ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Θα επιμείνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη μείωση του αφορολογήτου από 1ης/1/2019, εκτιμούν ευρωπαϊκές πηγές, ένα 24ωρο μετά τις δηλώσεις του εκπροσώπου του Ταμείου Τζέρι Ράις, που άφησε ανοικτό κάθε ενδεχόμενο.

Σύμφωνα με τις πηγές, οι παράγοντες που θα κρίνουν την τελική απόφαση του Ταμείου θα είναι ο ρυθμός ανάπτυξης του α΄ τριμήνου του 2018, ο οποίος θα γίνει γνωστός στις αρχές Ιουνίου, και η πορεία των εσόδων του προϋπολογισμού. Και στα δύο αυτά σημεία, όμως, υπάρχουν πηγές ανησυχίας, σημειώνουν.

Συγκεκριμένα, ως προς τον ρυθμό ανάπτυξης, η εξασθένησή του το 2017, όταν έκλεισε στο 1,4%, έναντι διπλάσιας αρχικής πρόβλεψης, προοιωνίζεται ανάλογη αναθεώρηση προς τα κάτω και για φέτος. Ηδη, η κυβέρνηση έκανε την πρώτη προσαρμογή της πρόβλεψης για το 2018 στο 2,3%, από 2,5% που προέβλεπε στον προϋπολογισμό, ενώ οι πρώτες προβλέψεις που διατυπώνονται από φορείς, όπως τράπεζες, τοποθετούν τον ρυθμό στο 2%. Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας μίλησε προχθές για ρυθμό πάνω από 2% το 2018, χωρίς να τον συγκεκριμενοποιήσει. Ως προς τα φορολογικά έσοδα, οι πηγές επισημαίνουν ότι διαπιστώνεται φορολογική κόπωση και αυτό επηρεάζει αρνητικά τις προβλέψεις για το 2018 και το 2019.

Εως τον Ιούνιο, που θα γίνει γνωστό το ΑΕΠ, θα έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία ώστε να υπάρχει εικόνα και για τα φορολογικά έσοδα της φετινής χρονιάς, αν και η φορολογική κόπωση είναι ήδη σαφής από την προηγούμενη χρονιά. Το 2017 υπήρξε υστέρηση 1,3 δισ. ευρώ στα φορολογικά έσοδα σε σύγκριση με τον αρχικό στόχο, η οποία καλύφθηκε στη συνέχεια από την υπεραπόδοση των εσόδων του ΕΦΚΑ και από την περικοπή δαπανών.

Η κυβέρνηση βεβαίως από την πλευρά της θα αντιπαραθέσει τα τελικά δημοσιονομικά στοιχεία για το 2017, που δείχνουν υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα για δεύτερη συνεχή χρονιά, προκειμένου να υποστηρίξει ότι δεν συντρέχει λόγος επίσπευσης της μείωσης του αφορολογήτου.

Τα στοιχεία αυτά, για το 2017, έστειλε χθες η ΕΛΣΤΑΤ στη Eurostat, προκειμένου η τελευταία να τα ανακοινώσει, μαζί με των άλλων χωρών, στις 23 Απριλίου. Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητική πηγή, αλλά και εκτίμηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου τις προηγούμενες ημέρες, το πρωτογενές πλεόνασμα ξεπέρασε το 3,5% του ΑΕΠ, μετά και τη χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος. Ο στόχος του μνημονίου ήταν για πρωτογενές πλεόνασμα μόνο 1,75% του ΑΕΠ. Το 2017 ήταν η δεύτερη χρονιά κατά την οποία επετεύχθη πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 3,5% του ΑΕΠ, ενώ κανονικά η υποχρέωση για πλεόνασμα αυτού του ύψους ξεκινάει από φέτος και συνεχίζεται έως το 2022.

Οι διαφωνίες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καταστήσει σαφές τις προηγούμενες ημέρες ότι διαφωνεί με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ και δεν θεωρεί απαραίτητη την πρόωρη μείωση του αφορολογήτου, μαζί με τη μείωση των συντάξεων. Ωστόσο, δεν είναι βέβαιο ότι τις ίδιες απόψεις συμμερίζονται και οι υπόλοιποι ευρωπαϊκοί θεσμοί (ΕΚΤ, ESM) αλλά και το Eurogroup, το οποίο θα έχει και τον τελικό λόγο. Αντίθετα, μεταξύ των θεσμών οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν ερωτήματα για τις δημοσιονομικές επιδόσεις της φετινής χρονιάς, καθώς δεν είναι βέβαιο ότι τα στοιχεία που οδήγησαν στο υπερπλεόνασμα του 2017 θα επαναληφθούν και το 2018.

Ερωτήματα υπάρχουν και για την εφαρμογή των αντιμέτρων, καθώς το ΔΝΤ πιστεύει ότι όχι μόνο πρέπει να επισπευσθεί η μείωση του αφορολογήτου, αλλά και να μην εφαρμοσθούν αντίμετρα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ