ΜΟΥΣΙΚΗ

Ταξίδι στην ιδεατή Αρκαδία του μπαρόκ

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ

Από τη συναυλία του συνόλου Ex Silentio στην αίθουσα "Δημήτρης Μητρόπουλος" (φωτ.: Χ. Ακριβιάδης).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Κριτική

Ολο και καλύτερες, όλο και πιο ενδιαφέρουσες γίνονται οι συναυλίες των Ex Silentio. Κρίνοντας από την πιο πρόσφατη, την 1η Μαρτίου στην κατάμεστη αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», παράλληλα αυξάνεται και το κοινό του συνόλου, κάτι διόλου αυτονόητο στις μέρες μας για ένα αρκετά ειδικό ρεπερτόριο.

Θέμα της συγκεκριμένης συναυλίας ήταν η «λήθη» και ακριβώς η διαμόρφωση του προγράμματος, ειδικά στο πρώτο μέρος της βραδιάς, υπήρξε από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία. Στο επίκεντρο βρίσκονταν για ακόμα μία φορά ποιμένες και νύμφες στην εξιδανικευμένη Αρκαδία του μπαρόκ. Το ενδιαφέρον εντοπίστηκε στον συναρπαστικό διάλογο ανάμεσα σε στυλ και ηχοχρώματα, που στοιχειοθετήθηκε από την εναλλαγή ανάμεσα σε ενόργανα και φωνητικά κομμάτια. Στην πλειονότητά τους προέρχονταν από αγγλικές ή γαλλικές συλλογές του 16ου ή του 17ου αιώνα, αποτελούμενες από έργα ελάχιστα γνωστών ή και ανώνυμων συνθετών. Η επιτυχία του εγχειρήματος στηρίχθηκε, φυσικά, στο γεγονός ότι τα έξι μέλη του συνόλου, οι τέσσερις μουσικοί και οι δύο τραγουδίστριες, είναι όλοι κορυφαίοι στο είδος τους και γνωρίζουν πώς να αναδεικνύουν τις αρετές κάθε μουσικής σελίδας.

Ιδιαίτερα μνεία ας γίνει στη βιολονίστρια Φανή Βοβώνη. Πρόσφατα είχε γίνει αναφορά στην εξαιρετική ερμηνεία της στα «Θραύσματα από τον Κάφκα» του Κούρταγκ («Κ», 4.3.18). Αυτή τη φορά σε τελείως διαφορετικό ρεπερτόριο, υπήρξε εκφραστικά εξίσου πειστική, τονικά ακριβής και στυλιστικά ενημερωμένη. Ξεχώρισε η ιδιαίτερα απολαυστική ερμηνεία της στις «Διάφορες παραξενιές πάνω σε μια παλιά σαραμπάντα ή τσακόνα» του Νίκολα Ματέις.

Από τα φωνητικά αποσπάσματα γοήτευσε η γλυκύτητα του τραγουδιού «Μια όμορφη κόρη», συνθέτη από τη Γαλλία που παραμένει άγνωστος. Το απέδωσε με τη γνωστή μουσικότητά της η Θεοδώρα Μπάκα, δίνοντας σε κάθε φράση το δικό της μουσικό βάρος. Το ηχόχρωμά της ταιριάζει ιδανικά με την καθαρή φωνή της Φανής Αντωνέλου, στοιχείο που εκτιμήθηκε ιδιαίτερα στα τραγούδια για δύο φωνές.

Γενικότερα, στην ποιότητα των ερμηνειών συμβάλλουν η καλή χημεία των μουσικών και η μεταξύ τους ανταπόκριση. Εχει κανείς την εντύπωση ότι ο Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ τσέλο), ο Πάνος Ηλιόπουλος (τσέμπαλο) και ο φλαουτίστας Δημήτρης Κούντουρας, ιδρυτής του συνόλου, έχουν «δέσει» πλέον τόσο, ώστε οι ερμηνείες τους να διακρίνονται από μια αίσθηση σιγουριάς, η οποία την ίδια στιγμή επιτρέπει το ρίσκο και τον αυθορμητισμό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ