ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγαλύτερη απελευθέρωση του λιανεμπορίου ζητεί η Ε.Ε.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Η απελευθέρωση των προσφορών, η αύξηση των εκπτωτικών περιόδων και η διεύρυνση της κυριακάτικης λειτουργίας των καταστημάτων αποτελούν τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα άρσης περιορισμών στο ελληνικό λιανεμπόριο τα τελευταία χρόνια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημαντικό έδαφος σε ό,τι αφορά την άρση των περιορισμών στη λειτουργία του λιανεμπορίου έχει καλύψει τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η χώρα κατατάσσεται στην 11η θέση μεταξύ των 28 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό,τι αφορά την ύπαρξη περιορισμών στο λιανεμπόριο, με συνολική βαθμολογία 1,62, σε μια κλίμακα από 0 έως 6, όπου το 0 είναι η απουσία περιορισμών και το 6 η ύπαρξη πολλών. Ο δείκτης περιορισμού του λιανεμπορίου (Retail Restrictiveness Indicator – RRI) περιλαμβάνεται στο έγγραφο εργασίας της Κομισιόν «Ενας ευρωπαϊκός τομέας λιανεμπορίου κατάλληλος για τον 21ο αιώνα», το οποίο δημοσιοποιήθηκε με αφορμή την πρωτοβουλία που ανακοίνωσαν οι Βρυξέλλες για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου.

Η απελευθέρωση των προσφορών, η αύξηση των εκπτωτικών περιόδων και η διεύρυνση της κυριακάτικης λειτουργίας των καταστημάτων αποτελούν τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα άρσης περιορισμών στο ελληνικό λιανεμπόριο τα τελευταία χρόνια. Περιορισμοί που καταργήθηκαν άλλοτε υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των δανειστών και άλλοτε ύστερα από συστάσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στο πλαίσιο των περιβόητων «εργαλειοθηκών ανταγωνισμού».

Στο πλαίσιο της αξιολόγησης της Κομισιόν, οι περιορισμοί χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: ως προς την εγκατάσταση/ ίδρυση των εμπορικών καταστημάτων και ως προς τη λειτουργία τους. Η συνολική βαθμολογία που συγκεντρώνει σε κάθε μία από τις δύο κατηγορίες η Ελλάδα είναι 1,7 και 1,5, αντιστοίχως.

Η Ελλάδα λαμβάνει υψηλή βαθμολογία, 3, σε ό,τι αφορά την ύπαρξη περιορισμών με βάση το μέγεθος των καταστημάτων, στοιχείο στο οποίο αποτυπώνεται η εξαιρετικά δύσκολη αδειοδότηση μεγάλων σημείων πώλησης, εμπορικών κέντρων και πολυκαταστημάτων πλην των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Ακόμη και η δημιουργία ενός απλού υπερμάρκετ στην επαρχία μπορεί να σημειώσει την άρνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αδειοδότηση. Οπως ήταν αναμενόμενο, η Ελλάδα λαμβάνει υψηλή βαθμολογία, 3,3, σε ό,τι αφορά τη διάρκεια της διαδικασίας εγκατάστασης και βαθμό 2,4 ως προς τον αριθμό των αδειών που απαιτούνται.

Το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει απελευθερώσει πλήρως το ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, και αυτό καθορίζεται κεντρικά από την πολιτεία, έχει ως συνέπεια να λαμβάνει βαθμολογία 4,3 ως προς αυτό το ζήτημα. Ωστόσο, λαμβάνει αρκετά χαμηλότερη βαθμολογία, 1,5, σε ό,τι αφορά τους περιορισμούς στα κανάλια διάθεσης των προϊόντων και λίγο υψηλότερη 1,9, σε ό,τι αφορά τους περιορισμούς στις προσφορές (σημειώνεται ότι δεν επιτρέπεται να είναι σε προσφορά πάνω από το 50% των προϊόντων).

Για να αντιληφθεί κάποιος την κατεύθυνση που επιθυμεί η Κομισιόν για το λιανεμπόριο, αρκεί να αναφερθούμε σε τρεις πρακτικές που τις θεωρεί βέλτιστες:

α) απουσία περιορισμών στη Γαλλία ως προς τη χωροθέτηση καταστήματος με κριτήριο το μέγεθος και τα προϊόντα που θα διαθέτει, β) δημιουργία υπηρεσιών μιας στάσης στο Βέλγιο για την αδειοδότηση των καταστημάτων, γ) πλήρης απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας, όπως έγινε πρόσφατα στη Φινλανδία, δ) διευκόλυνση τακτικών εκπτώσεων και άρση των περιορισμών για πωλήσεις κάτω του κόστους, όπως έγινε στο Λουξεμβούργο.

Παρά την πρακτική αυτή, το Λουξεμβούργο είναι η χώρα μεταξύ των «28» με τα περισσότερα ρυθμιστικά εμπόδια στην άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας και λαμβάνει συνολική βαθμολογία 3,34 στην κατάταξη RRI. Στον αντίποδα, εκεί όπου το λιανεμπόριο λειτουργεί με τους λιγότερους δυνατούς περιορισμούς, είναι η Εσθονία με βαθμό 0,84.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ