ΕΛΛΑΔΑ

Επανάσταση στο επιχειρείν από τις κυρίες των startups

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Τα μυστικά επιτυχίας πέντε γυναικών που ίδρυσαν και διοικούν νεοφυείς εταιρείες

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το Jamjar είναι η πρώτη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου αφιερωμένη στην αφρόκρεμα των ελληνικών χειροποίητων προϊόντων. Η Verve είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που παρασκευάζει, εμφιαλώνει και διαθέτει χυμούς ψυχρής έκθλιψης από λαχανικά, φρούτα και βότανα. Η Owiwi είναι η πρώτη εταιρεία που μετέτρεψε τα online games σε ψυχομετρικά εργαλεία για την επιλογή προσωπικού, ενώ η Funkmartini είναι η πρώτη μηχανή αναζήτησης και κράτησης ραντεβού υπηρεσιών ομορφιάς στην Ελλάδα. Είναι τέσσερις από τις πιο δυναμικές και ταχύτερα αναπτυσσόμενες startups στη χώρα, οι οποίες, εκτός από το ότι υπήρξαν καινοτόμες η κάθε μία στον τομέα της και αναπτύχθηκαν τα τελευταία 3-4 χρόνια, έχουν ακόμα ένα κοινό: ιδρύθηκαν και διοικούνται από γυναίκες. Εν προκειμένω, την Εύα και τη Βέρα, τη Μάρθα, την Αθηνά και την Αλεξία.

Τις γνώρισα την περασμένη Δευτέρα, σε μια μάλλον παρακινδυνευμένη κίνηση. Για καμιάς την ψυχολογία δεν προτείνεται να βρεθεί ανάμεσα σε νεότερα και πολύ (πιο) επιτυχημένα κορίτσια, που επιπλέον έκαναν αυτό που οι περισσότεροι εργαζόμενοι έχουν σκεφτεί ονειροπολώντας κάποια στιγμή στο γραφείο, έγιναν αφεντικά του εαυτού τους. Δεν έμειναν στην ιδέα, την έβαλαν στο χαρτί και ξεκίνησαν.

Η ιδέα ήρθε στο... γραφείο

Η Αλεξία Κωτσή, συνιδρύτρια της Funkmartini, είχε μια πολύ επιτυχημένη επαγγελματική πορεία σε μεγάλες εταιρείες όταν έκανε το βήμα. «Προόδευα ως στέλεχος, αλλά δεν υπήρχαν και πολλά “επόμενα βήματα”. Στην Ελλάδα δεν έχεις μεγάλα περιθώρια να εξελιχθείς από κάποιο σημείο και μετά». Η πίεση ήταν διαρκής και λίγο άσκοπη. «Εχουμε φτάσει στο σημείο να δουλεύεις οκτάωρο και να σου λένε ότι δουλεύεις λίγο. Εφευγες στις 6.30 το απόγευμα και ένιωθες ότι κάνεις ζαβολιά, ενώ μπορεί να είχες επιτύχει τους στόχους της ημέρας».

Πάντως ήταν ένα απόγευμα στο γραφείο όταν της ήρθε η ιδέα. «Δούλευα σε ανοικτό περιβάλλον εργασίας και, όταν ήθελα να πάρω τηλέφωνο να κλείσω ραντεβού στο κομμωτήριο, έπρεπε να μιλάω σιγά να μη με ακούσουν. Ετσι σκέφτηκα ότι αφού τα πάντα τα κάνουμε σήμερα online, γιατί όχι κι αυτό;». Κάπως έτσι ξεκίνησαν το ’13, μαζί με τον σύζυγό της, την ανάπτυξη της πλατφόρμας που σήμερα έχουν αγκαλιάσει τόσο οι καταναλωτές όσο και τα κομμωτήρια. Ηταν την ίδια χρονιά που η Εύα Επιτροπάκη και η Βέρα Παπαγγελοπούλου, φίλες από το πανεπιστήμιο, έβαλαν μπροστά και το δικό τους επιχειρηματικό σχέδιο, ένα marketplace που θα βοηθά ντιζάινερ και δημιουργούς να προωθούν το προϊόν τους στην αγορά. Μολονότι δεν ήταν οι ίδιες καλλιτέχνιδες, αναγνώρισαν εγκαίρως τη δυναμική του makers movement, του κινήματος των δημιουργών-κατασκευαστών. Η κρίση στην Ελλάδα μάλιστα είχε οδηγήσει σε έξαρση της δημιουργικότητας των πιο ταλαντούχων εξ ημών.

«Τότε δουλεύαμε και οι δύο στον χώρο του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας, οπότε το πρώτο διάστημα ασχολούμασταν part time με το δικό μας πρότζεκτ. Είχαμε όμως πέσει με τα μούτρα», λέει η Εύα. «Θυμάμαι να κάνω τα πρώτα διερευνητικά τηλεφωνήματα χαμηλόφωνα στους διαδρόμους της εταιρείας», συμπληρώνει η Βέρα. Ηταν μόνο το ’15, όταν αναγνωρίστηκε η δουλειά τους από τη skroutz, που μπήκε στην εταιρεία ως στρατηγικός επενδυτής, που άφησαν τη θέση τους και ασχολήθηκαν αποκλειστικά με το Jamjar.

Με part time ενασχόληση, παράλληλα με την «κανονική» τους δουλειά και τη μητρότητα, ξεκίνησε και η Μάρθα Χατζηγιάννη με τη δίδυμη αδερφή της τη δημιουργία της Verve. «Η ιδέα προέκυψε όταν κάναμε παιδιά και συνειδητοποιήσαμε ότι δεν υπάρχει στην αγορά τίποτα εντελώς φρέσκο και υγιεινό χωρίς συντηρητικά και πρόσθετα». Η έρευνα διήρκεσε ολόκληρο το ’14, με σεμινάρια στο εξωτερικό, την αναζήτηση κατάλληλων επιστημονικών συνεργατών, τη δημιουργία των συνταγών. Σήμερα λειτουργούν μια υπερσύγχρονη μονάδα στη Νέα Σμύρνη, με πέντε εργαζομένους. «Το πήγαμε βήμα βήμα. Δεν ξεκινήσαμε με τη σημερινή δυναμικότητα, ούτε με τα σημερινά κανάλια διανομής. Βάλαμε στόχους και σταδιακά τους πετυχαίναμε. Το αγαπώ πολύ αυτό που κάνω, αν και υπάρχουν μέρες που αναρωτιέσαι γιατί είσαι εσύ που πρέπει να λύσεις το παραμικρό πρόβλημα. Οταν δουλεύεις σε μια εταιρεία, αυτά τα πράγματα τα λύνουν άλλοι».

Από μισητός... συνεταίρος

Ενας καλός συνεταίρος βοηθά στις δύσκολες στιγμές που μοιραία έρχονται όταν κάποιος εξορμά στο επιχειρείν. Για την Αθηνά-Πωλίνα Ντόβα, συνιδρύτρια της Owiwi, αυτός είναι ο Ηλίας Βαρθολομαίος, ο κάποτε μισητός της συμφοιτητής στο μεταπτυχιακό. «Αντιπαθούσε ο ένας τον άλλο σφόδρα γιατί ανταγωνιζόμασταν ποιος θα πάρει την υποτροφία», λέει η Αθηνά, που έχει τελειώσει τη Νομική. «Για να τα βρούμε, ο καθηγητής μάς έβαλε να κάνουμε μαζί μια εργασία. Είχα πάει σπίτι του και σαν φυτό που ήμουν καθόμουν και έγραφα και έβλεπα εκείνον να παίζει βίντεο γκέιμς. Εκνευρίστηκα, αλλά καθώς τον παρατηρούσα άρχισα να σκέφτομαι πώς θα ήταν αν το παιχνίδι μπορούσε να καταγράψει ποιος είναι πιο ανταγωνιστικός, πιο συνεργάσιμος κ.ο.κ. Οταν του το είπα, μου απάντησε ότι οι gamers πάντα έλεγαν ότι τα παιχνίδια διαμορφώνουν σε έναν βαθμό την προσωπικότητά τους, αφού μιλούν με ανθρώπους στην άλλη άκρη της Γης, αναγκάζονται να συνεργάζονται με άτομα που δεν έχουν δει ποτέ στη ζωή τους».

Κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα. Η ανάπτυξη του εργαλείου τούς πήρε 2,5 χρόνια και τη χρηματοδότησαν από τις άλλες τους εργασίες. Αναζήτησαν επενδυτές, τους βρήκαν και πλέον ασχολούνται αποκλειστικά με το «παιδί» τους. «Εχουν υπάρξει φυσικά ομηρικοί τσακωμοί όλο αυτό το διάστημα, αλλά, αν το ξανάκανα, θα το ξανάκανα μόνο με τον ίδιο συνεταίρο. Αυτές οι εμπειρίες σε ενώνουν, οι ωραίες στιγμές όπως όταν είχες τον πρώτο σου χρήστη. Εκτός των άλλων, ο συνεταίρος είναι εκεί να σου θυμίζει τα καλά όταν εσύ απογοητεύεσαι».

Συγκριτικά πλεονεκτήματα

«Κι εμείς ξεκινήσαμε με πάρα πολλές δυσκολίες, ακούγαμε μονίμως ένα “όχι αυτό δεν γίνεται” και πάντα έπρεπε να το ξεπεράσουμε», θυμάται η Βέρα. «Είναι πολύ σημαντικό να έχεις έναν άνθρωπο που ζει το πρόβλημα τη στιγμή που το ζεις κι εσύ». Το γεγονός ότι ξεκίνησαν τη δική τους επιχείρηση τις βοήθησε να ξεδιπλώσουν και όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουν ως γυναίκες. «Οι άνδρες είναι πιο τετράγωνοι, οι γυναίκες κύκλος που τσουλάει, αυτό είναι το δυνατό μας σημείο», λέει η Εύα. «Είμαστε multitaskers. Στις εταιρείες θεωρείται κακό αν μια γυναίκα φύγει νωρίτερα για να θηλάσει, ενώ κάλλιστα μπορεί να το κάνει και να είναι στον υπολογιστή της αμέσως μετά. Δεν την κάνει λιγότερο ικανή ή λιγότερο αποτελεσματική. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν οι γυναίκες προσπαθούν να μοιάσουν στους άνδρες, να γίνουν κάτι που δεν είναι. Σε αυτή την κούρσα θα είμαστε πάντα πίσω».

Η Αλεξία, που έχει ήδη γίνει μητέρα, μπορεί να το επιβεβαιώσει. «Επειδή εγώ τον πάω το πρωί στο σχολείο και εγώ τον παίρνω το απόγευμα, είμαι στο γραφείο λιγότερο από 8 ώρες. Δεν μειώνεται όμως ο όγκος της δουλειάς ή το αποτέλεσμα. Τη δουλειά που έχω να κάνω θα την κάνω και ας σηκωθώ στις 6 το πρωί». Με την ευκαιρία, σημειώνει: «Στο πρώτο ραντεβού με τον επενδυτή είχα πάει με το μωρό δύο μηνών στο καρότσι. Αμα θέλεις, όλα γίνονται». «Δεν είναι πολύ αστείο όταν σου λένε “έλα, μωρέ, δικιά σου δουλειά έχεις, φεύγεις ό,τι ώρα θες”;» γελάει η Αθηνά.

«Να μη φοβάσαι ότι θα τα βρεις δύσκολα»

«Οι περισσότεροι στέκονται στο ότι έχουν μια καλή ιδέα και σταματούν εκεί», λέει η Αθηνά - Πωλίνα Ντόβα, συνιδρύτρια της Owiwi. «Το θέμα είναι να περάσεις την ιδέα σε χαρτί, σε ένα έγγραφο του Word, να φτιάξεις εταιρεία, να πληρώνεις εισφορές, να τσακώνεσαι με τον συνεταίρο σου. Αυτό κάνει τον επιχειρηματία, το πόσο ανθεκτικός είναι σε όλα αυτά». «Κάτι πρέπει να σε “τρώει” για να μπεις στον επιχειρηματικό χώρο», προσθέτει η Εύα Επιτροπάκη, συνιδρύτρια της Jamjar. «Ομως η νούμερο 1 ερώτηση που μας κάνουν είναι πώς ξεκινήσαμε χωρίς χρήματα. Μα και να σου πει κάποιος στην αρχή πάρε 200.000 ευρώ, δεν θα ξέρεις τι να τα κάνεις». «Οτι δεν είχαμε το μπάτζετ που χρειαζόταν μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε άπειρα πράγματα», συμπληρώνει η συνεταίρος της Βέρα Παπαγγελοπούλου. Η συμβουλή που θα έδινε η Αλεξία Κωτσή, συνιδρύτρια της Funkmartini, σε όποιον θέλει να ξεκινήσει είναι να αρχίσει να γράφει τι πρέπει να κάνει. «Οταν δεις ότι είσαι συνεπής στα μικρά, θα βάλεις και μεγαλύτερους στόχους». «Και να μη φοβάσαι ότι θα τα βρεις δύσκολα», προσθέτει η Μάρθα Χατζηγιάννη της Verve. «Είναι σίγουρο ότι θα τα βρεις δύσκολα. Πρέπει να είσαι έτοιμος».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ