταινία για την ιστορική εκείνη βραδιά. Το «1968» του μας βάζει στο κλίμα με δύο αφηγηματικούς τρόπους.

Αρχικά υπάρχει το ντοκιμαντέρ: η ταινία περιλαμβάνει εκτενή αποσπάσματα της σπουδαίας αναμέτρησης, με τους αθλητικούς θρύλους της εποχής όπως ο Γιώργος Αμερικάνος, αλλά και εικόνες του πελώριου πλήθους –η προσέλευση αποτελεί ακόμα παγκόσμιο ρεκόρ για αγώνα μπάσκετ– που την παρακολούθησε από κοντά. Επιπλέον, αρκετοί από τους τότε πρωταγωνιστές ή παρατηρητές μοιράζονται στην κάμερα τις αναμνήσεις τους.

Το δεύτερο κομμάτι της ταινίας, το οποίο συμπλέκεται με τα προαναφερθέντα, είναι το μυθοπλαστικό. Το βράδυ του τελικού τα τραντζιστοράκια έχουν πάρει φωτιά. Μια παρέα ακούει στο πρακτορείο ΠΡΟ-ΠΟ. Μια άλλη σε ταβέρνα. Ο εισπράκτορας του λεωφορείου στο πόστο του. Ενας πολιτικός κρατούμενος πίσω από τα κάγκελα. Μια νεαρή κοπέλα κάθεται δίπλα στο ραδιόφωνο με το νυφικό· ο καλός της, της έταξε γάμο αν κερδίσει η ΑΕΚ. Τους ρόλους όλων αυτών των εναγώνιων ακροατών, που πρωταγωνιστούν σε «σκετσάκια» ανά διαστήματα ξεκαρδιστικά, ερμηνεύουν γνωστοί ηθοποιοί όπως ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, ο Ορφέας Αυγουστίδης, η Βασιλική Τρουφάκου, ο Στέλιος Μάινας κ.ά. Από την άλλη, σε ένα (απαραίτητο) φλας μπακ, ο Αντώνης Καφετζόπουλος μας πηγαίνει πίσω στη γέννηση της Ενωσης και στις προσφυγικές καταβολές της.

Οι δύο αυτές εκφάνσεις της ταινίας, ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, γεφυρώνονται ευρηματικά από τον Μπουλμέτη με κάτι που κυριαρχεί και στις δύο: την επική, ορίτζιναλ περιγραφή του Βασίλη Γεωργίου, η οποία συνοδεύει τόσο τις φάσεις του αγώνα όσο και τα εκατομμύρια ανθρώπων που τις ακούν -και κυρίως τις φαντάζονται- κολλημένοι στα ραδιόφωνα. Ο ίδιος μάλιστα μιλά στην κάμερα φωτίζοντας άγνωστες πτυχές της ιστορικής βραδιάς και όσων ακολούθησαν. Αλλωστε, το συγκινητικό αλλά και αστείο σπικάζ του βετεράνου εκφωνητή συνέχει πραγματικά την ιστορία, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα πολλά τόσο για την τότε θέση του αθλήματος στην Ελλάδα όσο και τον ρομαντισμό μιας κατά τα άλλα πολύ άγριας εποχής.

Το βαρόμετρο της εβδομαδας

Στο «Disaster Artist», ο Τζέιμς Φράνκο σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε έναν φόρο τιμής στην «καλύτερη χειρότερη ταινία όλων των εποχών». Το φιλμ αφηγείται τη γνωριμία ενός νεαρού και φιλόδοξου ηθοποιού (Ντέιβ Φράνκο) με τον αινιγματικό Τόμι Γουαϊζό (ο βραβευμένος με Χρυσή Σφαίρα Τζέιμς Φράνκο), ο οποίος του προτείνει να γυρίσουν τη δική τους ταινία, για να αποφύγουν τις αδικίες των χολιγουντιανών στούντιο. Το αποτέλεσμα είναι το ανεκδιήγητο «The Room», ένα καλτ διαμάντι του σύγχρονου σινεμά, με την ταινία να αφηγείται χιουμοριστικά την επεισοδιακή διαδικασία της δημιουργίας του.

Στο «Ενας ακέραιος άνθρωπος» ο 35χρονος Ρεζά ζει αγροτική ζωή, με την οικογένειά του κάπου στο βόρειο Ιράν. Οταν μια ιδιωτική εταιρεία βάζει στο μάτι την ιδιοκτησία του, εκείνος έρχεται αντιμέτωπος με την απίστευτη διαφθορά και την αναλγησία που βασιλεύει στον κρατικό μηχανισμό της χώρας.

Στο «Εγώ, η Τόνια» παρακολουθούμε την αληθινή ιστορία της Αμερικανίδας πρωταθλήτριας του καλλιτεχνικού πατινάζ Τόνια Χάρντιγκ. Η Μάργκο Ρόμπι ερμηνεύει πειστικά τον ρόλο της δυναμικής αθλήτριας, η οποία κατηγορήθηκε, μαζί με τον σύζυγό της, για μια απίθανη συνωμοσία προκειμένου εκείνη να ανέλθει στην κορυφή. Η καθαρή βιογραφία μπλέκεται με την κοινωνική παρατήρηση μιας υποβαθμισμένης Αμερικής, η οποία λαχταρά με κάθε μέσο να αποκτήσει πρόσβαση στον κόσμο των προνομιούχων. Ρεσιτάλ ερμηνείας και από την Αλισον Τζάνεϊ, η οποία κρατά τον ρόλο της αυστηρής μητέρας τής Τόνια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή