ΕΛΛΑΔΑ

Ψώνια με τα δικά μας δοχεία

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Στην Ελλάδα ο καταναλωτής είναι ήδη εξοικειωμένος με το «χύμα» σε πολλά προϊόντα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στα τέλη του 2014, η είδηση για το «πρώτο σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη χωρίς συσκευασίες» είχε κάνει τον γύρο των ειδησεογραφικών πόρταλ. Επρόκειτο για το Original Unverpackt στη συνοικία του Κρόιτσμπεργκ στο Βερολίνο, το οποίο είχαν ανοίξει δύο φίλες, η Sara Wolf και η Milena Glimbovski, οι οποίες ήθελαν να φτιάξουν ένα χώρο για ποιοτικά και οικολογικά ψώνια, με μηδενική παραγωγή αποβλήτων, έναν χώρο σαν κι αυτόν που θα ήθελαν και οι ίδιες να ψωνίζουν. Το πείραμα πέτυχε. Οι Βερολινέζοι διαπίστωσαν ότι οι συσκευασίες είναι πολύ συχνά περιττές, ότι μπορούν να ψωνίσουν τα πάντα, από μακαρόνια και ξηρούς καρπούς μέχρι σαμπουάν, «χύμα», φέρνοντας τις δικές τους επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες.

Εκτοτε, ανάλογες προσπάθειες έχουν ξεπηδήσει σε όλη την Ευρώπη και φυσικά και στην Ελλάδα, όπου άλλωστε το «χύμα» είναι γνώριμο. Οι λαϊκές αγορές, όπου κάποιος μπορεί να βρει φρούτα και λαχανικά που δεν θα είναι στριμωγμένα σε ταψάκι και σελοφάν, προτιμώνται σταθερά από τους καταναλωτές. (Οι λαϊκές, πάντως, έχουν εξαιρεθεί από το μέτρο του περιορισμού της πλαστικής σακούλας, με αποτέλεσμα να μη θεωρούνται αγορές zero waste, μηδενικών αποβλήτων.) «Στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 100 σημεία σε όλη τη χώρα όπου ο καταναλωτής μπορεί να ψωνίσει με δικές του συσκευασίες χύμα προϊόντα. Υπάρχουν σε αφθονία χύμα όσπρια, δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, βότανα, μπαχαρικά, καφές. Το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει στη νοοτροπία μας ως καταναλωτές να πηγαίνουμε με τη δική μας συσκευασία, οπότε ζητάμε το πλαστικό σακουλάκι από το κατάστημα», αναφέρει στην «Κ» η κ. Νίκη Κουρτίδου, γνωστή στο Ιντερνετ ως Niki Helios. Η Νίκη βρίσκεται από το 2011 σε έναν προσωπικό αγώνα για ζωή χωρίς απόβλητα, μεταφέροντας την εμπειρία της στο μπλογκ «full joy, zero waste», ενώ πριν από ένα χρόνο δημιούργησε την ομάδα στο Facebook Zero Waste Ελλάδας, έναν ενημερωτικό κόμβο για το κίνημα της μη παραγωγής σκουπιδιών. «Ο περισσότερος κόσμος θεωρεί ότι η ανακύκλωση είναι η μόνη λύση, μολονότι χρειάζεται και αυτή ενέργεια και πόρους. Επιπλέον, καθετί που ανακυκλώνεται έχει περιορισμένο χρόνο ζωής, κάποια στιγμή το πλαστικό θα καταλήξει στη χωματερή».

Τον τελευταίο χρόνο, πάντως, διαπιστώνει ότι η ευαισθητοποίηση και στην Ελλάδα γύρω από την παραγωγή οικιακών αποβλήτων έχει εκτιναχθεί. Την τάση ενίσχυσε η νομοθεσία για την πλαστική σακούλα, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι έχουν ξεπροβάλει μία σειρά από νέες πρωτοβουλίες με κοινό στόχο τη μείωση των απορριμμάτων. Η καμπάνια για παράδειγμα Plastic Free Drinks οδήγησε πολλά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να περιορίσουν τη χρήση του πλαστικού καλαμακίου και να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να έρχονται με το δικό τους φλιτζάνι ή κούπα. Η πρωτοβουλία Plastic Free Greece συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην ενημέρωση στα σχολεία και σε άλλες δομές για τη χρήση του πλαστικού, ενώ η Refill Greece είναι μία ακόμα δράση που προωθεί την άμεση πρόσβαση των πολιτών σε τρεχούμενο νερό με σκοπό τη μείωση κατανάλωσης εμφιαλωμένου νερού και έτσι τη μείωση του πλαστικού.

«Με κάποιες στοχευμένες κινήσεις, το ελληνικό νοικοκυριό μπορεί στο πλαίσιο του δυνατού να περιορίσει σημαντικά τις συσκευασίες που καταναλώνει» λέει κ. Κουρτίδου. «Δεν είναι δύσκολο να συνεννοηθούμε με τα καταστήματα της γειτονιάς μας ζητώντας να ψωνίζουμε με τα δικά μας δοχεία».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ